Gå til innhold

Ny bil vs Bruktbil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er virker som at det er veldig mange som kjøper ny bil. Men det skrives veldig mye om hvor uøkonomisk og dumt det er i forhold til 1-3 år bruktbil.

Er folk dumme? Eller er det ikke så dumt å kjøpe helt ny bil? Jeg ser stadig vekk at bestillingslistene på enkelte biltyper er fulle og leveringstiden er lang.

Jeg blir sånn i tvil på hva jeg skal gjøre når det i praksis rundt meg kjøpes splitter nye biler, selv om alle sier det er så dumt.

Hva bør jeg gjøre når jeg ikke har så god greie på bil?

Anonymkode: e7a5e...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du god nok råd til ny bil, kan du jo velge alt du vil ha. Mange nordmenn vasser i penger. En kollega av meg kjøper ny bil hvert tredje år, og det koster ham nok 70000 kr i året i verditap alene. Det er ikke alltid slik at det som er økonomisk fornuftig er avgjørende. 

Anonymkode: e26d2...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er virker som at det er veldig mange som kjøper ny bil. Men det skrives veldig mye om hvor uøkonomisk og dumt det er i forhold til 1-3 år bruktbil.

Er folk dumme? Eller er det ikke så dumt å kjøpe helt ny bil? Jeg ser stadig vekk at bestillingslistene på enkelte biltyper er fulle og leveringstiden er lang.

Jeg blir sånn i tvil på hva jeg skal gjøre når det i praksis rundt meg kjøpes splitter nye biler, selv om alle sier det er så dumt.

Hva bør jeg gjøre når jeg ikke har så god greie på bil?

En helt ny bil har et ekstremt verditap de første årene. Det er et stort tap bare du kjører den ut fra forhandleren. Har du penger nok så kjøp heller en bil som er et år gammel. Hvis det fortsatt er for dyrt så kjøp en som er 4-5 år gammel. Da er det verste av verditapet som oftest over. Sjekk hva bilen du vil ha ligger på ny og hva de selges for etter noen få år. Bil er tapsprosjekt uansett.

Anonymkode: 67d85...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En helt ny bil har et ekstremt verditap de første årene. Det er et stort tap bare du kjører den ut fra forhandleren. Har du penger nok så kjøp heller en bil som er et år gammel. Hvis det fortsatt er for dyrt så kjøp en som er 4-5 år gammel. Da er det verste av verditapet som oftest over. Sjekk hva bilen du vil ha ligger på ny og hva de selges for etter noen få år. Bil er tapsprosjekt uansett.

Det er ikke bare-bare å kjøpe bruktbil. Det er mye større sjanser å ta. 1. Er det svindel på kilometervisning?? 2. Frakt av bil til selger, Norge er et stort land og det kjøpes bil i småbyer også ikke bare i folkerike områder. 3. Kontraktingåelse, ganske mye å forholde seg til der. 4. Du må rett og slett legge i mye timer med arbeid får å komme gjennom opplysninger om bilens beskaffenheter.

Alt i alt, hadde jeg jobbet ekstra istedenfor å bruke fritiden for å bli "god" i bil hadde tjent inn det jeg måtte tape i penger ved å kjøpe nybil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Elbiler har faktisk veldig lite verditap om dagen

Anonymkode: d8e2f...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Dett var nok som regel en sannhet for noen år siden, men mye har endret seg siden den gang. Bare de 2 siste årene har påvirket bruktprisene mye. Hva slags bil har også mye å si.

Jeg venter på ny bil nå, bestilt for et år siden. Pris fra forhandler er nå 70 000 lavere enn tilsvarende biler legges ut for på Finn pga stor etterspørsel og generell prisstigning på den valgte bilen. Jeg ser bruktbiler som er 1 pr gamle og har kjørt 20 000 som legges ut til samme pris som da de var nye. Andre igjen sliter med å selge ukurante dieselbiler som bare er få år gamle.

Jeg satte opp regnestykke på ny elbil til 500 000 vs maks 3 år gammel dieselbil til 250 000. Med vårt kjøremønster kostet bilene det samme når bilen ble avskriv innen den var 8 år. Da valgte jeg naturlig nok nybil med minst 5 års garanti

Med de store økningene vi har hatt på strøm og drivstoff er elbilen beregnet til å koste noen tusenlapper mindre pr år.

Men selvfølgelig kunne det vært billigere å kjøpe en eldre bil. Men jeg ønsker meg en bil med moderne sikkerhetsfunksjoner og et mest mulig problemfritt bilhold de neste årene.

Hver og en må se på hva som lønner seg, gitt den situasjonen man er i og hvilke prioriteringer man har.

Anonymkode: 95381...65e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...