AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Jeg jobber på en arbeidsplass hvor vi jobber i team. Akkurat hva og hvor vi jobber har jeg ikke lyst til å nevne. Det er slik at det øverste temaet har mer ansvar for teamene under. Jeg og ei annen er på det øverste temaet. Det har seg slik at hun andre som er på samme temaet som meg er en kollega som ingen liker. Hun er høylytt, jager etter oppmerksomhet, maktsyk og ekstremt manipulerende, lyger mye og tar på seg ting som andre har gjort (det gode de har gjort), skal alltid jage etter sjefens oppmerksomhet, takler ikke å se at sjefen har et godt forhold med noen andre enn seg selv, baksnakker helt latterlig mye om andre kolleger kun for å gjøre seg selv større, hun har også før baksnakket ei så mye at hun ikke fikk fortsette jobben (bokstavelig talt klart å kicke ut en ansatt), hun er en ekstremt sjalu person, osv osv. Det er mye denne personen har gjort og sagt som irriterer nesten alle som jobber der. Den eneste personen som ikke klarer å se hvor slu vedkommende er, er sjefen vår. Flere av mine kolleger kommer til meg å nevner hvor sliten de blir av denne kollegaen, hvor falsk hun er og hvor irriterende hun er. Hun har i tillegg gjort mye respektløse ting mot meg, men jeg orker rett og slett ikke skrive alt her da det blir for langt. Kort sagt er denne personen ivrig sulten etter å bli noe form for sjef, og velger å være en drittsekk for å komme seg dit. Alle merker hvor falsk dette mennesket er, og ingen liker henne. Som sagt: den eneste som ikke ser noe av dette er vår egen sjef. Dette er fordi hun er blitt manipulert av denne kollegaen. Så mitt spørsmål er: Da dette tærer mye av energi og miljøet på jobben, hvor folk begynner å bli lei, de tenker å slutte, de kommer med lav energinivå på jobb og ikke orker å yte sitt beste, de rett og slett har gitt opp - er dette da gått såppas langt at dette bør rapporteres til sjefen? Ingen av mine kollegaer tør å si noe til sjefen angående denne kollegaen da alle tror at denne kollegaen og sjefen har et godt forhold, i og med at det er de to som ofte snakker sammen på jobb og har best kontakt med hverandre. Er det slik at hvis en ansatt med fast stilling får skriftlig klage på seg av nesten alle ansatte på jobb, at denne personen er satt i fare for å miste jobben? Eller er det slik at uansett hvor mye klager, så må vedkommende fortsette å ha den faste stillinga si på grunn av loven? I og med at det ikke er lov å sparke noen fra arbeidsplass uten en gyldig grunn? Det skal sies at vår sjef er mer opptatt av selve jobbingen enn miljøet på arbeidsplass ser det ut som. Det er derfor vi alle er så usikre på hva vi skal gjøre og om vi kommer til å bli tatt seriøst da vi merker at sjefen vår er kun opptatt av at alle skal jobbe, hun er ikke så opptatt av å skape godt miljø. Denne kollegaen som ingen liker gjør jo en relativt god jobb og står på, men skaper et dårlig miljø. Så vi er usikre på hva sjefen kommer til å vektlegge tyngst. Hvilke anbefalinger har dere? Anonymkode: 8df9c...fb5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Det kan være sjefen ser på det som uprofesjonelt og kanskje at alle mobber henne. Vær forsiktig... Anonymkode: 4b283...9fd 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være sjefen ser på det som uprofesjonelt og kanskje at alle mobber henne. Vær forsiktig... Anonymkode: 4b283...9fd Hvordan kan vi bli sett på som de "stygge ulvene" når det er henne som har startet brannen? Skal man bare la en person holde på slik da og skape et dårlig miljø..? Synes det er så dumt at når folk velger å reagere på respektløshet så sitter man igjen med dårlig samvittighet fordi man valgte å skape rettferdighet. Nesten som om man får skylden for å reagere på mobbing - er jo henne som rett og slett skaper mobbing på arbeidsplassen. TS Anonymkode: 8df9c...fb5
Raven.Writingdesk Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilke anbefalinger har dere? Anonymkode: 8df9c...fb5 Jeg leser ikke ett eneste saklig argument i hva som er problemet annet enn at hun er mislikt. «Trynefaktor» kan det kalles. Du må faktisk komme med et helt konkret eksempel på hvor hun enten har bedrevet løgn eller annen uprofesjonell adferd som vanskeliggjør samarbeidsprosessen, og du bør også vise til at du ga henne beskjed direkte slik at hun fikk en mulighet til å korrigere egen adferd. Dere må snakke til, ikke om. Om hun får en saklig tilbakemelding på en ordentlig måte er det hennes respons som avgjør vegen videre. Tok hun beskjeden? Samarbeidet hun? I sp fall, er det ingenting å klage på. Om hun ikke samarbeider, kan du ta saken videre til din sjef. men; å skrive en kollektiv diffus: «Vi liker ikke Turid Layla med kontor ved kaffe automaten» fremstår mildt sagt uprofesjonelt.. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Dere må ta henne på det faglige, ikke på at dere ikke liker en kollega som er utadvendt og omgjengelig - som man kan lese det som dersom man tar på seg et par andre sett med briller - f.eks. sjefens. Når A skryter av at hun er ferdig med oppgave som B har gjort må dere stå opp for B og si - slik at sjefen og alle andre hører det: Ja, og så skal B ha æren for at forarbeidet var gjort og arbeidet ble levert i tide. Uten B hadde vi aldri fått dette i land. Gjør dette til en vane - og bli enig om at dere fremsnakker hverandre.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden): Jeg leser ikke ett eneste saklig argument i hva som er problemet annet enn at hun er mislikt. «Trynefaktor» kan det kalles. Du må faktisk komme med et helt konkret eksempel på hvor hun enten har bedrevet løgn eller annen uprofesjonell adferd som vanskeliggjør samarbeidsprosessen, og du bør også vise til at du ga henne beskjed direkte slik at hun fikk en mulighet til å korrigere egen adferd. Dere må snakke til, ikke om. Om hun får en saklig tilbakemelding på en ordentlig måte er det hennes respons som avgjør vegen videre. Tok hun beskjeden? Samarbeidet hun? I sp fall, er det ingenting å klage på. Om hun ikke samarbeider, kan du ta saken videre til din sjef. men; å skrive en kollektiv diffus: «Vi liker ikke Turid Layla med kontor ved kaffe automaten» fremstår mildt sagt uprofesjonelt.. Beskjed til henne er blitt gitt to ganger muntlig av sjefen etter oppfordring av en kollega av meg. Etter disse beskjedene har hun skjerpet seg bare litt, men fortsetter med å være respektløs. Hun sa for eksempel til en kollega av meg at hun fortjener en større stilling enn vedkommende, rett til ansiktet hennes. Rett og slett respektløst. Ingen skam av hva hun selv hadde sagt. Man klarer ikke å skjule sitt "egentlige jeg" alt for lenge uansett - på en eller annen måte vil det alltid bli synlig. Så, ja, hun fortsetter med den ufyselige oppførselen hennes selv etter det har blitt gitt beskjed, men har blitt flinkere til å skjule noe av det etter det ble sagt ifra. TS Anonymkode: 8df9c...fb5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Dette er jo noe dere både bør og må ta opp i medarbeidersamtaler. Men - og dette er viktig, ts - folk får kun rom til å baksnakke, ta æren for andres arbeid etc dersom dere andre gir dette rommet. Hvorfor velger dere å gi henne rom til å bølle med dere? dere kan si "sånn snakker du ikke om X!" og så forlate rommet. Dere kan si "nå husker du feil. Dette arbeidet var det kollega Y som utførte. Vi har e-poster som beviser det, husker du?" Og dere kan ta hen til side og forklare at om hen ikke endrer adferd vil dere alle, sammen, gjøre hverdagen ensom for mobberen. At en person avviker fra normalen er nemlig sjelden et problem gitt at de andre på arbeid oppfører seg som voksne mennesker og tar sitt ansvar. Anonymkode: 93ccc...e76 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Har opplevd noe lignende. Tror det er viktig at dere styrker den indre justisen og står samlet. Korriger henne når hun tar æren fra andre eller snakker nedsettende. Når hun er alliert med lederen , og dere ikke har noen utsette på arbeidet hun leverer kan det å kjøre sak bli snudd mot dere . At det er dere som mobber. Uprofesjonelt av leder ja, men utrolig mange av dem der ute. Sier ikke at dere ikke skal gjøre det, men det er mange fallgruver med det og ikke alle klarer se situasjonen for hva det er. Slike folk er mestere i alliansebygging og tåkeprat. Anonymkode: 46ac3...211
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Vil anbefale å loggføre episoder , og ta vare på alt skriftlig. I tilfelle ... Anonymkode: 46ac3...211
Raven.Writingdesk Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Beskjed til henne er blitt gitt to ganger muntlig av sjefen etter oppfordring av en kollega av meg. Etter disse beskjedene har hun skjerpet seg bare litt, men fortsetter med å være respektløs. Hun sa for eksempel til en kollega av meg at hun fortjener en større stilling enn vedkommende, rett til ansiktet hennes. Rett og slett respektløst. Ingen skam av hva hun selv hadde sagt. Man klarer ikke å skjule sitt "egentlige jeg" alt for lenge uansett - på en eller annen måte vil det alltid bli synlig. Så, ja, hun fortsetter med den ufyselige oppførselen hennes selv etter det har blitt gitt beskjed, men har blitt flinkere til å skjule noe av det etter det ble sagt ifra. TS Anonymkode: 8df9c...fb5 Igjen: har dere noen direkte kommunikasjon med henne fremfor å «løpe til sjefen»? Det å fremstå usympatisk er ikke nødvengivis oppsigelsesgrunn. At hun sier hun hun «fortjener en større stilling» er ikke brudd på noe arbeidsmiljølov eller lignende. Det er bare å ha en upopulær mening. Hva mef å bare kontre henne: «ja de fleste synes vel det om seg selv»? Eller : «Fint at du synes det, men er vel ledelsen sin vurdering som teller» osv. Hun er et rasshøl og en drittsekk, de finnes, dessverre, men det er ikke automatisk oppsigelsesgrunn. Du/dere gjør langt bedre i å ramme henne inn og konfrontere henne på en profesjonell måte fremfor å springe til sjefen hver gang.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (28 minutter siden): Jeg leser ikke ett eneste saklig argument i hva som er problemet annet enn at hun er mislikt. «Trynefaktor» kan det kalles. Du må faktisk komme med et helt konkret eksempel på hvor hun enten har bedrevet løgn eller annen uprofesjonell adferd som vanskeliggjør samarbeidsprosessen, og du bør også vise til at du ga henne beskjed direkte slik at hun fikk en mulighet til å korrigere egen adferd. Dere må snakke til, ikke om. Om hun får en saklig tilbakemelding på en ordentlig måte er det hennes respons som avgjør vegen videre. Tok hun beskjeden? Samarbeidet hun? I sp fall, er det ingenting å klage på. Om hun ikke samarbeider, kan du ta saken videre til din sjef. men; å skrive en kollektiv diffus: «Vi liker ikke Turid Layla med kontor ved kaffe automaten» fremstår mildt sagt uprofesjonelt.. TS har beskrevet en rekke forhold som er direkte uprofesjonelt. Å kontinuerlig undergrave sine kolleger, kuppe kollegers prestasjoner og bedrive utstrakt manipulasjon er alvorlig nok. Og hvorfor latterliggjør du TS ved å fremstille et tåpelig scenario om at TS og hennes kolleger sender et skriv om "Turid Layla med kontor ved kaffe automaten". Veldig tendensiøst og useriøs argumentasjonsteknikk. For øvrig er det en undervurdering av viktigheten ved et godt arbeidsmiljø om man kun har fokus på konkret arbeidsutførelse og en hver misnøye med kolleger som forsurer miljøet skal bagatelliseres og fremstilles på en måte som fremstår som at dette handler om trynefaktor og andre smålige bagateller. Anonymkode: 754cf...5e3 1
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mars 2022 #12 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TS har beskrevet en rekke forhold som er direkte uprofesjonelt. Å kontinuerlig undergrave sine kolleger, kuppe kollegers prestasjoner og bedrive utstrakt manipulasjon er alvorlig nok. Og hvorfor latterliggjør du TS ved å fremstille et tåpelig scenario om at TS og hennes kolleger sender et skriv om "Turid Layla med kontor ved kaffe automaten". Veldig tendensiøst og useriøs argumentasjonsteknikk. For øvrig er det en undervurdering av viktigheten ved et godt arbeidsmiljø om man kun har fokus på konkret arbeidsutførelse og en hver misnøye med kolleger som forsurer miljøet skal bagatelliseres og fremstilles på en måte som fremstår som at dette handler om trynefaktor og andre smålige bagateller. Anonymkode: 754cf...5e3 Du misforstår. Man er pålagt her i landet å ha avvikssystemer som gjør det mulig å rapportere avvik på HMS, prosedyrebrudd og sjikanering. Problemet er at dere er delvis ansvarlig for å sørge for et godt arbeidsmiljø selv. Hvis dere ønsker å bli kvitt henne må dere være saklige. Skryt, selvskryt og ufordragelig oppførsel er ikke nødvendigvis oppsigelsesgrunn. Hvis dere skal bevise denne adferden må dere gå systematisk til verks. Det er ingen som har sagt at det er greit slik kollegaen oppfører seg. Men "klage til sjefen" bør dere unngå. Bruk heller systemene som skal være på plass i henhold til internkontrollforskriften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå