Gå til innhold

Debatten om flyktninger fra Ukraina vs Syria og andre land i 2015

Drizzt

Anbefalte innlegg

Djungelvrål skrev (5 timer siden):

Hvo mange mennesker tenker du vi skal ta inn?

I Norge har vi kapasitet til å ta inn flere mennesker. Flere kommuner har sagt at de har mulighet til det.  Jeg vet ikke tallet selvfølgelig. Men bare å redde et liv til betyr alt. 

https://www.bistandsaktuelt.no/barns-rettigheter-flyktninger-fn/moria-barn-utsatt-for-rotter-oversvommelser-og-overgrep/118503

Dette er barn, barn som tilfeldigvis ble født i et land med krig, og som må leve i et helvete. Vi kunne gjort så mye mer, men det gjorde vi ikke. Det er en skam. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare vent. Tar vel ikke lang tid før norske arbeidsgivere tilbyr ukrainske flyktninger arbeid med slavelønn, - da er vel pjattet om kulturfellesskap glemt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, brukerangrep og kommentar til moderering, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (2 timer siden):

Nei, det forstår jeg ikke. 

Du mener vi skal behandle en folkegruppe bedre enn en annen folkegruppe, basert på hvor de kommer ifra. Du beskriver folkegruppen fra midtøsten som du ikke synes fortjener like god behandling av Norge som "unge, stridsdyktige menn på jakt etter bedre velstand" , åpenbart gruppa  hvor du synes menneskene er litt mindre verdt enn den andre gruppa som er "nesten utelukkende kvinner og barn som flukter fra krig"    Hva med en baby fra Afghanistan som drukner over middelhavet, eller et barn fra Syria som blir voldtatt i en flyktningleir. I hvilken gruppe tilhører de, og hvilken behandling av Norge fortjener de? 

Nei, vi kan ikke hjelpe alle. Men vi kunne gjort så mye mer!  Ikke bare for menneskene i Ukraina, men for mennesker som er på flukt fra krig. Uavhengig av hvor de kommer ifra.  Det er medmenneskelighet. Det er ikke å være fullstendig blind for fakta, rasjonalitet, sunn fornuft og bærekraft som du kaller det. 

https://antirasistisk.no/eksterne-skribenter/likegyldighetens-globalisering/?fbclid=IwAR02JMBJYUFoYEyFmpuv4XhdH1CiJFt-9gd6iSEubURiRrWoUGjaR0GsSEw

Anbefaler alle å lese denne appellen.

Jeg er veldig glad for all hjelpen Norge gir til Ukraina, bare så det er sagt.

Hva jeg mener står i mine innlegg, så du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har i mine innlegg. Bare les det jeg skriver og hvis du ikke forstår det jeg skriver, så kan du fint la være å kommentere.

Vi skal ikke behandle en folkegruppe bedre enn en annen folkegruppe, basert på hvor de kommer fra. Det er ikke noe skal, det er et naturlig fenomen. Mennesker behandler folk forskjellig og behandler de de kjenner bedre enn fremmede. Det er dypt forankret i oss som mennesker gjennom evolusjonen hvor vi har lært at det er større fare å bli behandlet dårlig av fremmede enn av de vi kjenner og er nært oss. Derfor er diskriminering en helt naturlig ting - vi diskriminerer hver gang vi velger noe og velger bort noe annet, uansett hva det er snakk om.

Kvinner og barn anses som mer sårbare enn unge, stridsdyktige menn, så det bør ikke overraske noen at de gruppene behandles annerledes. Det handler ikke om verdi her og at noen er mer verdt enn andre. Det handler om begrensede ressurser og hvordan de skal brukes - på de som klarer seg selv eller på de som ikke klarer seg selv.

Norges ansvar er først og fremst i Norge og oss som er her og så Norges nærområder, dvs Europa. Nå som vi har en krig i Europa, er vi forpliktet å stille opp for de som flykter derfra. Det er ikke slik at Norge har ressursene og pengene å redde hele verden. Norge går i minus hvert eneste år og det er vår fremtidige pensjonspenger som brukes nå. Det er like synd på alle som flykter fra krig og litt mindre synd på de som flykter fra fattigdom og vil til et bestemt land med generøse velferdsordninger. Men Norge og alle andre land må prioritere og da er det naturlig, logisk og fornuftig å prioritere de som er nærmest oss hvor man kan hjelpe flest mulig for ressursene som er tilgjengelige. Enten ved å hente hit ukrainske flyktninger, eller ved å gi økonomisk bidrag til nabolandene som tar imot flyktningene. Alle land i verden har ansvar å hjelpe og avlaste sine nærområder i krig. Det skal ikke være slik at man må krysse kontinenter for å få hjelp. Jeg har alltid vært for å stenge helt Middelhavsrutene for å unngå at uskyldige i sitt livs største livskrise drukner. At folk hjelpes der de er, i nærområdene som er like dem kulturelt, både for å unngå stort kultursjokk og vanskelig integrering og for at de kan komme hjem raskere når det er trygt nok i hjemlandet.

At man er nødt til å velge og prioritere de som er nærmere oss betyr ikke at de andre er mindre verdt eller ikke fortjener hjelp. Det betyr at det ikke er nok ressurser til alle i verden som trenger hjelp. Og da må man velge og prioritere.

Endret av Drizzt
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkelig fascinerende med intelligensen til antirasist- grupperingene/ de som nå skriker om rasisme, er at de ikke engang  spør seg selv:

HVORFOR er millioner av mennesker - nesten unisont - positivt innstilt til disse flyktningene?

HVORFOR er de samme millionene - nesten unisont - ikke positivt innstilt til andre grupper flyktninger? 

Ta et jævla hint fra flertallet.

Les noen bøker, sjekk tiår med europeiske statistikker omhandlende innvandring fra ikke vestlige land - kriminalitet, arbeidsledighet, ikke fullført utdannelse, getto dannelse osv. Så  bør du virkelig forstå hvorfor flertallet er positive til ukrainske flyktninger og hvorfor flertallet ikke er positive/like positive til andre grupper av flyktninger. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å si en ting først. Jeg snakker ikke om økonomiske migranter fra ulike land, som lyver fordi å få oppholdstillatelse. Verken menn el kvinner. Jeg snakker heller ikke om nærområde kontra langt vekk, annen levesett og kultur. Denne diskusjonen har vi tatt gjentatte ganger i andre innlegg. 

Med det sagt. Jeg forstår at det kan fremstå som om disse unge mennene tenker bare på seg selv. Spesielt om det kommer i store grupper. Barn og kvinner og eldre, blir værende i Syria el i telt leir i nabolandene. Hvorfor de absolutt vil til Europa istedenfor å bli i disse leirene, som tross alt er tryggere enn landet de rømte fra. 

Spørsmålet er jo om folk forstår bakgrunn for HVORFOR folk/unge menn gjør det. 

En annen ting først. Jeg er ikke i tvil om at de aller fleste mennene i Ukraina krigen ønsker å redde landet sitt og er villig til å dø for å etterlate et demokratisk land for sine barn og barnebarn. Vi må imidlertid huske at mange er blitt krevd, å være igjen. De får ikke forlate landet. Men igjen, jeg er imponert over både Zelenskyy og mennene i Ukraina som ikke gir seg, som kjemper for landet. Det er ikke der fokuset mitt ligger. 

Fokuset mitt er på de unge mennene/økonomiske migranter/flyktninger fra landene i krig. 

1. Reisevei fra nabolandene i krig. De er lenger unna enn Ukraina, så Reisevei er lang og farefull. Hvilke gruppe av mennesker har størst mulighet til å komme seg til Europa, uten å bli drept, voldtatt eller misbrukt på annen måte. Størst mulighet til å ikke havne i menneskehandel? Hvilke gruppe mennesker er de som familiens ser som sitt eneste håp om å få et bedre liv og bedre fremtid, vekk fra krig og utrygge teltleir? Det er ingen busser og biler eller myndigheter i de ulike landene, som hjelper kvinner og barn, til å komme til trygghet OG en fremtid.  

2. Hvorfor forsøker de å komme til Norge el andre europeiske land? Nabolandene er tross alt tryggere enn eks. Syria. La oss bryte det opp litt også. De kommer til nabolandene, der er de trygge. Kan endelig få sove uten å være redde for å bli bombet og skutt. I dager, uker el måneder.

Hva nå? La oss sette oss selv, i deres sko, et lite øyeblikk. 

Hva med våre barn? Vokse opp uten fremtid, utdanning, med ønsker om å bli en lege, lærer el sykepleier osv. Etter to år, fem år. Skal vi bo et helt liv i disse teltleirene? Er det her de skal bo, vokse opp, gifte seg, få barn, i de samme leirene? En "hel" generasjon, uten fremtid. Ifølge FN så har kun 34% av flyktninger på verdensbasis har tilgang til utdanning utover barneskole. https://news.un.org/en/story/2021/09/1099242 Denne tar for seg utdanning muligheter og begrensninger, i de ulike landene.  https://ourworld.unu.edu/en/education-in-emergencies-will-syrian-refugee-children-become-a-lost-generation. Om krigen i Syria er slutt imorgen. Det er trygt å reise hjem igjen. Hvilke muligheter har disse barn og ungdommer, til å bygge opp landet sitt? En "hel" generasjon uten lærere, leger, sykepleiere og ingeniører, for å nevne noen. 

Så, hvordan kan jeg gjøre livet og fremtid, bedre det for mine barn? Sende de unge voksne sønnene til land hvor mulighet til å lykkes er størst. De med størst mulighet til å komme seg trygt frem. De kan så søke asyl, de kan hjelpe med å få sine, foreldre, søsken, ektefelle og barn, til Europa, gjennom familiegjenforening. De kan ta utdanning og få jobb, og livet kan endelig begynne. 

Jeg ber ikke om at dere skal godta alt, bare at dere forstår dem til en viss grad. 

Endret av sonush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor skal de til Europa? Er det virkelig ingen trygge land i nærområdene? Hvorfor legges ikke presset på de rike landene i deres nærområder som ikke tar imot noen? 

2. Det du beskriver er migrasjon. Jeg også forstår at man ønsker det beste for sin egen og for sine barns fremtid, men alle kan faktisk ikke bo i Norge. Dette er noe annet enn å være flyktning. Og igjen, dersom ikke landene i nærområdene gjør jobben sin godt nok er jo det deres ansvar. Det er de som må skjerpe seg.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er bærekraftig på noe som helst vis. Fordi det ikke fører noe hodt med seg, eller svært lite positivt i forhold til kostnaden for individet, familien, landet de reiser fea og landet de reiser til.

Det koster fellesskapene stort, mot å gi en bitteliten fordel for individene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ingen som bor i teltleir hvis det finnes muligheter i eget land. De som bor i teltleir har alt flyktet fra krig eller terror.

De som bor i et fattig - men fredelig - land har all mulighet til å komme seg til vesten på lovlig vis. De er da nødt til å ha arbeidskraft som vesten ønsker. Før de betaler menneskesmuglere og sniker seg inn under påskudd av asylsøknad kan de forsøke å søke på jobb og få visum til Norge via at de alt har fått jobb.

Ja, jeg forstår veldig godt at man flykter også av økonomiske grunner. Men jeg aksepterer ikke at man misbruker asylinstituttet til å flykte fra fattigdom.

Er man alt kommet i teltleiren så har man kommet til det berømmelige nabolandet som de som hater innvandrere er så veldig opptatt av. De teltleirene hadde blitt tømt regelmessig hvis det ikke hadde vært for alle de som søker asyl på falskt grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (20 minutter siden):

Det er ingen som bor i teltleir hvis det finnes muligheter i eget land. De som bor i teltleir har alt flyktet fra krig eller terror.

De som bor i et fattig - men fredelig - land har all mulighet til å komme seg til vesten på lovlig vis. De er da nødt til å ha arbeidskraft som vesten ønsker. Før de betaler menneskesmuglere og sniker seg inn under påskudd av asylsøknad kan de forsøke å søke på jobb og få visum til Norge via at de alt har fått jobb.

Ja, jeg forstår veldig godt at man flykter også av økonomiske grunner. Men jeg aksepterer ikke at man misbruker asylinstituttet til å flykte fra fattigdom.

Er man alt kommet i teltleiren så har man kommet til det berømmelige nabolandet som de som hater innvandrere er så veldig opptatt av. De teltleirene hadde blitt tømt regelmessig hvis det ikke hadde vært for alle de som søker asyl på falskt grunnlag. 

Nå snakker jeg ikke om andre fredelige, men fattige land. Jeg snakker heller ikke om de som kommer på feil grunnlag. De bør sendes med første fly tilbake, ihvertfall så fort som mulig. Det skal ikke lønne seg å lyve seg til opphold. Jeg er totalt enig. Jeg snakker imidlertid om kvinner og barn, og sammenligning med unge menn. Tråden jeg opprettet ble slått sammen med denne, så tittelen på tråden samsvarer dessverre ikke med min intensjon, som også går frem av innlegget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeonoraI skrev (1 time siden):

1. Hvorfor skal de til Europa? Er det virkelig ingen trygge land i nærområdene? Hvorfor legges ikke presset på de rike landene i deres nærområder som ikke tar imot noen? 

2. Det du beskriver er migrasjon. Jeg også forstår at man ønsker det beste for sin egen og for sine barns fremtid, men alle kan faktisk ikke bo i Norge. Dette er noe annet enn å være flyktning. Og igjen, dersom ikke landene i nærområdene gjør jobben sin godt nok er jo det deres ansvar. Det er de som må skjerpe seg.

1. De nærmeste "trygge" land har sine utfordringer. De har dog tatt imot en stor andel av flyktninger. De rike landene i nærområdet, nei der har jeg ingen unnskyldning for hvorfor ikke de bidrar mer. Jeg syns det er horribelt. Jeg tenker imidlertid ikke at når ikke de gjør det, så trenger ikke vi å gjøre det heller. 

Igjen. Jeg syns ikke "alle" skal til Norge. Det er ikke bærekraftig. 

2. Jeg snakker ikke om vanlig migrasjon. VI var immigranter, den gang mor, som alenemor, valgte å søke jobb, som sykepleier, i Norge, på midten av 80-tallet. Hun tenkte vel at hun dermed ga meg, som sitt barn de beste mulighetene. Hun valgte å flytte, jeg flyttet med henne. 

Jeg snakker om flyktninger som ønsker å komme ut av teltleir (ja kanskje noen er innkvartert på annet vis) og ønsker å gi sine barn mulighet til en trygghet, utdanning og en sikker fremtid. Du kan jo selv Google det. Utdanningsmuligheter til barn og unge i flyktningleire, er ganske dårlige, utover barneskole el ungdomskole. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Marvelous skrev (På 12.3.2022 den 13.22):

Norge har ikke kapasitet til å redde HELE verden.

Jeg spør fordi jeg oppriktig er nysgjerrig; hva vil skje når vi tar tusenvis av flyktninger til landet? 15.000 syrere i Norge, flere tusen ukrainere, og sikkert enda flere i fremtiden. Jeg tror neppe noen av disse vil reise tilbake selv om situasjonen i landet deres stabiliseres. Har Norge kapasitet til dette? Hvilken konsekvenser har dette for økonomien? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...