Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far har fullstendig forandret seg etter barnet ble født. Kunn opptatt av egen lykke og er direkte slem mot mor. Heller ikke intressert i familieterapi og lager krangler hver dag. Når far ikke viser tegn til bedring er nok det best for barnet at mor og far går hvert til sitt. Hvordan skal mor gå frem her? Hvor skal barnet bo og kan mor flytte til en annen by siden barnet fortsatt er så lite? Far sier han skal ha barnet 100% og evner ikke å se at barnet er fullstendig avhengig av moren sin. 

Anonymkode: f9942...c48

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mor søker nav om å overta permisjonen til far etter å ha flyttet alene. Baby bør ikke være uten mor.

Anonymkode: 0a7a8...510

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Start med å avtale en time til mekling. De fleste så små barn bor mest hos mor og graden av samvær med far øker etterhvert som de blir eldre. Mor kan flytte hvor hun vil innenfor samme kommune, men flytter hun ut av kommunen må far være enig i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Far kan ikke bestemme at han skal ha barnet 100%, nei... Det høres ut som om han prøver å skremme deg fra å gå. 

Første steg er mekling på familivernkontoret. Om far nekter å møte, dra alene -- han skyter bare seg selv i foten med tanke på samvær om han fullstendig nekter å samarbeide. 

Og om du føler deg utrygg, ta med deg barnet og dra på nærmeste krisesenter - så får du hjelp der. 

Anonymkode: 57580...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke er en deilig omsorgsperson så er det null sjanse for at far får særlig mye.... Anbefales ikke 50/50 før barna er over 3 år....

Anonymkode: 9ad48...68e

AnonymBruker
Skrevet

Herregu, dårlig skulle det selvsagt stå!

Anonymkode: 9ad48...68e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Far sier han skal ha 100%😂 Hadde mannen min sagt det til meg om vi hadde gått fra hverandre hadde jeg ledd og sannsynligvis ikke klart å ta han seriøst igjen. Han hadde absolutt klart det altså, men bare det å tro at man gir fra seg barna sine 100%. 

Anonymkode: 1eee7...251

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er også en drittsekk og har vært det i to måneder. Barnet er straks 11 måneder. Jeg er 36 og utsatte barn lenge, nettopp fordi jeg så at så mange fikk problemer i forholdet etter at det kom barn inni bildet. Inntrykket mitt er at veldig ofte virker det som menn ikke helt takler babytiden og blir såpass lei av begrensninger det innebærer at de tørker litt til slutt. Jeg har vært mest med barnet hele veien og jeg tror faktisk ikke han hadde taklet det jeg har stått i. Nå sier ikke jeg at alle menn er sånn, men jeg tror en god del er det. Morsfølelsen er nok mye sterkere og mer intens enn farsfølelsen i starten, de kommer gjerne mer på banen senere når barnet er mer mobilt og selvstendig. 

Mitt råd er å avvente litt. Kan du prøve å bare være litt kald? Ta deg av baby og tenke at han er der under samme tak og det han gidder bidra med er bra. Ellers står du i det alene? Litt som at du øver på at du har blitt alenemor. Og vent litt, se om ikke han kommer ut av bobla igjen. Mange menn klikker når de får barn, må være noe biologisk. Men enkelte blir normale igjen. 

Anonymkode: 8958d...160

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min samboer er også en drittsekk og har vært det i to måneder. Barnet er straks 11 måneder. Jeg er 36 og utsatte barn lenge, nettopp fordi jeg så at så mange fikk problemer i forholdet etter at det kom barn inni bildet. Inntrykket mitt er at veldig ofte virker det som menn ikke helt takler babytiden og blir såpass lei av begrensninger det innebærer at de tørker litt til slutt. Jeg har vært mest med barnet hele veien og jeg tror faktisk ikke han hadde taklet det jeg har stått i. Nå sier ikke jeg at alle menn er sånn, men jeg tror en god del er det. Morsfølelsen er nok mye sterkere og mer intens enn farsfølelsen i starten, de kommer gjerne mer på banen senere når barnet er mer mobilt og selvstendig. 

Mitt råd er å avvente litt. Kan du prøve å bare være litt kald? Ta deg av baby og tenke at han er der under samme tak og det han gidder bidra med er bra. Ellers står du i det alene? Litt som at du øver på at du har blitt alenemor. Og vent litt, se om ikke han kommer ut av bobla igjen. Mange menn klikker når de får barn, må være noe biologisk. Men enkelte blir normale igjen. 

Tørner skulle jeg skrive, ikke tørker 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Min mann forandret seg kraftig etter baby 1 ble født. Ufin, kald, og rett og slett et dass. Holdt på å gå når baby var 6 mnd. Men viste seg til at far hadde fått fødselsdepresjon. Kan det være årsaken? 
Vi fikk det kjempe fint igjen når dette var konstantert, og far fikk tid til å komme tilbake til normalen.

menn oppfører seg anderledes ved fødselsdepresjon enn damer.

Anonymkode: d4540...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldra mine gjekk frå kvarandre når eg var eitt. Budde på same plass, 50/50 samvere. Eg kan aldri hugse at dei var saman, berre at eg hadde to heimar og det var fullstendig normalt for meg. 

Anonymkode: 0a31c...bbd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Far har fullstendig forandret seg etter barnet ble født. Kunn opptatt av egen lykke og er direkte slem mot mor. Heller ikke intressert i familieterapi og lager krangler hver dag. Når far ikke viser tegn til bedring er nok det best for barnet at mor og far går hvert til sitt. Hvordan skal mor gå frem her? Hvor skal barnet bo og kan mor flytte til en annen by siden barnet fortsatt er så lite? Far sier han skal ha barnet 100% og evner ikke å se at barnet er fullstendig avhengig av moren sin. 

Anonymkode: f9942...c48

BUFDIR (familievernkontoret) - Familie og oppvekst

Anonymkode: 87676...115

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du utsatt problemene??

Anonymkode: df87b...311

Skrevet (endret)

Man kan jo begynne å lure på hva slags menn enkelte av dere her inne finner dere. Nei, der er ikke normalt å "klikke" når man får barn. De fleste menn som får barn er hjelpsomme, kjærlige fedre som vil at barnet skal ha det bra! Slutt å legitimer drittoppførsel fra idiotmenn. TS: Ja, du har funnet en kronidiot, men før du går må du sjekke om han kan ha fødselsdepresjon. Snakk med lege/jordmor/helsesykepleier om de kan ta en prat med han om det. Er han ikke syk, må du definitivt gå fra han ja. 

Du kan flytte til en annen by ja, men bør jo legge opp til jevnlig samvær med far hvis han ønsker det. du skal ha barnet mest hos deg når det er så lite. 

Endret av Unika
  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skurrer litt i historien for meg. Antagelig pga altfor sparsommelige opplysninger.
Det som skurrer særlig er: 

1. Han oppfører seg som en drittsekk mot mor og er kun opptatt av sin egen lykke. 
2. Vil ha barnet 100%

Savner opplysninger om mor. Far kan kun få 100% omsorg for en baby dersom mor feks sliter med  alvorlig sykdom eller utsetter baby for alvorlig omsorgssvikt. Mener han mor er uskikket i morsrollen på noen måte siden han tror han kan kreve full omsorgsrett for babyen?!

Og hva legges i at far ‘kun er opptatt av sin egen lykke»? Innebærer det da bla 100% aleneomsorg for barnet? Hvorfor ønsker han dette? Slike ting må vi få vite for å kunne gi råd videre.

Mor og far vil uansett få god hjelp og rådgiving hos familievernkontoret. Og høres ut som dette kan være en sak som blir prioritert❤️ 

Anonymkode: 73776...4d1

Skrevet

Etter min mening er det ikke «lov» å ta så store beslutninger som å velge å bryte opp familien midt i noe som strengt tatt en unntakstilstand (småbarnsperioden). Andre tiltak burde dog definitivt iverksettes, enten det er psykolog, parterapi eller hva som helst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet blir boende hos deg foreløpig,  er ikke snakk om noe annet når det fortsatt er så liten (forutsatt at du er en skikket omsorgperson).

Så øker man på med samvær etterhvert, er ikke anbefalt med 50/50 før ungen er 3 år.

Gikk selv fra barnefar da baby var 4 mnd, pga mye av det samme. Han var riktig nok alvorlig deprimert, men det betyr ikke at jeg skal godta psykisk vold, trusler og krangling hver bidige dag. Vi har ett greit forhold nå, og samarbeider fint med barna. Tok litt tid etter bruddet før vi kunne omgås hverandre igjen. 

Dersom du får foreldreansvaret kan du flytte hvor du vil, men må gi 3 mnd varsel.

Kontakt familievernkontoret og få hjelp. 

Anonymkode: da316...490

AnonymBruker
Skrevet
Sirinna skrev (5 timer siden):

Etter min mening er det ikke «lov» å ta så store beslutninger som å velge å bryte opp familien midt i noe som strengt tatt en unntakstilstand (småbarnsperioden). Andre tiltak burde dog definitivt iverksettes, enten det er psykolog, parterapi eller hva som helst.

Forsåvidt enig med deg, men det er også situasjoner hvor man er nødt å ta disse beslutningene allikevel.

Anonymkode: da316...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...