Gå til innhold

Så lei av mathysteriet i SoMe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og før disse matprofilene på nett var det myndighetene som ga folk dårlig samvittighet når de spiste egg og fete melkeprodukter......

Anonymkode: f63eb...a61

Rart hvordan ting snur.

TS

Anonymkode: 6bca7...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 3.01):

Dersom man ikke tåler å høre sannheten om mat, så kan det være lurt å droppe å følge ernæringsfysiologer. 

Anonymkode: 5c60d...241

Helt enig. Så lurer jeg veldig på hvorfor enkelte tar seg så nær av fakta. 

Anonymkode: 09a1c...7f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke slik at det tvinges på deg om du vil eller ikke. Det som er så fint er at man kan følge hvem man vil og de man ikke liker ideene til unfollower man. 

Anonymkode: 77d6d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Helt enig. Så lurer jeg veldig på hvorfor enkelte tar seg så nær av fakta. 

Anonymkode: 09a1c...7f7

Livsstil og helse handler mer om fakta. Helse handler mer om kosthold, og spesielt psyken er utsatt når man blir for opphengt i perfeksjonisme. Det er stort skritt frem å se hvem som påvirker en negativt, og min anbefaling vil alltid være å avfølge og finne mer balanserte forbilder. Det er en grunn til at ortoreksi steg sterkt frem rundt 2014 da «clean eating» bevegelsen var på sitt største. 

De som søker etter informasjon er gjerne de som allerede har et komplisert forhold til mat og de er ekstra utsatt for dårlige mental helse når det kommer til restriksjon og regler rundt mat. 

Anonymkode: 33201...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 2.25):

Jeg følger diverse matprofiler på Instagram, og syns faget ernæring er veldig intressant. Jeg er helt for at man bør spise råvarer og minst mulig ultraprosessert mat. 

Men jeg merker at alt dette hysteriet om at man ikke må spise ditt og ikke må spise datt, går til hodet på meg. Jeg anser meg selv som en sunn og fornuftig dame, men merker at jeg i det siste får dårlig samvittighet om jeg spiser brødmat, for man skal jo helst spise så naturlig som mulig. Jeg har også begynt å skippe frokost selv om det ender opp med hodepine og svimmelhet, BARE fordi jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke kjører intermitterende faste. 

Får dårlig samvittighet hvis jeg spiser noe annet enn egg, salater, og diverse andre sunne ting. 

Altså. 

Matgleden drukner totalt. 

Jeg skjønner hvorfor folk får spiseforstyrrelser. 

Er det flere som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 6bca7...63d

Da syntes jeg du bør ta en kikk gjennom hvem du følger, og avfølge de du kan få,negative tanker av. Jeg opplever en at det oppfordres til en god balanse, spis mindre prosessert mat oftere men ikke tenke sort hvitt. Dette er noe jeg selv forsøker å formidle, både via jobb og i SoMe. Det er dog en vanskelig balansegang, for noen trenger mer påminnelse og kunnskap om hva «gode råvarer» er, mens andre som allerede lever over snittet sunt, trenger påminnelse om balanse, og om å ikke henge seg,opp i de små detaljene

Endret av Lill3My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 19.26):

Viltkjøtt er jo det alle vi som driver med periodisk faste og naturlig mat spiser mest av  😂

Anonymkode: 7116c...84d

Ælj og rådyr ja  godt det 🙂 er fast inventar i viltnemda jeg også da  🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...