Gå til innhold

Så lei av mathysteriet i SoMe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg følger diverse matprofiler på Instagram, og syns faget ernæring er veldig intressant. Jeg er helt for at man bør spise råvarer og minst mulig ultraprosessert mat. 

Men jeg merker at alt dette hysteriet om at man ikke må spise ditt og ikke må spise datt, går til hodet på meg. Jeg anser meg selv som en sunn og fornuftig dame, men merker at jeg i det siste får dårlig samvittighet om jeg spiser brødmat, for man skal jo helst spise så naturlig som mulig. Jeg har også begynt å skippe frokost selv om det ender opp med hodepine og svimmelhet, BARE fordi jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke kjører intermitterende faste. 

Får dårlig samvittighet hvis jeg spiser noe annet enn egg, salater, og diverse andre sunne ting. 

Altså. 

Matgleden drukner totalt. 

Jeg skjønner hvorfor folk får spiseforstyrrelser. 

Er det flere som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 6bca7...63d

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjenner meg litt igjen. Kanskje du burde være mer kritisk til hvem du følger? Følg folk som Jamie Oliver f.eks. Han har et mye mer normalt kosthold.

Anonymkode: 332d7...98f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner meg litt igjen. Kanskje du burde være mer kritisk til hvem du følger? Følg folk som Jamie Oliver f.eks. Han har et mye mer normalt kosthold.

Anonymkode: 332d7...98f

Ja jeg bør nok være mer kritisk. Takk for tips🙌🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke så mye på disse mat folka har fryser,n full av viltkjøtt 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke slike ting på SoMe i det hele tatt? Følger bare masse hobbykokker og blir sulten hele tiden 😛

Anonymkode: 028a2...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser ikke slike ting på SoMe i det hele tatt? Følger bare masse hobbykokker og blir sulten hele tiden 😛

Jeg følger blant annet Mari Krogshus, ernæringsmamma, barebra barnemat, Marit Kolby og Torunn Trehus blant annet.. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg følger blant annet Mari Krogshus, ernæringsmamma, barebra barnemat, Marit Kolby og Torunn Trehus blant annet.. 

TS

Men de sier jo ikke at man ikke skal spise brød.

De oppfordrer til å lage selv eller å se etter det sunneste alternativet (noe som er helt innafor når man har utdanning innen ernæring).

Anonymkode: 5c60d...241

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men de sier jo ikke at man ikke skal spise brød.

De oppfordrer til å lage selv eller å se etter det sunneste alternativet (noe som er helt innafor når man har utdanning innen ernæring).

Mulig det. Men Mari Krogshus fronter at kjøpebrød er dårlig, og at man skal unngå korn. Jeg fulgte opplegget hennes en stund, så er nok litt farget av det. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig det. Men Mari Krogshus fronter at kjøpebrød er dårlig, og at man skal unngå korn. Jeg fulgte opplegget hennes en stund, så er nok litt farget av det. 

TS

Kan du ikke bare droppe å følge dem, bruk heller sunn fornuft ved matlaging.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg følger diverse matprofiler på Instagram, og syns faget ernæring er veldig intressant. Jeg er helt for at man bør spise råvarer og minst mulig ultraprosessert mat. 

Men jeg merker at alt dette hysteriet om at man ikke må spise ditt og ikke må spise datt, går til hodet på meg. Jeg anser meg selv som en sunn og fornuftig dame, men merker at jeg i det siste får dårlig samvittighet om jeg spiser brødmat, for man skal jo helst spise så naturlig som mulig. Jeg har også begynt å skippe frokost selv om det ender opp med hodepine og svimmelhet, BARE fordi jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke kjører intermitterende faste. 

Får dårlig samvittighet hvis jeg spiser noe annet enn egg, salater, og diverse andre sunne ting. 

Altså. 

Matgleden drukner totalt. 

Jeg skjønner hvorfor folk får spiseforstyrrelser. 

Er det flere som kjenner seg igjen? 

Vår tids sekter og religion. Kontrollere  folks grunnleggende behov, skape dårlig samvittighet og "dømt" til alskens sykdommer om du ikke tror på dem og gjør som dem.. Noe kjent med retorikken? 

Anonymkode: 9a8d0...ae4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med deg, og har byttet ut alle jeg følger omtrent. Men fant helleorbeck, og den er positiv, matglede og ro i fokus😊

Anonymkode: 30ee6...db0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
9 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Ville heller fulgt noen som ytrer mer matglede. Flere av disse er jo litt kontroversielle og er veldig farget av sitt eget syn. 

Trines matblogg for eksempel, Linda Stuhaug eller Emilie nutrition. Ikke noe fokus på hva man IKKE skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste tips: logg av Instagram. Det er den appen som gir ufattelig mange folk psykiske problemer. 

Lev ditt eget liv, ikke følg andres liv. 

Anonymkode: 57918...b51

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 6.40):

TS

Disse blir fort litt ekstreme. Ja, mye av det de skriver er teoretisk riktig, men ikke nødvendigvis så bra for den helhetlige helsen. Mat og samvittighet bør ikke ha noe med hverandre å gjøre, og med mye «regler» kan det fort gå utover den psykiske helsen. Mat er så mye mer enn bare næringsstoffer, det er også kultur.

Alt med måte, på en måte du kan leve sunt med og som gir deg livsglede og livskvalitet. 

Lytt til kroppen din, spis når du er sulten og stopp når du er mett. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du, periodisk faste er ikke for alle. Jada, det kan ha helsefordeler og for noen funker det supert, men nå har du prøvd og det funket ikke for deg. Det du kan ta med deg da, er at det er lurt å spise ordentlig når man spiser og så la være utenom :) Det er jo det som er greia med periodisk faste, å la kroppen få pause. Men den har godt av pauser mellom måltidene selv om det ikke er så lenge mellom. Så unngå småspising, spis skikkelig mat når du spiser. Og lytt til kroppen! :)

Anonymkode: 8083a...f34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom man ikke tåler å høre sannheten om mat, så kan det være lurt å droppe å følge ernæringsfysiologer. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Enig. Derfor følger jeg bare Hellstrøm, Lise Finckenhagen og Et kjøkken i Istanbul. Og ellers en haug katter. Null stress og bare matglede. 

Anonymkode: d7094...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3/11/2022 den 6.40):

TS

Hva med å slutte å følge dem? De gir deg jo dårlige tanker, uansett hva det positive er ved å følge dem så syns jeg det negative er viktigere her, for din mentale helse.

Kutt dem ut, og stol på deg selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (På 11.3.2022 den 2.47):

Hører ikke så mye på disse mat folka har fryser,n full av viltkjøtt 

Viltkjøtt er jo det alle vi som driver med periodisk faste og naturlig mat spiser mest av  😂

Anonymkode: 7116c...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og før disse matprofilene på nett var det myndighetene som ga folk dårlig samvittighet når de spiste egg og fete melkeprodukter......

Anonymkode: f63eb...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...