AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg har asperger, eller autisme, som det heter nå. Jeg tør ikke å ta lappen pga jeg er redd for å sitte i bilen med en fremmed person jeg ikke kjenner. Bruker tid på å bli trygg på fremmede. Hvordan skal jeg klare å ta lappen når jeg har mye angst og har store problemer med dette? Anonymkode: dae8f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Del Skrevet 11. mars 2022 Kanskje du kan ha med deg en venn i baksetet eller noe? Anonymkode: 8d5f6...ebd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg er veldig klar og våken og nøye, og er perfeksjonist, så er veldig flink og glad i å kjøre bil. Har lærekjørt med noen jeg er veldig trygg på både i byen og på landet. Har bare så store problemer med fremmede. Anonymkode: dae8f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje du kan ha med deg en venn i baksetet eller noe? Anonymkode: 8d5f6...ebd Vet ikke om de jeg kjenner godt har mulighet til å være med hele tiden . Kanskje jeg må ha med en støttekontakt? Anonymkode: dae8f...4ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet ikke om de jeg kjenner godt har mulighet til å være med hele tiden . Kanskje jeg må ha med en støttekontakt? Anonymkode: dae8f...4ce Kanskje. Du kan jo kanskje snakke med NAV om tematikken f.eks. Anonymkode: 8d5f6...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje. Du kan jo kanskje snakke med NAV om tematikken f.eks. Anonymkode: 8d5f6...ebd Hva kan nav hjelpe meg med? Anonymkode: dae8f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva kan nav hjelpe meg med? Anonymkode: dae8f...4ce Dersom du ikke har noen som kan være med deg så kanskje du kan få en slags støttekontakt? Anonymkode: 8d5f6...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 11. mars 2022 #8 Del Skrevet 11. mars 2022 Å ta førerkort er ikke for alle. Men ser det står i reglene at kjøreskolelærer kan være med under oppkjøring, så da kan det hende du av kjøreskole kan få lov til å ha med en bekjent under de første kjøretimene. Så blir det opp til kjøreskolelærer og lege (som må gi sin godkjennelse på at du er skikket før du kan få time til oppkjøring) å avgjøre om din angst/sjukdom er forenelig med å få lov til å ta førerprøven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Del Skrevet 11. mars 2022 Mt3 skrev (3 minutter siden): Å ta førerkort er ikke for alle. Men ser det står i reglene at kjøreskolelærer kan være med under oppkjøring, så da kan det hende du av kjøreskole kan få lov til å ha med en bekjent under de første kjøretimene. Så blir det opp til kjøreskolelærer og lege (som må gi sin godkjennelse på at du er skikket før du kan få time til oppkjøring) å avgjøre om din angst/sjukdom er forenelig med å få lov til å ta førerprøven. Jeg er flink å kjøre bil. Har øvelseskjørt i sentrum i byen, og det var lett. Jeg er veldig fokusert og konsentrert. Dessverre kan jeg ikke ha på musikk eller radio, for da ble jeg veldig stressa og forstyrra. Må ha rolige passasjerer også. Så har jeg øvelseskjørt på landet, og det var mer vanskelig fordi man må kjøre fort og veiene er smale og svingete. Jeg har ikke turt å kjøre fortere enn 40. En dag jeg øvelseskjørte hadde jeg en dårlig dag. Var så stressa og utenfor og fikk litt angst. Måtte stoppe bilen flere ganger for å slippe forbi de bilene som kom bak meg. Ble så stressa av de. Anonymkode: dae8f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dersom du ikke har noen som kan være med deg så kanskje du kan få en slags støttekontakt? Anonymkode: 8d5f6...ebd Ja, kan høre. Vil gjerne ta lappen før jeg blir pensjonist. Anonymkode: dae8f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 11. mars 2022 #11 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er flink å kjøre bil. Har øvelseskjørt i sentrum i byen, og det var lett. Jeg er veldig fokusert og konsentrert. Dessverre kan jeg ikke ha på musikk eller radio, for da ble jeg veldig stressa og forstyrra. Må ha rolige passasjerer også. Så har jeg øvelseskjørt på landet, og det var mer vanskelig fordi man må kjøre fort og veiene er smale og svingete. Jeg har ikke turt å kjøre fortere enn 40. En dag jeg øvelseskjørte hadde jeg en dårlig dag. Var så stressa og utenfor og fikk litt angst. Måtte stoppe bilen flere ganger for å slippe forbi de bilene som kom bak meg. Ble så stressa av de. Anonymkode: dae8f...4ce Du bør klare å kjøre 60-70 km i timen før du starter med kjøretimer hos skole, om ikke så vil det bli voldsomt dyrt. Hva med å vurdere å ta lappen på mopedbil i stedet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #12 Del Skrevet 11. mars 2022 Trodde ikke autister fikk ha lappen? Anonymkode: e5bdc...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kunstnerfluen Skrevet 11. mars 2022 #13 Del Skrevet 11. mars 2022 Mt3 skrev (4 timer siden): Å ta førerkort er ikke for alle. Men ser det står i reglene at kjøreskolelærer kan være med under oppkjøring, så da kan det hende du av kjøreskole kan få lov til å ha med en bekjent under de første kjøretimene. Så blir det opp til kjøreskolelærer og lege (som må gi sin godkjennelse på at du er skikket før du kan få time til oppkjøring) å avgjøre om din angst/sjukdom er forenelig med å få lov til å ta førerprøven. Han har autisme/aspbergers, han kan fint ta førerkortet. Han sliter med angst når det kommer til nye mennesker, dette vill ikke si at han ikke kan kjøre bil forsvarlig. Synes du er veldig nedlatende på kommentaren din! 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg ville ha blitt medlem av autisme forbundet- de kan komme med råd og veiledning. Om du har en bra lege så ville jeg ha snakket med legen din om å kunne søke om støttekontakt til å være med under kjøretimene, trur derimot at dette ikke blir gjort via NAV men Hjelpemiddelsentralen. Om kjørelæreren nekter deg tilrettelegging under kjøretimen så finn deg en ny kjøreskole. - Hilsen enn som også har autisme. Anonymkode: 5bf70...4fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg aner ikke hvordan reglene er - men det å holde hodet kaldt i stressende situasjoner er viktig for å bli en god sjåfør. Å kjøre trygt en solskinnsdag er lett for de fleste av oss. Å kjøre trygt i et uoversiktelig og bråkete miljø, der veiene plutselig har endret kjøremønster fra dagen før, det er i slike situasjoner man må være trygg og rolig. Klarer du det? Anonymkode: de3af...6c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kruspersilletaco Skrevet 11. mars 2022 #16 Del Skrevet 11. mars 2022 Hei TS, jeg syns du skal ringe rundt til noen kjøreskoler, eller få noen til å ringe for deg, å høre om det er noen som kan hjelpe deg/forstå behovet ditt. Et vanlig personlighetstrekk hos kjørelærere, er at de er sosiale om omgjengelige. Hvis du er heldig, har kanskje en av kjørelærerene erfaring med autisme, barn/søsken som er autist feks. Håper du finner en måte å ta sertifikatet på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #17 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er flink å kjøre bil. Har øvelseskjørt i sentrum i byen, og det var lett. Jeg er veldig fokusert og konsentrert. Dessverre kan jeg ikke ha på musikk eller radio, for da ble jeg veldig stressa og forstyrra. Må ha rolige passasjerer også. Så har jeg øvelseskjørt på landet, og det var mer vanskelig fordi man må kjøre fort og veiene er smale og svingete. Jeg har ikke turt å kjøre fortere enn 40. En dag jeg øvelseskjørte hadde jeg en dårlig dag. Var så stressa og utenfor og fikk litt angst. Måtte stoppe bilen flere ganger for å slippe forbi de bilene som kom bak meg. Ble så stressa av de. Anonymkode: dae8f...4ce Unnskyld meg, men du er vel ikke akkurat flink å kjøre som du tror hvis du ikke føler deg trygg nok til å kjøre fortere enn 40 på landevei og blir så stressa av medtrafikkanter at du må stoppe bilen flere ganger for å slippe de forbi. Anonymkode: ab22b...f34 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #18 Del Skrevet 11. mars 2022 Har du lyst på lappen? Må du ha lappen? Jeg har stresset hele livet med å ta lappen fordi det selvfølgelig hadde vært nyttig og fordi det er en forventning fra personer rundt, men jeg slet altså så mye med angst at jeg nå har bestemt meg for å ikke ta lappen. Jeg har jo klart meg uten lappen i alle år, og det finne løsninger på alle problemer man trenger lappen til. Anonymkode: 5c1eb...a56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #19 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke om de jeg kjenner godt har mulighet til å være med hele tiden . Kanskje jeg må ha med en støttekontakt? Anonymkode: dae8f...4ce Har du støttekontakt kan du nok fint ha denne med på kjøretimer, men du bør isåfall avklare dette med skolen først. Regner ikke med at det blir noe problem, for foreldre får gjerne være om de øvelseskjøre med ungdommen på fritiden slik at de kan få tips og råd etc.😊 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje. Du kan jo kanskje snakke med NAV om tematikken f.eks. Anonymkode: 8d5f6...ebd Nav har absolutt ingenting med støttekontakter å gjøre! Det er kommunen, og barnevernet for de under 18, sitt ansvar! Anonymkode: f5281...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 11. mars 2022 #20 Del Skrevet 11. mars 2022 kunstnerfluen skrev (4 timer siden): Han har autisme/aspbergers, han kan fint ta førerkortet. Han sliter med angst når det kommer til nye mennesker, dette vill ikke si at han ikke kan kjøre bil forsvarlig. Synes du er veldig nedlatende på kommentaren din! Hva var nedlatende? Autisme/asberger er en så sprikende diagnose at ts må finne ut hva som er rett for seg, akkurat som @Mt3skriver. Det er ikke nedlatende å si. Alle kan ikke få førerkortet. En blind person ska ikke kjøre bil, heller ikke en person som ikke kan følge trafikkreglene og trafikkflyten, det er heller ikke nedlatende å si. I tillegg var det tips til hvordan ts kan ta kontakt med kjøreskolene for å finne en løsning som passer for seg, og på den måten finne ut om han har realisert sjans til å ta lappen. Fortsatt ikke nedlatende. Så hva var nedlatende? Det er faktisk ikke en rettighet og ha lappen, og slik er det av hensyn til min og din sikkerhet, og det er ikke nedlatende, derimot er det nødvendig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå