Gå til innhold

Bedre å kjøpe elbil enn å ha diesel/bensin bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 3/11/2022 at 9:38 AM, AnonymBruker said:

Har du noen gang byttet ut en mobil fordi batterikapasiteten ble svakere og svakere, og ikke varte like lenge ved bruk?

Nei det har jeg aldri gjort

Anonymkode: b185c...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber med dette. Byttefrekvensen på batteripakke/celler og andre komponenter tilhørende dette er vesentlig høyere enn motorbytte på fossilbiler, på tross av at det er vesentlig flere fossilbiler enn elbiler…

Anonymkode: 55a38...8f7

Er det snakk om daglig, ukentlig eller mndlig som det byttes komopnenter på elbil som har tilhørighet til batteri/lading?

Anonymkode: 06d94...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber med dette. Byttefrekvensen på batteripakke/celler og andre komponenter tilhørende dette er vesentlig høyere enn motorbytte på fossilbiler, på tross av at det er vesentlig flere fossilbiler enn elbiler…

Du sammenligner bytte komponenter tilknyttet batteriet med fullt motorbytte? Litt skjev sammenligning. Men interessert i tallene for antall kritiske utbedringer av fossil kontra el, om du vet hvor man kan finne dette?

Anonymkode: 976d3...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må rett og slett sette deg ned å regne på det.

Her byttet vi ut den ene bilen til elbil for halvannet år siden. Bilen vi byttet ut var uten lån, elbilen som var brukt, tok vi lån på. Selv med alle utgifter tilknyttet begge bilene ble det et par tusen kroner mindre i mnd for elbilen kontra dieselbilen, men det var en amerikaner som slukte diesel.

Har en til dieselbil vi vurderte å bytte i elbil. Har ikke regnet ordentlig på det, men et raskt overslag viste at vi sannsynligvis ikke kommer rimeligere ut av det da denne bilen brukes minst mulig. Elbilen vi evt skal bytte til må kunne trekke 1800kg, så prisen blir høy og utvalget sterkt begrenset.

Anonymkode: ba77f...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det snakk om daglig, ukentlig eller mndlig som det byttes komopnenter på elbil som har tilhørighet til batteri/lading?

Det er avhengig av deletilgang, som den siste tiden har vært ustabil, men i snitt så snakker vi bytte av hovedbatteri, celler, OBC, BMS etc noen ganger i måneden. 12v batterier flere ganger i uken (ja, jeg vet det ikke er det samme, men tar det likevel med). Bytte av motor (og vi snakker om et merke som gladelig bytter motor der andre hadde sagt tvert nei!) skjer i snitt halvannen gang i året….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er avhengig av deletilgang, som den siste tiden har vært ustabil, men i snitt så snakker vi bytte av hovedbatteri, celler, OBC, BMS etc noen ganger i måneden. 12v batterier flere ganger i uken (ja, jeg vet det ikke er det samme, men tar det likevel med). Bytte av motor (og vi snakker om et merke som gladelig bytter motor der andre hadde sagt tvert nei!) skjer i snitt halvannen gang i året….

12v batteriet i en elbil er etter hva jeg har skjønt utsatt for å tappes under småkjøring? Er jo et godt bevis på at de som kjøper elbiler enn så lenge, ikke har så mye peiling på bil. Selv har keg byttet batteri kun to ganger, på alle de bilene jeg har hatt. En bensin/dieselmotor går jo i evighet så lenge den holdes ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

12v batteriet i en elbil er etter hva jeg har skjønt utsatt for å tappes under småkjøring? Er jo et godt bevis på at de som kjøper elbiler enn så lenge, ikke har så mye peiling på bil. Selv har keg byttet batteri kun to ganger, på alle de bilene jeg har hatt. En bensin/dieselmotor går jo i evighet så lenge den holdes ved like.

Nei, det er det ikke. 12V batteriet lades etter behov og helt automatisk. Men om 12V batteriet er tømt, kan du få en hel del pussige feil i elektronikken.

Anonymkode: 905b2...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er det ikke. 12V batteriet lades etter behov og helt automatisk. Men om 12V batteriet er tømt, kan du få en hel del pussige feil i elektronikken.

Ja det lades automatisk, når en kjører langt nok. Ellers er det nøyaktig samme trøbbel som ellers. Og det lades jo heller ikke når hovedbatteriet lades. Har du elbil selv burde du vite såpass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 9.32):

Hva skulle det være?

Anonymkode: ead0e...fd8

Det vil nok komme fordelsbeskatning etterhvert, muligens sjablong som med fri mobil. Men enn så lenge er dette gratis for arbeidstaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja det lades automatisk, når en kjører langt nok. Ellers er det nøyaktig samme trøbbel som ellers. Og det lades jo heller ikke når hovedbatteriet lades. Har du elbil selv burde du vite såpass. 

Jeg har elbil og jeg vet at lading av 12V er uavhengig av kjøring. Bilen står i oppkjørselen og gir ofte lyssignal på ladeindikator om at 12V batteri lades.

Det er ikke noe problem å ta feil av og til, men om du i tillegg skal være spydig, diskvalifiserer du deg fra en oppegående samtale.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har elbil og jeg vet at lading av 12V er uavhengig av kjøring. Bilen står i oppkjørselen og gir ofte lyssignal på ladeindikator om at 12V batteri lades.

Det er ikke noe problem å ta feil av og til, men om du i tillegg skal være spydig, diskvalifiserer du deg fra en oppegående samtale.

Jeg tror mer på hva disse skriver, enn deg. Og spydig som du er kan du bare spare deg for.

https://www.elbil24.no/nyheter/vi-ser-mange-som-trenger-hjelp/75094674

https://www.tv2.no/a/11196725/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tror mer på hva disse skriver, enn deg. Og spydig som du er kan du bare spare deg for.

https://www.elbil24.no/nyheter/vi-ser-mange-som-trenger-hjelp/75094674

https://www.tv2.no/a/11196725/

Artiklene dine snakker om småkjøring med fossilbil som ikke klarer å lade 12V batteriet. Elbiler nevnes også, men ikke ifbm. småkjøring. 

Her fra manualen til Leafen:

Screenshot_20220314-162554_Drive.thumb.jpg.30b8ddd62180a1f8036d3aa531b833cf.jpg

De fleste andre elbiler fungerer tilsvarende. Vet ikke hvorfor du forskanser deg så hardt der, men påstanden din blir ikke mer sant av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...