AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Del Skrevet 11. mars 2022 Lurte på å bytte inn dieselbilen min i en brukt elbil. Er det lurt mtp hvor dyrt det blir mer drivstoff? Anonymkode: f56da...faf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 11. mars 2022 #2 Del Skrevet 11. mars 2022 Det kan vel være litt vanskelig å finne gode, brukte elbiler? Vanskelig å vite noe om hvor lenge de varer også. Det er vel noe med dyr utskiftning av batteri? Jeg aner ikke. Jeg har også dieselbil, og kjører ganske lite for tiden, heldigvis. Det er skremmende dyrt både strøm og drivstoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Del Skrevet 11. mars 2022 Var inne på samme tanke her. Ble kostbart å legge opp ny kurs til garasje og kostnad for selve laderen så avventer litt.Hvis du har stor nok kurs slipper du unna med kun kostnad til lader. Håper det kommer kutt i avgifter hvis drivstoffprisene blir liggende på dette nivået fremover. Anonymkode: 15e1b...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Del Skrevet 11. mars 2022 Mange som lurer på det samme nå. Ta frem kalkulatoren og regne! Anonymkode: 905b2...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Del Skrevet 11. mars 2022 For oss har det vært lønnsomt med elbil da arbeidsgiver tilbyr gratis lading til alle ansatte 🙂 Anonymkode: ead0e...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For oss har det vært lønnsomt med elbil da arbeidsgiver tilbyr gratis lading til alle ansatte 🙂 Anonymkode: ead0e...fd8 Fin ordning, men "fri lunch" har bestandig en bakside. Anonymkode: 09987...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Del Skrevet 11. mars 2022 Adobyen skrev (7 timer siden): Det kan vel være litt vanskelig å finne gode, brukte elbiler? Vanskelig å vite noe om hvor lenge de varer også. Det er vel noe med dyr utskiftning av batteri? Jeg aner ikke. Jeg har også dieselbil, og kjører ganske lite for tiden, heldigvis. Det er skremmende dyrt både strøm og drivstoff. Mei du vet virkelig ikke. Det er større sjanse for at du må bytte ut hele motoren på dieselbilen din enn at jeg må bytte batteri på en av elbilene mine. Ja batteriet kan ryke, men motoren din kan også havarere. Dropper ikke bil fordet? Ned rett behandling varer elbilen like lenge som andre biler. Anonymkode: 5ccb5...23d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mei du vet virkelig ikke. Det er større sjanse for at du må bytte ut hele motoren på dieselbilen din enn at jeg må bytte batteri på en av elbilene mine. Ja batteriet kan ryke, men motoren din kan også havarere. Dropper ikke bil fordet? Ned rett behandling varer elbilen like lenge som andre biler. Anonymkode: 5ccb5...23d Kødder du nå? Har du noen gang byttet ut en mobil fordi batterikapasiteten ble svakere og svakere, og ikke varte like lenge ved bruk? Det samme skjer med en elbil, og å bytte batteripakke er så dyrt at man heller vraker bilen. Anonymkode: 6a574...345 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. mars 2022 #9 Del Skrevet 11. mars 2022 Kjøpte brukt elbil i fjor sommer (tre år gammel bil), og med tanke på de høye drivstifffprisene vi har for tida, er jeg glad for at jeg valgte elektrisk. Selv om strømmen er dyr, er bensin og diesel forholdsvis enda dyrere, så jeg merker at jeg bruker mindre penger på drivstoff enn da jeg hadde bensinbil. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kødder du nå? Har du noen gang byttet ut en mobil fordi batterikapasiteten ble svakere og svakere, og ikke varte like lenge ved bruk? Det samme skjer med en elbil, og å bytte batteripakke er så dyrt at man heller vraker bilen. Anonymkode: 6a574...345 Kan ikke sammenligne en mobil og en elbil. Har kjørt el siden 2013 ig battetiet er så godt som like friskt. Men jeg tar vare på batteriet. Varmer det opp før kjøring ved minusgrader og hurtiglader aldri. Nytt batteri er dyrt, men ikke vrakegrunn. Med mindre resten av bilen er gammel. Batteriene kan også overhalles og det kan settes inn nye og friske celler. Du snakker som en som gjetter elbil fakta, eller lener deg på "jeg har hørt at..." Anonymkode: 5ccb5...23d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kan ikke sammenligne en mobil og en elbil. Har kjørt el siden 2013 ig battetiet er så godt som like friskt. Men jeg tar vare på batteriet. Varmer det opp før kjøring ved minusgrader og hurtiglader aldri. Nytt batteri er dyrt, men ikke vrakegrunn. Med mindre resten av bilen er gammel. Batteriene kan også overhalles og det kan settes inn nye og friske celler. Du snakker som en som gjetter elbil fakta, eller lener deg på "jeg har hørt at..." Anonymkode: 5ccb5...23d Det er selvsagt vrakegrunn om prisen på å skifte batteriet er høyere enn verdien på bilen, og det skal ikke mye til. Din 2013-modell hadde havnet rett på dynga om du måtte skifte det ut nå. Det samme gjelder selvsagt om man må skifte ut en forbrenningsmotor, men der slipper man det som er uunngåelig med batteriet på en elbil, at kapasiteten taper seg over tid. Anonymkode: 6a574...345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #12 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mei du vet virkelig ikke. Det er større sjanse for at du må bytte ut hele motoren på dieselbilen din enn at jeg må bytte batteri på en av elbilene mine. Ja batteriet kan ryke, men motoren din kan også havarere. Dropper ikke bil fordet? Ned rett behandling varer elbilen like lenge som andre biler. Anonymkode: 5ccb5...23d Jeg har en 17 år gammel diesel bil som har gått 450 000 og ikke ennå byttet motor på. De siste årene har det bare vært slitedeler som feil på den. Bruker 0.6l på mila og kostet meg 15k for noen år siden. Det skal godt gjøres å finne en elbil så billig og hodlbar. Anonymkode: 7c4da...296 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er selvsagt vrakegrunn om prisen på å skifte batteriet er høyere enn verdien på bilen, og det skal ikke mye til. Din 2013-modell hadde havnet rett på dynga om du måtte skifte det ut nå. Det samme gjelder selvsagt om man må skifte ut en forbrenningsmotor, men der slipper man det som er uunngåelig med batteriet på en elbil, at kapasiteten taper seg over tid. Anonymkode: 6a574...345 Og det sa jeg også, er bilen gammel og lite verdt kan havari av batteri være spikeren i kista. Men det er ikke automatisk som mange får det til å høres ut som. Ødelagte batteri er heller ikke noe som ofte skjer, det er sjeldent på lik linje som enhver annen bil også kan få havari til ukjent antall tusen kroner. Risiko ved batteri er ingen grunn til å droppe elbil. Anonymkode: 5ccb5...23d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Del Skrevet 11. mars 2022 Kjøpte elbil i høst og har ikke angret på det. I februar ladet vi for 92 kroner hjemme. Og da sparer vi ikke på kjøringa. I tillegg sparer vi på bom Anonymkode: 9c042...bba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Del Skrevet 11. mars 2022 Det er godt mulig det er batteriet som går først i en elbil siden det er så få andre ting som går galt, men nå har jeg kjørt nesten 450 000 km i ulike elbiler, 150 000 i den jeg kjørte lengst og jeg kan ikke si jeg har merket noe særlig på endring i kapasitet. Jeg har byttet biler fordi jeg trengte større bil da vi fikk flere barn og lenger rekkevidde etter vi flyttet. Men jeg har hørt at det er enkelt å bytte enkelte moduler. Trenger ikke å bytte hele batteripakka. Jeg anbefaler elbil fordi det oppleves driftsikkert, god på glatta når det er full kontroll fra første omdreining, utrolig deilig å slippe bensinstasjon i det daglige (bare noen hurtigladinger på en til to langturer i året), få uforutsette utgifter osv. Men det kan være dyrt i anskaffelse med tanke på lademulighet i garasjen, og hvis man skal ha en billig bil blir det gjerne litt kort rekkevidde. Det er selvfølgelig mulig å leie bil til langturer, men jeg vet ikke hvor vanlig det er. Anonymkode: 3dfc3...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #16 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og det sa jeg også, er bilen gammel og lite verdt kan havari av batteri være spikeren i kista. Men det er ikke automatisk som mange får det til å høres ut som. Ødelagte batteri er heller ikke noe som ofte skjer, det er sjeldent på lik linje som enhver annen bil også kan få havari til ukjent antall tusen kroner. Risiko ved batteri er ingen grunn til å droppe elbil. Anonymkode: 5ccb5...23d Havari og dårlig batterikapasitet er to vidt forskjellige ting, da. Man kan fint ha en elbil med dårlig batterikapasitet, men mange vil nok irritere seg når det blir merkbart. Dumt om man må vrake bilen etter ti år fordi ingen vil kjøpe en godt brukt elbil. Anonymkode: 6a574...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 11. mars 2022 #17 Del Skrevet 11. mars 2022 Vi kan ikke i 2022 fortsatt ha den samtalen fra 2010 om at "batteribytte er dyrt". Bruk fem minutter på å lese om hvordan elbil fungerer i praksis og den samtalen er død. For dem som kan lade hjemme og gjerne også på arbeid vil elbil være rimeligere enn fossilbil. Elbil er lettvint å eie, lett å kjøre. Det er mange flotte fordeler med det for dem som en slik bil passer til. Vi har både el- og fossilbil hjemme. Ingen her kan derimot svare TS før hun sier noe om hennes bruksmønster og behov, samt økonomien i bilholdet hennes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #18 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fin ordning, men "fri lunch" har bestandig en bakside. Anonymkode: 09987...20e Har ikke merket noe til det ihvertfall😊 Anonymkode: ead0e...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fin ordning, men "fri lunch" har bestandig en bakside. Anonymkode: 09987...20e Hva skulle det være? Anonymkode: ead0e...fd8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #20 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 9.36): Mei du vet virkelig ikke. Det er større sjanse for at du må bytte ut hele motoren på dieselbilen din enn at jeg må bytte batteri på en av elbilene mine. Ja batteriet kan ryke, men motoren din kan også havarere. Dropper ikke bil fordet? Ned rett behandling varer elbilen like lenge som andre biler. Anonymkode: 5ccb5...23d Jeg jobber med dette. Byttefrekvensen på batteripakke/celler og andre komponenter tilhørende dette er vesentlig høyere enn motorbytte på fossilbiler, på tross av at det er vesentlig flere fossilbiler enn elbiler… Anonymkode: 55a38...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå