Gå til innhold

Hvorfor er det så lydt i noen boliger, mens i andre boliger er det mer stille.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at i noen boliger er det svært lydt. Lyden er skarp og det er veldig gjenklang. Om man legger en lader på gulvet høres det godt, eller om man hoster om natta. Lyden av en dør som lukkes høres også godt. 

I andre boliger er det mer stille. Lydene er dumpe og svake og de høres svært lite. Man hører ikke at noen mister en lader i gulvet om natta, eller at man hoster. Heller ikke at man lukker igjen dører. 

Hvorfor denne store forskjellen? 

Anonymkode: 662f4...bad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lagt merke til at i noen boliger er det svært lydt. Lyden er skarp og det er veldig gjenklang. Om man legger en lader på gulvet høres det godt, eller om man hoster om natta. Lyden av en dør som lukkes høres også godt. 

I andre boliger er det mer stille. Lydene er dumpe og svake og de høres svært lite. Man hører ikke at noen mister en lader i gulvet om natta, eller at man hoster. Heller ikke at man lukker igjen dører. 

Hvorfor denne store forskjellen? 

Anonymkode: 662f4...bad

Lydisolert / isolert 

størelse på boligen 

former av lyder og lydfrekvenser 

Hvor mye ting en har i leligheten- mer ting mindre lyhørt 

Anonymkode: 68bec...c61

Skrevet

Overflate har mye å si. Parkett på gulv, slette gipsvegger og gips himling gjør "underverker" for etterklang og lydrefleksjon.

Tepper, gardiner, furupanel og møbler demper lyden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Maksimalisme demper lyder minimalisme motsatt

Anonymkode: 942cb...85e

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags naboer man har 😄  Jeg kjøpte leilighet i en gammel lavblokk for fire år siden, og ble forbauset over hvor lite jeg hørte andre.  For noen måneder siden fikk jeg nye naboer over meg, og de høres veldig godt! 

Anonymkode: 1d5fc...fe6

AnonymBruker
Skrevet

I eget hjem handler det om tekstiler. Jo flere og mykere, jo mindre romklang. Finnes også tekstiler som tar opp i seg lyd. Jeg har et par gardiner med lydabsorberende effekt, og de fungerer faktisk :)

Anonymkode: 2ff36...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...