Gå til innhold

Skal jeg kjøpe min første bolig som 40-åring eller vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år og har enda ikke fått kjøpt min første bolig. Har slitt med sykdom og de siste 20 årene har vært veldig vanskelige. 

Nå skal jeg bli uføretrygded, venter på svar, og så fort jeg får innvilget uføretrygd kan jeg få lån av husbanken. Tror ikke det blir de store greiene, men jeg blir fornøyd med et lite krypinn som førstegangskjøper. 

Spørsmålet mitt er om jeg vil få et like gunstig lån som yngre førstegangskjøpere? 

Bor jeg heller vente med å kjøpe til det blir bedre tider? 

Jeg har leid i 20 år, og bor så billig som mulig mens jeg har vært på AAP. 

Anonymkode: e45e2...cc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel ingenting dyrere enn å leie. Og en søknad i husbanken kan ta lang tid, jeg ville ha startet søkeprosessen nå. Da får du kanskje lån om et år…

Anonymkode: 72264...43f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes vel ingenting dyrere enn å leie. Og en søknad i husbanken kan ta lang tid, jeg ville ha startet søkeprosessen nå. Da får du kanskje lån om et år…

Da får jeg søke om husbanklån så fort jeg får innvilget uføretrygd. Håper jeg får uføretrygd, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg gjør. 

AnonymBruker
Skrevet

I husbanken får du samme betingelser som andre. Renter der er langt under markedsrentene, så om du har mulighet bør du gjøre det ☺️

Søknadsprosessen tar ikke så langt tid altså. 

Anonymkode: 078f0...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I husbanken får du samme betingelser som andre. Renter der er langt under markedsrentene, så om du har mulighet bør du gjøre det ☺️

Men man får vel ikke så mye lån? Er det forskjell på minstesats på ufør og på ung ufør i hva man får i huslån? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man må binde renta i minst ti år, i alle fall i Oslo, og kommunen tar 0,75 ekstra i rente. 

Anonymkode: 753ab...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min første bolig alene som 45+, først havnet jeg i kvinnefella, så ble jeg syk og stod utenfor arbeidslivet i flere år. Leide en grei leilighet og sa opp den for å flytte sammen med samboer i et hus. Der mistrivdes jeg så grusomt at jeg vurderte å ringe min tidligere husvert og flytte inn dit igjen, men endte opp med å kjøpe leilighet. 

Jeg har gått fra 70 til 50 kvadrat, med boutgifter på 7400 i mnd til over 12.000. Fikk redusert til 10 ved å betale ut topplån og bytte bank. 

Beliggenhet og uteområder er bedre her da. Men penge og plassmessig angrer jeg på en måte. Samboeren kvittet jeg meg med. 

Anonymkode: ccb7b...33e

Skrevet

Kjøp selv om du evt går litt ned i standard. Det er en nydelig følelse å ha sitt eget. I tillegg blir det etterhvert nedbetalt. Tror ikke det blir noe bedre tider. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha kjøpt ja. Da er boligen din, uansett hvor liten den er. Det eneste jeg ville vært obs på nå er å ikke låne maks. Se om du kan låne litt under evne, du skal ha råd til mat og økt rente. Regn på hvor mye du tåler rett og slett.

Vi kjøpte i 2020, 2 stk da men jeg er på aap. Kjøpte for langt under maks (lengre ute fra byene) og det er vi veldig glad for nå som prisene på alt stiger. Kjøp noe du tåler å eie i åresvis, et sted du vil trives lenge. 

Anonymkode: 82df8...9f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøpte min første bolig alene som 45+, først havnet jeg i kvinnefella, så ble jeg syk og stod utenfor arbeidslivet i flere år. Leide en grei leilighet og sa opp den for å flytte sammen med samboer i et hus. Der mistrivdes jeg så grusomt at jeg vurderte å ringe min tidligere husvert og flytte inn dit igjen, men endte opp med å kjøpe leilighet. 

Jeg har gått fra 70 til 50 kvadrat, med boutgifter på 7400 i mnd til over 12.000. Fikk redusert til 10 ved å betale ut topplån og bytte bank. 

Beliggenhet og uteområder er bedre her da. Men penge og plassmessig angrer jeg på en måte. Samboeren kvittet jeg meg med. 

Anonymkode: ccb7b...33e

Men 50 kvadrat er jo ikke så verst da. Hadde foretrukket beliggenhet og uteområder mer enn 20 kvadrat ekstra. Hvis du leide for kun 7400 i mnd var du vel heldig? Ingen garanti for hvor lenge det hadde vart. Glad på dine vegne 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50 kvm er bra. Er du alene er det perfekt størrelse. Med ett barn er det også veldig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...