AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Jeg og mann har et barn fra før på 4 år. Vi ønsker å begynne prøvingen på nummer to enten i år, eller til neste år. Jeg sier «vi», men mener egentlig «jeg», da samboer er litt likegyldig og litt sånn «skjer det, så skjer det». Han ønsker ikke å planlegge, så føler det ligger litt på meg. Dilemmaet mitt er at jeg frem til for kanskje et halvt år siden, egentlig ikke hatt kjent helt lysten på en til (enda), og jeg visste egentlig ikke om lysten ville komme. Nå om dagen er jeg nokså babysyk, og kjenner meg veldig «klar» for en til (samtidig som jeg er dritredd, som jeg også var første gangen). Hadde egentlig tenkt til å vente til neste år, men siden lysten allerede er der og dette er noe jeg tenker på nesten daglig, lurer jeg på om vi bare skal hoppe i det. Vil et år fra eller til egentlig utgjøre så stor forskjell. Men så er det et par ting jeg tenker på (og jeg overtenker sikkert). Jeg har av en eller annen grunn tenkt at det er greit at førstemann begynner på skole, før nummer to kommer. Jeg har heller ikke lappen (noe jeg ikke vet om jeg får tatt i løpet av det neste år), og tenker at denne er grei å ha i boks før vi får en til. Gjør det mye mer praktisk med tanke på at jeg slipper å styre med buss osv - og ikke da bare med ett barn, men med to barn. Det gjør meg litt stressa. Vi vil også måtte flytte til en større leilighet, da vi bare har to soverom her vi bor i dag, og jeg vil få baby inn på eget rom ganske tidlig. Men om vi flytter til neste år eller året etter, har egentlig ikke så stor betydning. Jeg holder også på å søke ny jobb nå, og tenker at om vi venter ett år til, rekker jeg å komme ordentlig inn i ny jobbhverdag før nestemann kommer. En annen ting er at man ikke vet hvor lang tid det tar å bli gravid (om jeg i det hele tatt er så heldig og blir det - selv om det gikk veldig kjapt sist), og da risikerer jeg at det plutselig kanskje blir 7 års aldersforskjell mellom førstemann og nummer to, noe jeg egentlig ikke vil. Synes egentlig 5 år er mer enn stor nok aldersforskjell, samtidig som jeg kjenner veldig på at det er deilig at førstemann blir mer selvstendig før vi får ny baby i hus. Jeg synes småbarnslivet er/har vært ganske tøft.. Hva tenker dere? Har dere noen innspill og erfaringer? Anonymkode: 46144...f94
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Jeg ville begynt prøvingen i år. Skolestarter. Vi venter barn snart, og eldste begynner på skolen til høsten. Jeg ser på det som veldig positivt at hen ikke må gå på aks/sfo det første året på skolen. Det blir fort nok lange dager. Jeg mener det også er fint om aldersforskjellen ikke er kjempestor. Lappen. Nå er du ikke gravid ennå, og du rekker å gjøre veldig mye før du får baby. Om du setter i gang nå, rekker du fint å ta den før fødsel. Det kan jo også ta litt tid før du blir gravid. Da får du mer tid til å ta lappen. Om dere skal flytte, kan det hende dere flytter et sted der du uansett blir mindre avhengig av buss i hverdagen. Bolig. Det er praktisk med et ekstra soverom, men dere klarer dere fint uten i den første tida. Du vet ikke om babyen blir en som liker å sove alene eller om hen krever konstant kroppskontakt for å få sove. Våre barn har vært helt avhengig av kroppskontakt for å få sove de første 6-16 månedene. Nå har du ikke fått jobb ennå, men du får gjort mye på noen måneder. Du er jo heller ikke gravid ennå, og om du skulle bli gravid i høst og få barn neste sommer, har du kanskje jobbet et år allerede. Andremann blir forresten enklere enn førstemann. Du har erfaring og rutiner og har en del triks i boka. Det kan fortsatt bli tøft, men jeg synes det var et hav av forskjell. Anonymkode: 87a07...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Hadde bare sluttet med prevensjon. Som du sier, dere aner ikke hvor lang tid det vil ta. Jeg og min samboer har gått uten prevensjon siden september, og vi har ikke fått så mye som en positiv test og mistet. Min samboer er også litt «ta det som det kommer» type, så for han spiller det ingen rolle om jeg blir gravid i morgen eller om 1 år. ang lappen, det er mange som ikke har den og overlever, det gjelder å finne gode løsninger. Du kan også rekke å ta den før fødsel bare du setter igang. Anonymkode: 05d9c...97d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Jeg har termin i juni, og første er da rett over 3 år. Vil ikke ha mer enn 4-5 års aldersforskjell Anonymkode: 3081c...399
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Jeg hadde sett på det som en bakdel med førsteklassing og ny baby. Mer behagelig med siste år i bhg hvor de kan ha litt lengre dager hvis du behøver det. Anonymkode: ee6d5...e5f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ville begynt prøvingen i år. Skolestarter. Vi venter barn snart, og eldste begynner på skolen til høsten. Jeg ser på det som veldig positivt at hen ikke må gå på aks/sfo det første året på skolen. Det blir fort nok lange dager. Jeg mener det også er fint om aldersforskjellen ikke er kjempestor. Lappen. Nå er du ikke gravid ennå, og du rekker å gjøre veldig mye før du får baby. Om du setter i gang nå, rekker du fint å ta den før fødsel. Det kan jo også ta litt tid før du blir gravid. Da får du mer tid til å ta lappen. Om dere skal flytte, kan det hende dere flytter et sted der du uansett blir mindre avhengig av buss i hverdagen. Bolig. Det er praktisk med et ekstra soverom, men dere klarer dere fint uten i den første tida. Du vet ikke om babyen blir en som liker å sove alene eller om hen krever konstant kroppskontakt for å få sove. Våre barn har vært helt avhengig av kroppskontakt for å få sove de første 6-16 månedene. Nå har du ikke fått jobb ennå, men du får gjort mye på noen måneder. Du er jo heller ikke gravid ennå, og om du skulle bli gravid i høst og få barn neste sommer, har du kanskje jobbet et år allerede. Andremann blir forresten enklere enn førstemann. Du har erfaring og rutiner og har en del triks i boka. Det kan fortsatt bli tøft, men jeg synes det var et hav av forskjell. Anonymkode: 87a07...c2b Takk for utfyllende innlegg!! ☺️ Enig i mange av punktene dine, og lander vel mer og mer på at jeg vil prøve å bli gravid en eller annen gang i løpet av året, slik at det blir baby i 2023. ☺️ Mye fordi jeg ikke vet når det klaffer, og at jeg tenker at ett år fra eller til egentlig ikke spiller så stor rolle. Håper du har rett i at andremann blir lettere enn førstemann. Men frykter å få en superkrevende baby, siden førstemann var ganske enkel når det gjaldt søvn hvertfall (i forhold til mange jeg hører om), men det vet man jo aldri. Ts Anonymkode: 46144...f94
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde sett på det som en bakdel med førsteklassing og ny baby. Mer behagelig med siste år i bhg hvor de kan ha litt lengre dager hvis du behøver det. Anonymkode: ee6d5...e5f Ja, du har kanskje rett. Får vi neste år, vil nestemann begynne i barnehage samtidig som førstemann begynner på skole. Ts Anonymkode: 46144...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå