Gå til innhold

Er det nesten ikke matsvinn i Norge lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har folk blitt mye flinkere til å bruke opp rester? Og hva slags folk er det egentlig som kaster mat/ rester i søpla? Altså hvorfor kaster enkelte mat? 

Anonymkode: ea460...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver og være flinke til å spise opp rester når vi en sjelden gang har det og annen mat før den blir gammel, men er ikke alltid vi rekker det. Med et fullt kjøleskap, full fryser og fulle skap, så blir noe mat glemt rett og slett, fordi den forsvinner i mengden. Vi har nå fått resirkulering av matavfall her vi bor, så nå kan vi virkelig finne ut hvor mye mat som egentlig går i bosset. Jeg håper selvfølgelig at vi blir enda flinkere til å unngå å kaste mat. Når man må kaste mat fordi man ikke rekker å spise den, så er det jo som å kaste penger rett i bosset.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg har hørt at privatpersoner kaster nesten ingenting, fordi alle er opptatt av å bruke opp restene sine. Mens butikker kaster mye mat. 

Anonymkode: b7db4...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Butikker og spisesteder er de som kaster mest mat. 

Anonymkode: 6bfec...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner tre stykker som har marsvin, en av dem har faktisk to.

Anonymkode: 8dc93...307

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner tre stykker som har marsvin, en av dem har faktisk to.

Anonymkode: 8dc93...307

😂😂

Anonymkode: 605d4...cb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte kaster mat fordi de tror at «best før» betyr det samme som «livsfarlig å spise etter».

Anonymkode: a4377...214

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste feil jeg åså, marsvin har da aldri vært i norge, ikke vilt i allefall....

Jeg tror folk flest er flinke på matsvinn generelt, tror butikker blir bedre åså. Men noen ganger går det ikke, mat blir dårlig osv.

Anonymkode: 4399c...0d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Enkelte kaster mat fordi de tror at «best før» betyr det samme som «livsfarlig å spise etter».

Anonymkode: a4377...214

Ja, det er jo bare å lese tråder her inne med spørsmål om folk kan spise "osten som gikk ut på dato ved midnatt". Utrolig mange som ikke kan forskjellen på "best før" og "siste forbruksdag" og heller ikke vet hvordan man sjekker om maten kan spises.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det er jo bare å lese tråder her inne med spørsmål om folk kan spise "osten som gikk ut på dato ved midnatt". Utrolig mange som ikke kan forskjellen på "best før" og "siste forbruksdag" og heller ikke vet hvordan man sjekker om maten kan spises.

Men er det farlig å spise kjøtt 1-2 dager etter siste forbruksdag? Hvis det ikke lukter ille?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det farlig å spise kjøtt 1-2 dager etter siste forbruksdag? Hvis det ikke lukter ille?

Herregud. Nei

Anonymkode: 09c67...ab9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg blir akutt paranoid på dette pleier samboer si at osten vet ikke at den skal gå ut ved midnatt😂

AnonymBruker
Skrevet

Mat har en lukt, smak og utseende og så lenge man har sine sanser i behold merker man om maten er fordervet eller ei. Min rekord er en joghurt som hadde gått ut på dato for over et år siden, den var helt fin.

Jeg har også kastet fløte som hadde ei uke igjen da den luktet rar.

Anonymkode: 2331c...930

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mat har en lukt, smak og utseende og så lenge man har sine sanser i behold merker man om maten er fordervet eller ei. Min rekord er en joghurt som hadde gått ut på dato for over et år siden, den var helt fin.

Jeg har også kastet fløte som hadde ei uke igjen da den luktet rar.

Anonymkode: 2331c...930

Føler jeg har funnet gull når det er yoghurt og skyr jeg liker i datodisk på butikker, hamstrer som et ekorn da, nettopp fordi det varer leeenge. 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt innrømme at vi ikke alltid er flinke til å bruke alt, jeg er ikke noe datomenneske da. Men samtidig gjør jeg nytte av det som er «over tiden» bruksmessig ved at jeg har bokashi (kjøkkenkompost) som gir masse god næring til grønnsaksplantene mine om sommeren, så på den måten er det fryktelig lite som faktisk går i søpla her. 

Anonymkode: 1f28d...ebc

Skrevet

I dag kastet jeg en slimete hjertesalat som jeg hadde glemt innerst i kjøleskapet. Det irriterer med like mye hver gang, men det er heldigvis sjelden det skjer. :)

AnonymBruker
Skrevet

Folk kaster forkastelig mye mat 🤬

https://www.nrk.no/norge/norge-ligger-darlig-an-til-matsvinn-mal-i-2030-1.15761429

https://www.nhomd.no/politikk/en-barekraftig-mat--drikke--og-bionaring/matsvinn/
I 2019 ble det i Norge kastet mer enn 417 000 tonn spiselig mat. Dette tilsvarer ca. 78 kg per innbygger. Husholdningene kastet over halvparten av dette, etterfulgt av matindustrien med om lag en femtedel og dagligvarehandelen med om lag en sjettedel, serveringsbransjen 7 prosent.

Anonymkode: 76073...f83

Skrevet
Brunhilde skrev (4 minutter siden):

I dag kastet jeg en slimete hjertesalat som jeg hadde glemt innerst i kjøleskapet. Det irriterer med like mye hver gang, men det er heldigvis sjelden det skjer. :)

Kjenner meg SÅ igjen! Veldig sjelden. Parmesanbit med mugg på i forgår.. så irriterende.. strek i svinnregningen😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som kaster mat/rester i søpla.

Jeg bor alene og klarer ikke spise opp alt. 

Jeg spiser f.eks. fire brødskiver per dag, så hvis det er mindre enn fire skiver igjen av brødet mitt må jeg kjøpe nytt. Og da vil jeg heller spise det nye brødet enn å fortsette på det gamle, så da hiver jeg det. Noen ganger fryser jeg et par skiver, men jeg har aldri lyst til å ta dem opp igjen, så det ender ofte med at de frosne skivene også smuldrer opp, og så hiver jeg dem uansett etter et år eller så. Har prøvd å samle brødsmuler, men jeg har aldri noensinne laget noe jeg har hatt bruk for brødsmuler i. 

Jeg er vegetarianer og spiser mye grønnsaker og salat, og liker å ha blanding av litt forskjellig. Jeg passer f.eks. alltid på å ha brokkoli, isbergsalat og søtpaprika. Men paprikaen kommer i 2-3 pakninger, og så går det noen dager uten salat, og det blir alltid liggende igjen en halv paprika som visner og blir myk og jeg ikke har lyst å spise den, så da kaster jeg. Den siste femtedelen av salaten er alltid brun i kantene før jeg rekker og spise den, og da vil jeg heller kjøpe en ny. Jeg kan spise litt brokkoli et par dager, men så går det ei uke til neste gang, og da har den siste tredjedelen av den begynt å bli slimete i tuppene. Jeg prøver å skjære av og bruke resten, men så dukker det opp en liten lodden bit inni midten som jeg ikke hadde sett først, og da orker jeg ikke mer og bare kaster. Eller hvis jeg trenger tre sopper til noe, må jeg kjøpe en hel pakke, og da rekker jeg ikke å bruke opp alle. Jeg prøver å planlegge, men så må jeg jobbe overtid en dag, og så kommer mamma med middag en annen dag, og så hadde jeg planlagt varm suppe en dag, men så ble det fint vær og jeg fikk bare lyst på en lett salat isteden, og så skjærer alt seg. 

Jeg er ikke redd for datoer, men synes mange melkeprodukter fort blir ekle. F.eks. kjøper jeg en boks kesam og bruker halve. Så har jeg tenk å spise resten, men når jeg ser oppi har det kommet et sånn vannlag på toppen, og da får jeg ikke lyst på likevel. Så da setter jeg den inn i kjøleskapet og tenker jeg skal spise den i morgen eller en annen dag. Men den blir bare eklere og eklere, og det blir kast til slutt. 

Så sliter jeg litt med overspising, og det hender jeg kjøper inn mye mat jeg egentlig ikke burde spise. Men så får jeg et anfall av viljestyrke, og da synes jeg det er bedre å kaste den enn å tvinge meg selv til å spise mat jeg ikke har godt av. 

Jeg lever ganske miljøvennlig ellers, så jeg har egentlig ikke dårlig samvittighet for å kaste litt. (Og når jeg ser på enkelte jeg kjenner som skryter av at de er så bevisste på å unngå matsvinn, så kaster de egentlig minst like mye mat som jeg gjør, de bare ser det ikke selv.) 

Anonymkode: 2d06b...234

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er en av dem som kaster mat/rester i søpla.

Jeg bor alene og klarer ikke spise opp alt. 

Jeg spiser f.eks. fire brødskiver per dag, så hvis det er mindre enn fire skiver igjen av brødet mitt må jeg kjøpe nytt. Og da vil jeg heller spise det nye brødet enn å fortsette på det gamle, så da hiver jeg det. Noen ganger fryser jeg et par skiver, men jeg har aldri lyst til å ta dem opp igjen, så det ender ofte med at de frosne skivene også smuldrer opp, og så hiver jeg dem uansett etter et år eller så. Har prøvd å samle brødsmuler, men jeg har aldri noensinne laget noe jeg har hatt bruk for brødsmuler i. 

Jeg er vegetarianer og spiser mye grønnsaker og salat, og liker å ha blanding av litt forskjellig. Jeg passer f.eks. alltid på å ha brokkoli, isbergsalat og søtpaprika. Men paprikaen kommer i 2-3 pakninger, og så går det noen dager uten salat, og det blir alltid liggende igjen en halv paprika som visner og blir myk og jeg ikke har lyst å spise den, så da kaster jeg. Den siste femtedelen av salaten er alltid brun i kantene før jeg rekker og spise den, og da vil jeg heller kjøpe en ny. Jeg kan spise litt brokkoli et par dager, men så går det ei uke til neste gang, og da har den siste tredjedelen av den begynt å bli slimete i tuppene. Jeg prøver å skjære av og bruke resten, men så dukker det opp en liten lodden bit inni midten som jeg ikke hadde sett først, og da orker jeg ikke mer og bare kaster. Eller hvis jeg trenger tre sopper til noe, må jeg kjøpe en hel pakke, og da rekker jeg ikke å bruke opp alle. Jeg prøver å planlegge, men så må jeg jobbe overtid en dag, og så kommer mamma med middag en annen dag, og så hadde jeg planlagt varm suppe en dag, men så ble det fint vær og jeg fikk bare lyst på en lett salat isteden, og så skjærer alt seg. 

Jeg er ikke redd for datoer, men synes mange melkeprodukter fort blir ekle. F.eks. kjøper jeg en boks kesam og bruker halve. Så har jeg tenk å spise resten, men når jeg ser oppi har det kommet et sånn vannlag på toppen, og da får jeg ikke lyst på likevel. Så da setter jeg den inn i kjøleskapet og tenker jeg skal spise den i morgen eller en annen dag. Men den blir bare eklere og eklere, og det blir kast til slutt. 

Så sliter jeg litt med overspising, og det hender jeg kjøper inn mye mat jeg egentlig ikke burde spise. Men så får jeg et anfall av viljestyrke, og da synes jeg det er bedre å kaste den enn å tvinge meg selv til å spise mat jeg ikke har godt av. 

Jeg lever ganske miljøvennlig ellers, så jeg har egentlig ikke dårlig samvittighet for å kaste litt. (Og når jeg ser på enkelte jeg kjenner som skryter av at de er så bevisste på å unngå matsvinn, så kaster de egentlig minst like mye mat som jeg gjør, de bare ser det ikke selv.) 

Anonymkode: 2d06b...234

Har du ikke fryser? Mye av det du nevner her kan du da lage noe av, så fryse det ned. Sopp kan du steke opp og fryse, så har du til en gryte, saus eller suppe senere.

Brød kan du dele opp i passe porsjoner, fryse ned og ta opp igjen. Eller steke opp krutonger av brødrester, da har du til salaten.

Anonymkode: cfd00...9b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...