Gå til innhold

Greit å bare la datteren sin gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster en datter på 13 år som nå har bestemt seg for å bo mest hos sin far. Niesen har hittil vært hos mor 70% av tiden, far har hatt henne annenhver helg pluss en dag uka. Nå vil niesen min bo mest hos far og kun være hos moren sin annenhver helg. Søsteren min forteller at de har fått ett litt turbulent forhold etter at hun begynte på ungdomsskolen. Søsteren min er den strenge som setter grenser, mens far er passiv og konfliktsky. Søsteren min sa at hun var lei, og sa nå til datteren sin og barnefar at det var greit. Du får bo hos far så mye du vil. Jeg driver å overtaler søsteren min til å holde på jenta, er redd niesen min havner helt på villspor hvis far rar over. Barnefar er typen som gir litt blaffen i og mener at ungene skal lære av sine egne feil. Det skal også sies at niesen min er på vei inn i en litt rar vennegjeng, har sett henne og andre ungdommer henge utenfor kjøpesenteret og nærbutikken sent på kvelden. Vennene hennes på ungdomsskolen virker ikke akkurat som de greieste ungene i klassen. Dette vet søsteren min, men velger likevel å la barnefar ta over, fordi hun mener hun har fått nok og trenger fred. 

Synes dette er en vanskelig situasjon, og jeg som tante har ingenting jeg skulle ha sagt i den saken. Men det gjør likevel vondt å se sin niese ta dumme valg. Føler jeg hadde vært mye mer på hvis hun var mitt barn og jeg hadde nok aldri latt henne flytte til far… 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 721ac...e53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det selv. Som tante har du ingenting du skulle ha sagt i saken. 
Bare sørg for at du er tilstede og at jenta vet at hun har en trygg havn hos deg. 

Anonymkode: d6f88...0a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier det selv. Som tante har du ingenting du skulle ha sagt i saken. 
Bare sørg for at du er tilstede og at jenta vet at hun har en trygg havn hos deg. 

Anonymkode: d6f88...0a0

Var det det hun spurte om? Ikke kom med selvfølgeligheter. 

Anonymkode: 1d6bc...b6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva tenker dere? 

Jeg tenker at du må ihvertfall ta din tanterolle alvorlig og vise at du er der. Stopp å snakk med henne når du ser henne, pass på at hun ringer deg om det er noe. En tante som det er godt å ha, når foreldrene ikke gidder. Du kan faktisk være den roten hun trenger for å vokse opp godt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min søster en datter på 13 år som nå har bestemt seg for å bo mest hos sin far. Niesen har hittil vært hos mor 70% av tiden, far har hatt henne annenhver helg pluss en dag uka. Nå vil niesen min bo mest hos far og kun være hos moren sin annenhver helg. Søsteren min forteller at de har fått ett litt turbulent forhold etter at hun begynte på ungdomsskolen. Søsteren min er den strenge som setter grenser, mens far er passiv og konfliktsky. Søsteren min sa at hun var lei, og sa nå til datteren sin og barnefar at det var greit. Du får bo hos far så mye du vil. Jeg driver å overtaler søsteren min til å holde på jenta, er redd niesen min havner helt på villspor hvis far rar over. Barnefar er typen som gir litt blaffen i og mener at ungene skal lære av sine egne feil. Det skal også sies at niesen min er på vei inn i en litt rar vennegjeng, har sett henne og andre ungdommer henge utenfor kjøpesenteret og nærbutikken sent på kvelden. Vennene hennes på ungdomsskolen virker ikke akkurat som de greieste ungene i klassen. Dette vet søsteren min, men velger likevel å la barnefar ta over, fordi hun mener hun har fått nok og trenger fred. 

Synes dette er en vanskelig situasjon, og jeg som tante har ingenting jeg skulle ha sagt i den saken. Men det gjør likevel vondt å se sin niese ta dumme valg. Føler jeg hadde vært mye mer på hvis hun var mitt barn og jeg hadde nok aldri latt henne flytte til far… 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 721ac...e53

Det kan godt hende at far er litt konfliktsky som du sier, men nå er det nå en gang han som er pappaen til denne jenta. Hun har de foreldrene hun har og kanskje trenger mor og datter litt avstand. Det er nok ikke uvanlig at barna shopper litt mellom foreldrene etter hvem som er streng/snill/diverse. 

Du kan være en involvert ressurs som tante og stødig voksenperson.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...