Gå til innhold

Samboer er sur fordi jeg ga så lite til bursdagen hans.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke god råd. Han kommenterer av og til at han tjener så mye mer enn meg og at han ikke liker jobben min. Jeg jobber i butikk.

For flere måneder siden var vi i noen butikker og jeg så etter en vinterkåpe. Nevnte så vidt at jeg syntes en kåpe i en av butikkene var fin. Jeg hadde derimot ikke råd til den og glemte den egentlig av. For en måned siden ga han meg den til bursdagen min og jeg ble selvsagt supertakknemlig.

Jeg sparer til en ferie vi skal på sammen, så jeg har ikke råd til så mye mer enn felles kostnader og at vi spleiser på å spise ute av og til. Siden han har kommentert at han synes det er dumt at vi aldri kan dra på turer sammen fordi jeg tjener så lite, så ga jeg han (oss) et års medlemskap i DNT. Ja, til han var det halve prisen av kåpen, men jeg har virkelig ikke råd til mer.

Tidligere ga jeg han en genser og bukse. Var glad for å glede ham og forventet selvsagt ingen gave tilbake. Nevner det her fordi jeg føler han kanskje ønsker byttehandel med lik verdi?

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det godt igjen?

Anonymkode: c3e41...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bli sur over å ha fått noe til mindre verdi enn han selv ga til sin egen kjæreste når han allerede vet hvor lite du tjener er rett og slett bare dumt og umodent. 

Han bør skjerpe seg, han skulle vært takknemlig og sagt at det var mer enn nok hvis han hadde hatt forståelse. 

Litt sånn egoistiske tanker han har vil jeg si. Så du trenger ikke sitte der å ha dårlig samvittighet eller føle at du er en «dårlig» kjæreste. 

Ta en prat med han og si at du rett og slett ikke har råd til å bruke massevis av penger på gave med den inntekten du har, og at du selvsagt ville ha investert mer om du tjente mer. At han ikke er glad for jobben du har er jo helt på trynet. Lite medfølelse. Kanskje han heller skal hjelpe deg med å finne noe annet i stedet for å sutre over jobben din. Være litt voksen og si at det går bra, og at han kan være hjelpsom om du er på utkikk etter en annen jobb med mere betalt…? 

Han trenger da vel ikke å basere forholdet på materialisme, det handler om noe større enn det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han? 4 år?

Anonymkode: 50515...776

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
anonymbruker2312 skrev (1 minutt siden):

Å bli sur over å ha fått noe til mindre verdi enn han selv ga til sin egen kjæreste når han allerede vet hvor lite du tjener er rett og slett bare dumt og umodent. 

Han bør skjerpe seg, han skulle vært takknemlig og sagt at det var mer enn nok hvis han hadde hatt forståelse. 

Litt sånn egoistiske tanker han har vil jeg si. Så du trenger ikke sitte der å ha dårlig samvittighet eller føle at du er en «dårlig» kjæreste. 

Ta en prat med han og si at du rett og slett ikke har råd til å bruke massevis av penger på gave med den inntekten du har, og at du selvsagt ville ha investert mer om du tjente mer. At han ikke er glad for jobben du har er jo helt på trynet. Lite medfølelse. Kanskje han heller skal hjelpe deg med å finne noe annet i stedet for å sutre over jobben din. Være litt voksen og si at det går bra, og at han kan være hjelpsom om du er på utkikk etter en annen jobb med mere betalt…? 

Han trenger da vel ikke å basere forholdet på materialisme, det handler om noe større enn det. 

Jeg er i tillegg frilanser og han har skaffet meg noen kunder. Men jeg kan ikke leve av det enda. Han har sagt at når han starter for seg selv og vi gifter oss så skal jeg jobbe for ham. Men jeg har ikke interesse for jobbe med den forretningsideen han planlegger. Jeg har andre mål og planer. Da svarte han at når han starter for seg selv, blir det en familiebedrift så da må jeg jobbe der. Tidligere har han derimot vært veldig positiv til mine mål og det jeg jobber for å oppnå. Han mener derimot at jeg ikke gjør nok, selv om jeg jobber med så og si hver dag.

Skrevet

Du ga han medlemskap i DNT i bursdagsgave? 

Jeg vil tro han kanskje ble mest skuffet over innholdet i gaven, og at det ikke nødvendigvis har noe med prisen å gjøre. Han har tydeligvis gitt deg en litt gjennomtenkt gave (en kåpe som han visste du ønsket deg), og er nok skuffet over å ikke få noe like gjennomtenkt tilbake.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har sagt at når han starter for seg selv og vi gifter oss så skal jeg jobbe for ham. Men jeg har ikke interesse for jobbe med den forretningsideen han planlegger. Jeg har andre mål og planer. Da svarte han at når han starter for seg selv, blir det en familiebedrift så da må jeg jobbe der. 

Det er jo bare tull. Det bestemmer ikke han.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en gjenganger at kvinner (og jeg er kvinne selv) gir gaver som ganger dem selv også, ikke gir fyren noe han ønsker seg. Synes det er mest kritikkverdig her, ikke prisen. 

Anonymkode: 3fdcb...8db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Javachip skrev (Akkurat nå):

Du ga han medlemskap i DNT i bursdagsgave? 

Jeg vil tro han kanskje ble mest skuffet over innholdet i gaven, og at det ikke nødvendigvis har noe med prisen å gjøre. Han har tydeligvis gitt deg en litt gjennomtenkt gave (en kåpe som han visste du ønsket deg), og er nok skuffet over å ikke få noe like gjennomtenkt tilbake.

Hvordan er det mer gjennomtenkt at han kjøpte en kåpe jeg sa jeg likte, sammenlignet med at han stadig sier at han ville dratt på turer med meg og at nå kan vi tilbringe mer tid sammen? Vi liker begge å gå på turer og nå har vi mulighet til å dra på helgeturer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er en gjenganger at kvinner (og jeg er kvinne selv) gir gaver som ganger dem selv også, ikke gir fyren noe han ønsker seg. Synes det er mest kritikkverdig her, ikke prisen. 

Som jeg skrev i hi så er reiser noe han stadig nevner at han ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da mente han fjelltur? 

Anonymkode: 58c49...18f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da mente han fjelltur? 

Anonymkode: 58c49...18f

Han liker i hvert fall dagsturer i naturen. Han er ikke norsk og har tatt med bestekameraten på tur for å oppleve norsk natur. Ellers liker han ikke materialistiske ting (derfor han ikke liker min jobb) så derfor tenkte jeg at opplevelse var det beste valget. Men tydeligvis tok jeg grundig feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du kjøpte jo ikke en reise, DET hadde vært annerledes. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det mer gjennomtenkt at han kjøpte en kåpe jeg sa jeg likte, sammenlignet med at han stadig sier at han ville dratt på turer med meg og at nå kan vi tilbringe mer tid sammen? Vi liker begge å gå på turer og nå har vi mulighet til å dra på helgeturer.

For meg som liker å gå på tur, så hadde jeg blitt skuffet over et medlemskap i dnt fra kjæresten. Nå er jeg forøvrig medlem i dnt, men om jeg ikke hadde vært det, så hadde det likevel føltes upersonlig. Det blir litt sånn «jeg orker ikke å planlegge en tur, men her har du et medlemskap i dnt så vi kan få halv pris på hytteovetnatting en eller annen gang i fremtiden». Da tenker jeg det hadde vært mye mer personlig å «gi bort» en tur (feks på dnt-hytte), der du hadde planlagt turen, satt av en helg, kjøpt inn mat, pakket det dere trengte (eller laget pakkeliste) osv. DA hadde du gitt bort en opplevelse. Et medlemskap i dnt er i seg selv ikke en opplevelse

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Javachip skrev (1 minutt siden):

For meg som liker å gå på tur, så hadde jeg blitt skuffet over et medlemskap i dnt fra kjæresten. Nå er jeg forøvrig medlem i dnt, men om jeg ikke hadde vært det, så hadde det likevel føltes upersonlig. Det blir litt sånn «jeg orker ikke å planlegge en tur, men her har du et medlemskap i dnt så vi kan få halv pris på hytteovetnatting en eller annen gang i fremtiden». Da tenker jeg det hadde vært mye mer personlig å «gi bort» en tur (feks på dnt-hytte), der du hadde planlagt turen, satt av en helg, kjøpt inn mat, pakket det dere trengte (eller laget pakkeliste) osv. DA hadde du gitt bort en opplevelse. Et medlemskap i dnt er i seg selv ikke en opplevelse

Hadde jeg hatt råd så hadde jeg gjort det eller aller helst gitt en fly/hotell reise. Men jeg har dessverre ikke råd. Han liker ikke materialistiske ting. Vil helst ha minst mulig i hjemmet. Så da er det også utelukket.

Jeg lever på knekkebrød med ost hver dag på jobben. Så lite råd har jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt sagt, du er gjerrig.

Anonymkode: 2bfbc...a7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det godt igjen?

Du har ingenting å gjøre godt igjen. La han sutre og sture det av seg! 

Anonymkode: 63bbe...c80

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enkelt sagt, du er gjerrig.

Anonymkode: 2bfbc...a7f

Var jeg gjerrig da jeg ga bukse, blazer og kasjmirgenser til ham også da kanskje? Fikk ikke gave tilbake den gang og forventet det heller ikke. Men prisen var mer enn kåpen han ga meg. Vi har vært sammen i 10 mnd., så har ikke flere eksempler å gi enda.

Sånn utenom gaver, har jeg bidratt mer med felles utstyr til hjemmet slik som kjøkkenutstyr (som han bruker fordi han elsker å lage mat).

Jeg lever på knekkebrød hver dag for å få råd til å være med ham på en dyr reise til hjemlandet hans. Jeg har rett og slett ikke mer å rutte med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var jeg gjerrig da jeg ga bukse, blazer og kasjmirgenser til ham også da kanskje? Fikk ikke gave tilbake den gang og forventet det heller ikke. Men prisen var mer enn kåpen han ga meg. Vi har vært sammen i 10 mnd., så har ikke flere eksempler å gi enda.

Sånn utenom gaver, har jeg bidratt mer med felles utstyr til hjemmet slik som kjøkkenutstyr (som han bruker fordi han elsker å lage mat).

Jeg lever på knekkebrød hver dag for å få råd til å være med ham på en dyr reise til hjemlandet hans. Jeg har rett og slett ikke mer å rutte med.

Hvor kommer han fra? Lurer bare

Anonymkode: 3954a...953

Skrevet (endret)

Det er nettopp tema som dette som gjør at jeg missliker bursdager og julegave-hysteriet som jeg kaller det. Synes at folk bør slutte å telle på hvor mye det de koster får osv. Være mer takknemlige. Og slutte med dette med å forvente. Heller bli glad om man får en liten gave. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket. Sorry Mac. Det er 10 måneder av livet ditt du aldri får igjen, men heller det enn å være fanget i et forhold med en som allerede planlegger at dine drømmer og dine valg ikke eksisterer etter at dere har giftet dere. Syns den setningen var mye verre enn at han ble muggen for gaven.

Anonymkode: 21387...5c9

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...