Gå til innhold

Kan noen forklare hvorfor alt stiger sånn i pris akkurat nå?

Anbefalte innlegg

Gjest In absentia
Skrevet (endret)

Kan noen forklare hvorfor alt stiger sånn i pris akkurat nå? Skjønner at det har noe med prisene på strøm og drivstoff å gjøre, men hvorfor går drivstoff så mye opp akkurat nå når vi ikke importerer fra Russland? 

Hvor mye vil det stige?

Vil det gå ned igjen? 

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, kort og enkelt oppsummert: Tilbud og etterspørsel styrer prisene. 

Strømprisen går opp pga en avtale med EU. Lite vind i Europa bl.a. gjør at vi eksporterer mer og markedskreftene styrer prisen. 

Drivstoffprisene går opp mye av samme grunn. Europa bruker en del gass til oppvarming istedenfor strøm. I tillegg krever en krig store mengder drivstoff.

Krigen og drivstoffprisene påvirker igjen transportbransjen, så flytting av varer blir vanskeligere. Handelsblokader påvirker også. 

Matvarer stiger også av samme grunn. Det er press på råvarer og fraktselskapene skyver sine økte kostnader over på bedriftene som igjen skyver økte kostnader over på forbrukerne. 

Så har man økte renter pga. økende inflasjon. Inflasjon betyr at prisene stiger. Økte renter skal bidra til å dempe veksten. 

Ikke så mye som tyder på at prisene vil gå ned på kort sikt. Det «positive» for oss her på berget er at Norge tjener vanvittig med penger. Spørsmålet blir hvordan dette skal komme befolkningen til gode. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
badevakta skrev (På 11.3.2022 den 11.42):

Spørsmålet blir hvordan dette skal komme befolkningen til gode. 

Og akkurat det siste var det en debatt om i går på NRK Debatt.

Jeg forstår ikke hvorfor Solvang inviterte en bilentusiast som hadde som eneste mål å få ned avgiftene på drivstoff. Uansett hvilke motargumenter som kom, bl a at det faktisk finnes mennesker i dette landet som ikke tynges av drivstoffpriser, men av økte priser på så mye annet, så var han helt smaløyd: avgifter på drivstoff skulle ned. På en eller annen mystisk måte skulle det hjelpe alle.

Det samme med han som jobbet innen transport: det var absolutt ingen forståelse for at ensidige kutt faktisk kun gir ensidig hjelp.

Heldigvis var de fleste politikerne tydelig på at man må ha flere tanker i hodet samtidig, og ikke ta helt av pga noe som har vart i knapt tre uker.

Men er det ikke typisk Ola Nordmann: et par uker med økte priser på bensin og diesel, og det ropes opp om at staten må hjelpe.

TS: priser står i forhold til tilbud og etterspørsel. Slik har det alltid vært. Men de siste par årene har verdensomspennende kriser (pandemi, krig, energi) gitt ekstrem stor etterspørsel etter noe alle trenger, men som det er knapphet på, og dermed stiger prisene. Og det kommer bare til å bli verre pga krigen i Ukraina. Så det er bare å sette seg ned og finne ut hvor man kan kutte. For staten kan ikke hjelpe alle og enhver i all evighet.

• Liker 2
Skrevet
badevakta skrev (På 11.3.2022 den 11.42):

tja, kort og enkelt oppsummert: Tilbud og etterspørsel styrer prisene. 

Strømprisen går opp pga en avtale med EU. Lite vind i Europa bl.a. gjør at vi eksporterer mer og markedskreftene styrer prisen. 

Drivstoffprisene går opp mye av samme grunn. Europa bruker en del gass til oppvarming istedenfor strøm. I tillegg krever en krig store mengder drivstoff.

Krigen og drivstoffprisene påvirker igjen transportbransjen, så flytting av varer blir vanskeligere. Handelsblokader påvirker også. 

Matvarer stiger også av samme grunn. Det er press på råvarer og fraktselskapene skyver sine økte kostnader over på bedriftene som igjen skyver økte kostnader over på forbrukerne. 

Så har man økte renter pga. økende inflasjon. Inflasjon betyr at prisene stiger. Økte renter skal bidra til å dempe veksten. 

Ikke så mye som tyder på at prisene vil gå ned på kort sikt. Det «positive» for oss her på berget er at Norge tjener vanvittig med penger. Spørsmålet blir hvordan dette skal komme befolkningen til gode. 

Dette her er tåkeprat, det er valg regjeringen har tatt som har ført til økte priser.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
In absentia skrev (På 10.3.2022 den 20.57):

Kan noen forklare hvorfor alt stiger sånn i pris akkurat nå? Skjønner at det har noe med prisene på strøm og drivstoff å gjøre, men hvorfor går drivstoff så mye opp akkurat nå når vi ikke importerer fra Russland? 

Hvor mye vil det stige?

Vil det gå ned igjen? 

Årsaken til den høye oljeprisen skyldes krigen, men årsaken til at alt blir dyrere og dyrere er pga pandemien. 

Hvor mye prisene kommer til å stige er helt av avhengig av hvor flinke politikerne er til å holde igjen på skatte og avgiftslette, samt sentralbanken sin rolle ang styringsrenten 

Endret av klondrik
  • Liker 2
Skrevet
Koskos skrev (På 3/16/2022 den 18.37):

Dette her er tåkeprat, det er valg regjeringen har tatt som har ført til økte priser.

Jeg er spent på å høre hvilke valg det er?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Koskos skrev (På 16.3.2022 den 18.37):

Regjeringen velger å bøtte inn masse millliarder via strømregninga i stedet for å fastsette en levelig makspris (f.eks. 50 øre/kwh). De lar markedet, altså hvilken pris vi kan oppnå for strøm i utlandet (ble mulig etter kabelbygging) få lov til å pumpe opp prisene i stedet for å ta styring og begrunner det med avtaler som har blitt gjort (ansvarsfraskrivelse).

Den ville strømprisen , altså de ville inntektene som mest går til staten og en del kommuner+ de som har investert i  kabler, øker produksjonskostnader for Norges bedrifter helt sinnsykt, og øker også strømregninga i butikkene. Dersom de ikke hadde satt opp prisene så kunne inntektene til disse bedriftene blitt lavere enn utgiftene, altså full fart mot konkurs.

Derfor er ting dyrt nå.

I tillegg så har vi energikrise pga krigen, som øker energiprisene enda mer. Det stemmer også at pandemien spiller inn. Jeg antar at regjeringen ble stresset av pandemiens kostnader og at de derfor gladelig bøttet inn enorme strøminntekter på vår bekostning i stedet for å øke skatten på en bærekraftig måte.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
Koskos skrev (På 16.3.2022 den 18.37):

Tja, du kan si at myndighetene så seg helt nødt til å tilføre samfunnet mer penger men grepet de var helt avhengig av å gjøre skyldes pandemien da verdensøkonomien pumpet inn redningspakker for å redde bedrifter fra å gå konkurs. Vi fikk for mye penger i omløp, som gjorde at våre penger ble og blir mindre verdt.

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
Nicathv skrev (14 minutter siden):

Jeg er spent på å høre hvilke valg det er?

Myndighetene har, uten å spørre befolkningen, valgt at vi nordmenn skal være et grønt batteri for andre europeere gjennom vår vannkraft. De har på utspekulert vis undertegnet avtaler, igjen uten å spørre befolkningen, som gjør at de kan late som at strømprisen er styrt av det europeiske markedet, og ikke av hva det faktisk koster å produsere denne kraften i Norge. På denne måten kan de ta inn enorme elavgifter, og samtidig late som at dette ikke er noe de er herre over.
De kan skamløst skylde på et marked der ute i den store verden. Dette har gått fullstendig over styr (som vanlig, når politikere har prosjekter) og de er blitt tatt med buksene nede ved at folket faktisk ikke klarer å betale slike uhorvelige regninger. For å dekke seg til pøser de på med noe så patetisk som økonomisk nødhjelp i form at "strømstøtte" for å senke temperamentet i befolkningen, til folket glemmer, og roer seg. Når prisene etter hvert synker fra svindyrt til veldig dyrt vil støtten forsvinne, og vi sitter igjen med en enormt dyr strøm i forhold til hva det koster å produsere denne strømmen. En strøm som faktisk er fra vår egen vannkraft, som produseres av infrastruktur vi selv har betalt gjennom mange tiår med elavgifter. For mange oppleves dette som intet mindre enn et økonomisk landssvik. 

Skrevet

Når energi blir dyrt så blir alt dyrt. All produksjon og transport krever energi.

Energi er dyrt på grunn av det grønne skiftet. Noen land har vedtatt å fase ut kull og atomkraft uten å ha klare alternativ.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Paramount skrev (1 minutt siden):

Myndighetene har, uten å spørre befolkningen, valgt at vi nordmenn skal være et grønt batteri for andre europeere gjennom vår vannkraft. De har på utspekulert vis undertegnet avtaler, igjen uten å spørre befolkningen, som gjør at de kan late som at strømprisen er styrt av det europeiske markedet, og ikke av hva det faktisk koster å produsere denne kraften i Norge. På denne måten kan de ta inn enorme elavgifter, og samtidig late som at dette ikke er noe de er herre over.
De kan skamløst skylde på et marked der ute i den store verden. Dette har gått fullstendig over styr (som vanlig, når politikere har prosjekter) og de er blitt tatt med buksene nede ved at folket faktisk ikke klarer å betale slike uhorvelige regninger. For å dekke seg til pøser de på med noe så patetisk som økonomisk nødhjelp i form at "strømstøtte" for å senke temperamentet i befolkningen, til folket glemmer, og roer seg. Når prisene etter hvert synker fra svindyrt til veldig dyrt vil støtten forsvinne, og vi sitter igjen med en enormt dyr strøm i forhold til hva det koster å produsere denne strømmen. En strøm som faktisk er fra vår egen vannkraft, som produseres av infrastruktur vi selv har betalt gjennom mange tiår med elavgifter. For mange oppleves dette som intet mindre enn et økonomisk landssvik. 

Jeg er med på at den nåværende regjeringen ikke gjør nok for å ordne opp i tidligere regjeringers rot, men dette er det ikke den nåværende regjeringen som har gjort, ACER og utbyggingen av utenlandskabler ble gjort under Solberg.

Befolkningen har blitt spurt, gjennom hvilke partier de stemte på. Dessverre valgte alt for mange å stemme på andre partier enne Rødt, SV og Senterpartiet, som var de eneste som var mot utvidet utenlandstilkobling.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Paramount
Skrevet
Nicathv skrev (1 time siden):

Jeg er med på at den nåværende regjeringen ikke gjør nok for å ordne opp i tidligere regjeringers rot, men dette er det ikke den nåværende regjeringen som har gjort, ACER og utbyggingen av utenlandskabler ble gjort under Solberg.

Befolkningen har blitt spurt, gjennom hvilke partier de stemte på. Dessverre valgte alt for mange å stemme på andre partier enne Rødt, SV og Senterpartiet, som var de eneste som var mot utvidet utenlandstilkobling.

For meg er alle politikere kliss like. Jeg skylder på politikere, fortrinnsvis rikspolitikere, ikke partier. Alle sentrale politikere i Norge har ansvaret for det de har ført landet inn i. De er globalister alle sammen, bortsett fra noen få partier og representanter som er godkjent for offentlig mobbing og hån. Til det siste har vel du, som det store flertallet, kanskje gitt ditt bidrag du også?

Skrevet
Paramount skrev (Akkurat nå):

For meg er alle politikere kliss like. Jeg skylder på politikere, fortrinnsvis rikspolitikere, ikke partier. Alle sentrale politikere i Norge har ansvaret for det de har ført landet inn i. De er globalister alle sammen, bortsett fra noen få partier og representanter som er godkjent for offentlig mobbing og hån. Til det siste har vel du, som det store flertallet, kanskje gitt ditt bidrag du også?

Det kan godt være jeg har hånet et parti du liker, ja. Mye hånverdig oppførsel fra enkelte partier. Og noe hånverdig fra de aller fleste av dem.

Men som du ser av mitt forrige innlegg, så er jeg ikke en del av noe stort flertall på dette området.

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (2 timer siden):

Når energi blir dyrt så blir alt dyrt. All produksjon og transport krever energi.

Energi er dyrt på grunn av det grønne skiftet. Noen land har vedtatt å fase ut kull og atomkraft uten å ha klare alternativ.

Enig,

Det grønne skiftet, altså å redusere strømbruk og nærme seg Parisavtalens klimamål er nok en av årsakene til at regjeringa gladelig lar strømprisen flyte. Nå folk skrur ned varmen, begrenser dusjing til en gang pr måned, og helst i kaldt vann og sitter med pelskåpe inne, så går jo strømforbruket ned. Når energikrevende bedrifter går konkurs så går også strømforbruket ned.

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet
Nicathv skrev (15 minutter siden):

Det kan godt være jeg har hånet et parti du liker, ja. Mye hånverdig oppførsel fra enkelte partier. Og noe hånverdig fra de aller fleste av dem.

Men som du ser av mitt forrige innlegg, så er jeg ikke en del av noe stort flertall på dette området.

Det har du veldig rett i, det er mye merkelig som sies og gjøres. Men jeg forsøker å ikke forholde meg til partier, men til saker. Enkelte er dessverre slik at dersom noe kommer fra "feil" parti så er det uspiselig, eller smaker i det minste veldig vondt, selv om du strengt tatt faktisk er enig. Dette er alt for typisk for partipolitikk, hvor enkelte politikere oppfører seg som sektmedlemmer, derfor mener jeg at partipolitikk er en trussel mot et bra demokrati. Men det har ikke så mye med denne saken å gjøre egentlig. Denne saken handler om globalisme. Når selv lokalpolitiker og byrådsleder i Oslo er så opptatt med Ukraina at han blir fornærmet over lokalpolitiske spørsmål, da har globalismen nådd et virkelig pompøst nivå. Norske politikere har for mye makt rett og slett, eller enda riktigere, for mye penger under sin forvaltning.

Skrevet (endret)
Nicathv skrev (2 timer siden):

Jeg stemte Sp, men hjalp det? De leverte ikke det jeg bestilte. Jeg hadde forventet maksprisbegrensning. Jeg burde klage til forbrukkerrådet og få tilbake den stemmen jeg leverte. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet
In absentia skrev (På 10.3.2022 den 20.57):

Hvor mye vil det stige?

Vil det gå ned igjen? 

Du skjønner ikke hvorfor drivstoffprisene øker når all import av olje og gass er stoppet fra verdens tredje største produsent?

• Liker 3
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

Jeg stemte Sp, men hjalp det? De leverte ikke det jeg bestilte. Jeg hadde forventet maksprisbegrensning. Jeg burde klage til forbrukkerrådet og få tilbake den stemmen jeg leverte. 

En av to ting har skjedd her. Kanskje begge:

- Ikke nok folk var enige med deg, for mange stemte på et annet parti som dermed gav mindre makt til de som er for bedre strømordninger.

- Du hadde for høye forventninger til Sps standpunkt om makspris på strøm.

Men dette vet du jo.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nicathv skrev (2 minutter siden):

En av to ting har skjedd her. Kanskje begge:

- Ikke nok folk var enige med deg, for mange stemte på et annet parti som dermed gav mindre makt til de som er for bedre strømordninger.

- Du hadde for høye forventninger til Sps standpunkt om makspris på strøm.

Men dette vet du jo.

Ja, ganske irriterende å innse at jeg er blant idiotene som tillot strømpolitikken :( 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Grådige drittsekker som bruker covid og nå krigen som unnskyldingen for å tjene seg fett!  Akkurat det samme som skjedde når vi først gikk i lockdown og antibac ble plutselig 500% dyrere.  

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...