AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #81 Del Skrevet 13. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Betyr dette at kvinners intensjon har med status å gjøre? Nei. Status er et statistikk- eller teoretisk begrep - oversatt til menneskelig erfaring har det derimot helt andre betydning enn at "kvinner ønsker seg menn med lik status eller høyere". Det er en rekke teoretiske poeng man kan dra inn her. 1) Geografi. Kvinner flytter til byen og omgås ikke det som kalles lavstatusmenn - de omgås andre utdannende menn. 2) Krake søker make, som kan være et helt enkelt svar på hvorfor kvinner velger seg likere menn (altså er det ikke et særlig interessant poeng at "kvinner blir de mannfolka de selv vil ha"). 3) Mennesker med lik bakgrunn får likere smak, likere verdisett, likere vokabular, altså habitus - man er predisponert til å ha visse tilbøyelige personkarakteristikker på bakgrunn av hvilken posisjon man har. En kvinne som utdanner seg og kommer til en bygd for eksempel vil fort ha en mentalitet som ikke er kompatibel med mentaliteten til menn som er derfra og som har blitt der. Det vanskeliggjør romantisk kjemi. 4) Kvinner har nok, i større grad enn menn en større tendens til å velge enda likere make enn menn. Menn har en noe større tilbøyelighet til å velge kvinner som er under dem sosioøkonomisk sett. Her ligger kanskje ditt hovedpoeng, men dette er altså én av flere faktorer som virker sammen. 5) At kvinner generelt er sammen med menn med høyere økonomi kan også delvis forklares med at menn generelt tjener mer. Menn jobber i det private og kvinner i det offentlige. 6) Og dette er sikkert også mer et poeng som minner om ditt innlegg. som for eksempel utdanning/yrke. Og her tenker og føler nok menn noe annerledes. Anonymkode: 26442...503 Det er vel en debatt i psykologien som går på om det er statusen, eller egenskapene som til syvende og siste skaper statusen som er tiltrekkende for kvinner. Jeg kan i alle fall være enig i at status har mindre å si i vestlige scandinaviske land. Der sier vel statistikken at en mann bare å unngå være på bunnen av statushierarkiet. Ellers er det vel ganske mye litteratur som tilsier/viser til at kvinner er mer opptatt av sosioøkonomisk status enn menn. At man klarer å finne div forklaringer på at det er slik er for så vidt greit, men det er for eksempel også statistikk som viser at i forhold hvor kvinnen tjener mer enn mannen, har forholdet større sannsynlighet for å ryke. Status kan være en forklaring der, selv om kvinner vil mene at det har med mindreverdighetskomplekser hos mannen å gjøre som ikke klarer å være sammen med en dame som gjør det bedre enn han. Hvis man ser bort fra statistikken, og gjør en "øye-test", så ser man at så og si alle kjendismenn har null problemer med å finne seg dame, og det er cross-culturell. At status ikke har noe å si er vanskelig å kjøpe. 1 hour ago, AnonymBruker said: Så er det i tillegg til en kvinnelig tendens til å bli tiltrukket av menn som imponerer dem på en eller annen måte, som korrelerer med deres egne verdier. Det vil si at en kvinne med kulturell kapital nok vil finne en mann hun har følelsen av at kan lære henne noe, tiltrekkende. Tilsvarende vil kanskje en kvinne som verdsetter penger, bli tiltrukket av en velstående og pengesterk mann. Kvinner beundrer. Menn vil bli beundret. Satt på spissen og grovt sagt, men det er fremdeles en tendens. Anonymkode: 26442...503 Jeg vil jo kalle dette for kontekstuell status. At en mann når toppen i et spesifikt miljø, eller en nisje gjør han veldig attraktiv i det miljøet. Igjen kan man spørre om det er egenskapene hans som genererer statusen, eller statusen i seg selv som er årsaken til at damer finner han mer attraktiv. Resultatet er jo uansett at menn som bygger seg opp den type status i et miljø, er mer attraktive for damene i det miljøet. 1 hour ago, AnonymBruker said: Et poeng på det kan være dette. Jeg er høyt utdannet. Er jeg på tindermarkedet så sveiper jeg ofte vekk det en del kaller lavstatusmenn. Det er ikke fordi jeg eksplisitt ikke vil ha en fyr med lavere status enn meg selv, men fordi min erfaring tilsier at vi ikke er mentalt kompatible og at vi har ulike verdier (han er mer tradisjonell, jeg er ikke - han liker fotball, tv og drikke med gutta, mens jeg liker bøker, å reise, filosofi osv. osv.). I slike situasjoner mobiliseres fantasien på bakgrunn av forutinntattheter og/eller erfaring gjennom parametre som for eksempel utdanning/yrke. Og her tenker og føler nok menn noe annerledes. Anonymkode: 26442...503 Greit nok, men samtidig ser du vel at du mer eller mindre skriver: "Jeg går ikke bevisst etter menn med status pga av statusen i seg selv, men pga av de har høyere sannsynlighet for å ha de egenskapene jeg ser etter i en mann". Status blir dermed utelukkende noe som er positivt å ha som mann. Status symboliserer noe, og det er lett for menn å bruke det til å markedsføre seg selv.. Anonymkode: 7be11...fc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå