Gå til innhold

Middagsrester, bruker du dem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har virkelig skjerpet oss der og bruker det mer planmessig. Feks restemiddag på torsdager, da kan det være rester fra tre ulike middager. Så alle spiser ikke det samme den dagen. 

Ellers går det i rykk og napp hvor flink jeg er til å bruke opp middagsrester/åpnede pakker med bacon eller pølse osv. Kan bruke det i gryter, pai, pizza, omelett feks. 

Det hender jeg har middagsrester til lunsj, feks lager kyllingsalat eller tar med et stykke pai. Men ofte spiser mannen rester til kvelds samme dag eller neste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvsagt! Jeg har store fordommer mot mennesker som kaster mat, synes det er ufattelig groteskt og tenker alltid at folk som gjør det må være lettere tilbakestående. Det er like absurd som å kaste en femtilapp i søpla. Her måler vi opp ris/pasta/poteter etter mengder vi VET vi spiser, og all handling planlegges ut ifra hva som finnes fra før av. Det eneste som kastes er bananskall. Grønnsaksskall/stilker samles i fryseren og kokes kraft på - som i sin tur blir nydelige baser til supper. De som kaster mat kan i alle fall aldri klage over høye strømpriser/bensinpriser eller at de har dårlig råd. 

Anonymkode: 69cde...729

Jeg synes det er flott at du er så bevisst.  Å måle opp matvarene, samle i fryser og etterpå koke kraft, tar tid.  Men jeg reagerer på at du har fordommer mot de som ikke gjør det samme.  At det er grotesk, er veldig hardt.  

Tenk deg om.  Det kan finnes mennesker som ikke har det samme overskudd osv. osv. som deg.  Romslighet er et fint ord, synes jeg.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid. Om det er en del, så går det i fryseren til en travel dag, eller så tar jeg med på jobb til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rester? Vi er bare to her i huset, men jeg lager alltid middag til minst fire hvis det er noe som kan varmes opp igjen neste dag eller fryses. Ellers vet jeg jo hvor mye vi pleier å spise, så jeg kjøper ikke mer enn vi trenger av kjøtt eller fisk. Hvis jeg feilberegner og lager for mye (men ikke nok til en hel middag) tar jeg det til lunsj neste dag, kanskje sammen med litt salat eller brød. Ingen av oss har noe imot å spise samme middag to dager på rad, det er også noe vi begge har vokst opp med. Eller steik til søndagsmiddag => lapskaus på mandag, kokt fisk på tirsdag => plukkfisk på onsdag.

Anonymkode: b96c6...7aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Amossa said:

Jeg synes det er flott at du er så bevisst.  Å måle opp matvarene, samle i fryser og etterpå koke kraft, tar tid.  Men jeg reagerer på at du har fordommer mot de som ikke gjør det samme.  At det er grotesk, er veldig hardt.  

Tenk deg om.  Det kan finnes mennesker som ikke har det samme overskudd osv. osv. som deg.  Romslighet er et fint ord, synes jeg.  

Det er ganske grotesk å kaste fullt spiselig mat i søpla, å ikke benytte seg av alt grønnsaksskrell og slikt er en annen sak (hos meg går det i kompost til grønnsakshagen). Med tanke på hvor ressurskrevende matproduksjon er, og hvilket, ja, grotesk overforbruk vi har i vesten, så er jeg iallfall enig i at det er en skikkelig uting å kaste mat. Det er ikke en fordom, men sier noe om folks verdier for min del. 

Anonymkode: 4b591...7e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (På 10.3.2022 den 20.17):

Bruker alle. Alltid. Går nesten litt sport i det for meg👍🏻😂

Jeg er også flink til å bruke rester. Jeg fryser ned i passe porsjoner, og det sparer meg for mye middagslaging. I tillegg har jeg en venninne som bor i nærheten, og vi "bytter" av og til rester, det er egentlig ganske praktisk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så klart. Litt etter hva og hvor mye, blir middagsrester enten fryst ned, lunsj neste dag, eller del av en restemiddag seinere i uka. 

Anonymkode: 75d75...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (21 timer siden):

Jeg er også flink til å bruke rester. Jeg fryser ned i passe porsjoner, og det sparer meg for mye middagslaging. I tillegg har jeg en venninne som bor i nærheten, og vi "bytter" av og til rester, det er egentlig ganske praktisk.

Bytting hørtes også, i tillegg til nyttig, veldig koselig ut! Rester er gull. Tvinger meg også til å være kreativ. Største suksess hittil er å lage lapper av potetmosrester😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, noen ganger blir det spist andre ganger så kaster vi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøkenfryden skrev (6 minutter siden):

Bytting hørtes også, i tillegg til nyttig, veldig koselig ut! Rester er gull. Tvinger meg også til å være kreativ. Største suksess hittil er å lage lapper av potetmosrester😍

Lapper av potetmosrester? Hva tilsetter du?

Anonymkode: 43af6...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lapper av potetmosrester? Hva tilsetter du?

Jeg tilsetter egg, mel og raspet parmesan. Melk om det trengs. Fikk ideen fra oppskrift i lenken under, så bruker den, men ser an mengdene. Oppskrift er til vafler da, men jeg steker små lapper. Minner om gnocci og er supergodt😃

https://kokebloggen.no/potet-og-parmesanvafler/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker det meste. Er det minst én full porsjon middag eller mer fryses det ned og så har vi restemiddager innimellom. Smårester brukes enten i neste dags middag eller blir en del av kveldsmat eller lunsj dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, alltid! Misliker å lage mat, så det er fantastisk å bare strekke hånda inn i kjøleskapet og få et middagsmåltid klart på 90-120 sekunder.

Anonymkode: 5bb7a...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøkenfryden skrev (20 timer siden):

Jeg tilsetter egg, mel og raspet parmesan. Melk om det trengs. Fikk ideen fra oppskrift i lenken under, så bruker den, men ser an mengdene. Oppskrift er til vafler da, men jeg steker små lapper. Minner om gnocci og er supergodt😃

https://kokebloggen.no/potet-og-parmesanvafler/

Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig, de blir enten kveldsmat, lunsj eller middag dagen etter, avhengig av hvor mye som er igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe

Hjemme hos meg og samboer blir det egentlig lite rester da vi oftest lager porsjoner vi vet vi spiser opp.

Ellers bruker vi stort sett restene, med mindre det er ubetydelige mengder som ikke kan brukes til noe. F.eks. bittelitt pasta eller salat.

Større mengder kjøtt fryses ned til pytt i panne/gratenger. Poteter brukes i omelett dagen etter. Risrester kan bli brukt i brøddeig. 

Er restene en middagsporsjon fryser vi det ned til en dag vi ikke lager middag eller noen er alene hjemme .

Folk må bli flinkere til å tenke kreativt rundt rester. Det er forferdelig å se all brukbar mat som kastes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Mine foreldre gjorde det genialt når jeg og søsknene mine var små. En av yndlingsrettene var "god-greier". 
Bare navnet er jo ensbetydende om at dette var noe godt.
Da hadde vi ulike middager mandag - torsdag, alt fra kylling, koteletter, svinefilet, pølse, fisk osv. 
Fredag tok de alle restene fra uka (inkludert feks grønnsaker) og kokte det sammen til en gryte med feks hakkede tomater og godt krydder. Dette fylte de oppi en ildfast form, deretter et lag med potetmos og toppet med ost - gratinerte i ovnen. Masse smak, ulike teksturer, en silkemyk potetmos og la oss være ærlig, gratinert ost på toppen gjør alt godt! De ble kvitt alle restene, vi barna gikk hele uka og gledet oss til "go-greier"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...