AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Holder på å utdanne meg som bhg-lærer nå og har jobbet mye i barnehagen. I studiet er det mye teori som omfavner alt med barn. Men jeg føler ikke at bhg lærere jobber så fryktelig med det vi har lært. Assa at pedagogikken og teori ikke er så synlig i barnehagen da. og man skal jo jobbe ut i fra rammeplanen men føler ikke at det er er noe som blir framstilt heller. Barna gjør som regel vanlige ting som å tegne, perle, leke inne og ute og de voksene er ikke særlig deltagende i det barna gjør, samtidlig som de er gode voksne. Men føler at hvem som helst kunne gjort det de gjør. så lurer dermed på om dere som særlig jobber i barnehage jobber i henhold til all teori dere har lært og rammeplan? Anonymkode: 42835...231
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Ikke pedagog og ikke bhg men kan bare si med en gang at rammeplanen blir ikke fulgt på skole /sfo, ikke mye pedagogisk der. Bare opphold barna der og hold de i livet. Økonomi og ressursmangel. Anonymkode: eb3cf...d59
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke pedagog og ikke bhg men kan bare si med en gang at rammeplanen blir ikke fulgt på skole /sfo, ikke mye pedagogisk der. Bare opphold barna der og hold de i livet. Økonomi og ressursmangel. Anonymkode: eb3cf...d59 Enig der ja. Har jobbet på sfo og var helt rystet over at ansatte ikke viste om noe! ikke til hva rammeplanen tilsier osv Anonymkode: 42835...231
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Holder på å utdanne meg som bhg-lærer nå og har jobbet mye i barnehagen. I studiet er det mye teori som omfavner alt med barn. Men jeg føler ikke at bhg lærere jobber så fryktelig med det vi har lært. Assa at pedagogikken og teori ikke er så synlig i barnehagen da. og man skal jo jobbe ut i fra rammeplanen men føler ikke at det er er noe som blir framstilt heller. Barna gjør som regel vanlige ting som å tegne, perle, leke inne og ute og de voksene er ikke særlig deltagende i det barna gjør, samtidlig som de er gode voksne. Men føler at hvem som helst kunne gjort det de gjør. så lurer dermed på om dere som særlig jobber i barnehage jobber i henhold til all teori dere har lært og rammeplan? Anonymkode: 42835...231 Jeg tviler sterkt på at du utdanner deg til barnehagelærer, og har jobbet mye i barnehage, ut fra det du skriver her. Klarer du ikke å finne knagger å henge det pedagogiske arbeidet på i teorien du lærer på skolen? Jeg har jobbet i barnehage som førskolelærer i over 30 år, og kan love deg at rammeplan for barnehagen er styringsverktøyet i alt vi driver med. Du har ikke lært noe om lekens betydning for barns utvikling? I så fall, kan jeg anbefale deg å åpne en bok om barns utvikling gjennom lek. Anonymkode: f1952...e88 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tviler sterkt på at du utdanner deg til barnehagelærer, og har jobbet mye i barnehage, ut fra det du skriver her. Klarer du ikke å finne knagger å henge det pedagogiske arbeidet på i teorien du lærer på skolen? Jeg har jobbet i barnehage som førskolelærer i over 30 år, og kan love deg at rammeplan for barnehagen er styringsverktøyet i alt vi driver med. Du har ikke lært noe om lekens betydning for barns utvikling? I så fall, kan jeg anbefale deg å åpne en bok om barns utvikling gjennom lek. Anonymkode: f1952...e88 Du vet ikke hva jeg kan og ikke. Det skreiv jeg heller ikke. Jeg skriver at jeg syns det er rart at teori og rammeplan om hvordan personalet skal jobbe med barna ikke kommer frem så tydelig i barnehagehverdagen, og om dette er noe som er «normalt»? For i de barnehagene jeg har jobbet i syns jeg ansatte glemmer det pedagogiske arbeidet og bare «er der» hvis du forstår. Jeg kan mye om bhg lærer studiet, og har til nå fått hare a og b-er på eksamen, så jo jeg føler jeg kan mye. Anonymkode: 42835...231
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tviler sterkt på at du utdanner deg til barnehagelærer, og har jobbet mye i barnehage, ut fra det du skriver her. Klarer du ikke å finne knagger å henge det pedagogiske arbeidet på i teorien du lærer på skolen? Jeg har jobbet i barnehage som førskolelærer i over 30 år, og kan love deg at rammeplan for barnehagen er styringsverktøyet i alt vi driver med. Du har ikke lært noe om lekens betydning for barns utvikling? I så fall, kan jeg anbefale deg å åpne en bok om barns utvikling gjennom lek. Anonymkode: f1952...e88 Og jeg føler heller ikke at bhg har så mye fokus på læring blant annet. I den barnehagen jeg jobber i er det frilek hos barna som er sentralt så og si hele tiden. En sjelden gang er det lesestund. Anonymkode: 42835...231
Gjest Mango1234 Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og jeg føler heller ikke at bhg har så mye fokus på læring blant annet. I den barnehagen jeg jobber i er det frilek hos barna som er sentralt så og si hele tiden. En sjelden gang er det lesestund. Anonymkode: 42835...231 Frileken er så viktig! Ja, til mest mulig frilek! De ansatte skal være tilstede, veilede og noen ganger delta. Men at mesteparten av dagen går til frilek er jeg veldig for altså! Leken er selve grunnlaget for all læring og utvikling. Gjennom leken lærer de alt de behover å lære; sosial kompetanse, matematikk, språk, samspill, turtaking, empati, finmotorikk, grovmotorikk.... jeg kunne fortsatt i det uendelige tror jeg. Alt dette kan knyttes opp mot rammeplanen. Så skal de såklart ha noe voksenstyrt pedagogisk opplegg også. Samlingsstund, musikklek, dramatisering, høytlesing, fysikklek osv. Men pedagog er man i alt samspill med barna. Barnehager jobber ulikt, noen har stort fokus på voksenstyrte aktiviteter og andre har størst fokus på barns medvirkning og frilek. Selv syns jeg de mest kompetente pedagogene finnes i de barnehagene som vektlegger frileken, lekens egenverdi og barndommens egenverdi! Når det er sakt så kan det hende du har fått ett litt skeivt inntrykk dersom du kun har vert i praksis under pandemien. Det har vert og er stor personalmangel nå. Hilsen stolt barnehagelærer.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #9 Skrevet 10. mars 2022 Barn lærer gjennom leken. Alt vi gjør i barnehagen er forankret i rammeplanen, det vil bli mer synlig for deg etterhvert vil jeg tro. I alle rutinesituasjoner (måltid/påkledning/overganger) kan en jobbe med det pedagogiske. Tenk all den språklæringen som skjer i et måltid. En påkoblet voksen vil bruke pedagogikken i alt som skjer. I måltidet kan en jobbe med språk, matematikk eller sosiale ferdigheter. Når barna leker er vi i nærheten, og ser hva barna trenger av oss voksne. Trenger noen av barna hjelp til å komme inn i leken? Må jeg tilføre leken noe nytt for at den skal drives videre? Kanskje vil jeg bare obserevere, da kan jeg se hvordan barna samhandler, eller om det er noe ved språket vi må jobbe med. Jeg kan se at barna teller dyrene og sorterer leker, da kan jeg hive meg på for å jobbe mer med mattematikk. "Hva om vi sorter alle kuene for seg, og alle lammene for seg? Så kan vi telle om vi har flest lam eller kuer?" Når vi går tur stopper vi opp med det barna er interessert i. Det kan være en død edderkopp, eller noen fine blader. Da kan vi finne ut hvilken type edderkopp dette er, og hvor mange bein har den? Da jobber vi plutselig med naturfag. Vi jobber ikke på samme måte som en lærer på skolen. Barn lærer gjennom å leke, og å utforske verden rundt seg. De lærer gjennom å sanse og bruke kroppen. Skolepedagogikken og barnehagepedagogikken er på mange måter litt ulik. Det jeg tror du forventer er at man skal jobbe på samme måte som man gjør på skolen. I barnehagen jobber man på barnas premisser, og veldig tverrfaglig. Heldigvis! For det er barndommen til barna, og det må vi ha respekt for. Lykke til videre i studiet 😊 Hilsen barnehagelærer Anonymkode: db2c2...ca4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #10 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du vet ikke hva jeg kan og ikke. Det skreiv jeg heller ikke. Jeg skriver at jeg syns det er rart at teori og rammeplan om hvordan personalet skal jobbe med barna ikke kommer frem så tydelig i barnehagehverdagen, og om dette er noe som er «normalt»? For i de barnehagene jeg har jobbet i syns jeg ansatte glemmer det pedagogiske arbeidet og bare «er der» hvis du forstår. Jeg kan mye om bhg lærer studiet, og har til nå fått hare a og b-er på eksamen, så jo jeg føler jeg kan mye. Anonymkode: 42835...231 Jeg har jobbet i barnehage i 15 år, 8 år av dem som ped leder-jeg føler ikke jeg kan "mye" Hva du får på eksamen forteller ingenting om hvordan du er i rl og hvordan du takler hverdagen i barnehagen. Vi jobber etter rammeplanen hele tiden. Anonymkode: 5254b...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå