Gå til innhold

Hvordan skal jeg håndtere dette? Sønn som mener han ikke får nok i forhold til alle andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 18 år. Han gir stadig uttrykk for at han får og har fått for lite av oss foreldre i form av penger. Han sier også at huset ikke er fint nok, vi har gamle biler etc. Han måtte betale moped selv og en del av førerkortet der. Vi ga ganske mye i konfirmasjonsgave for at han kunne spare til førerkort på bil. Besteforeldre ga også en god sum for at han skulle ha til dette. Han har brukt opp alt på masse annet. Mye sløsing. Så kom tida for førerkort på bilen. Pga at mannen ble ufør, så sa vi at han må regne med å betale det meste selv, men at vi skal hjelpe han med det vi klarer. Og at han derfor bør få seg litt jobb.  Men, vi har fått høre mange ganger at alle andre slipper å betale førerkortet sitt selv. Er bare han som må betale selv. Han har ikke jobb pga at han vil prioritere å trene på treningssenter i stedet. Han har hatt flere muligheter til å kunne fått seg litt jobb i helger. Jeg vet mange får betalt hele førerkortet, men det hadde ikke vi mulighet til. Han har vært flink og betalt etter opptjening fra sommerjobb. 
Men, i går begynte diskusjonen om penger igjen da jeg sa at jeg ikke kan kjøre unødvendig pga høye drivstoffpriser. Da slenger han plutselig ut at pga at han har måttet betale førerkortet sitt selv, så har han hatt så mange bekymringer rundt hvordan han skal få det betalt at han har måttet gå til psykolog pga selvmordstanker. Jeg fikk sjokk. Det må jo ligge mer bak enn dette? Han nekter å si noe mer. Det gidder han ikke sier han. Jeg tror det kan ha noe med at han legger lista veldig høyt når det gjelder standard. Han mente han skulle ha  ny bil når han ble 18. Han skal bli millionær og ikke jobbe. Han skal ikke sitte å spare på strømmen slik alle andre gjør osv. 

Det jeg lurer på nå, er om vi har feilet totalt som foreldre? Jeg føler meg skikkelig dritt. Hva skal jeg si til han? Er helt i villrede her. 

Anonymkode: 676a1...819

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor har han fått lov å sløse bort konfirmasjonspengene sine? Det er ganske vanlig at dette blir disponibelt når man blir 18 år, man kan jo ikke gi en 16 åring så mye penger.. Da får dem jo et helt uansvarlig forhold til både økonomi og sparing. Synd dere foreldre ikke tenkte på det tidligere. Jeg fikk ikke røre konfirmasjonspengene mine før jeg ble 18 år isåfall, og svært få av mine venner også. 

Høres ut som at sønnen din har urealistiske tanker angående inntekt, jobbing og økonomi. Og dette er jo foreldrene sin feil, først av alt fordi dem ikke har lært han noe av dette og fordi de trolig har gir han mye penger uten at han trenger å gjøre noe for det. Han er bortskjemt, og det hører man på måten han prater på. Du har nok sydd puter under armene hans og han har ikke stått i mye motgang, for han takler tydeligvis motgang helt utrolig umodent og feil.

Du eller faren burde sette seg ned å prate med han om økonomi, en dag han er i godt humør. En av dere kan også foreslå å selge mopeden til fordel for å ta lappen. Høres ut som at han sammenligner seg selv med andre, og dette burde dere også ta en prat om (når dere alle er i godt humør). Det kan være potensielt skadelig å sammenligne seg selv, og han sier han har hatt selvmordstanker, hvis ikke dette bare er noe han sa i sinne - så er det en mulighet for at dette er grunnen. Jeg kan også forstå hvorfor han sammenligner seg. Ungdommer nå til dags har en høy liste og alle har nye klær og telefoner m.m og hvis dere sliter med økonomien i et ellers «flott» nabolag så kan jeg forstå han.

Endret av Rosatoast
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere gjør alt riktig! Med hans innstilling, så tror jeg det hadde vært katastrofe om han fikk alt han ville. 

Hans største problem tror jeg er at han sammenligner seg med alle andre. Da blir jo livet fort kjipt. 

Anonymkode: 8000d...7bb

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre. Jeg har spart for mitt førerkort,ville aldri falt meg inn å spørre foreldre om det enda mine foreldre hadde masse penger. Kan hende han er litt bortskjemt. Ka skje på tide å flytte ut i den store verden, få seg litt erfaring hva som er normalt og ikke. 

Anonymkode: efcc3...dd4

• Liker 4
Skrevet

Brutalt sagt: ja, dere har feilet. Sønnen deres driver følelsesmessig utpressing av dere, og det har antagelig virket for ham før, siden han fortsetter sånn.
Han går ikke til noen psykolog, der er det for lang ventetid og ingen plass til forvokste unger som synes de er forfordelt. Det er ikke noen diagnose.

Hvorfor føler du deg dritt når han er dritten? Ufør far, men det er HAN det er synd på? Han er voksen nok til å ta ansvar selv, og vil han ikke, neivel. 

• Liker 28
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere i et strøk hvor folk generelt tjener mye bedre enn dere? Du sier at både dere og besteforeldrene ga ganske mye i konfirmasjonsgave, slik at han kunne betale for lappen. Dere har altså gitt under 15k hver?

Anonymkode: 30bb4...46c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke menneskerett å få lappen ved 18 år. Enten han selger mopeden eller begynner å spare selv. Det er mange fine busser og busslinjer,man treffer også fine folk på slike turer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han har for høye og urealistiske forventninger. Han bør få seg en egen jobb og kjenne på kroppen hva ting koster. 

Anonymkode: 1dbe2...1e8

• Liker 7
Skrevet

Han sammenligner seg med alle andre enn å fokusere på seg selv og hva man selv kan gjøre/skape. Dessverre er dette en egenskap mange voksne også har rundt om. Jeg synes ikke dere gjør noe galt. Si det som det er, alle kan ikke få.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje du kan se om du finner noen fine økonomi blogger om unge og økonomi. Sette dere ned og ha en meget seriøs samtale om den økonomiske situasjon i familien. Vise han svart på hvit hva dere får inn, og forklare hvorfor dere ikke kan hjelpe han. Blir han forsatt sur ja så er han særdeles uoppdragen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor dere i et strøk hvor folk generelt tjener mye bedre enn dere? Du sier at både dere og besteforeldrene ga ganske mye i konfirmasjonsgave, slik at han kunne betale for lappen. Dere har altså gitt under 15k hver?

Nei, det gjør vi ikke. Her vi bor er vi på nivå med de fleste. Vi bor på flatbygda. Men, det er klart at vi har måttet være noe mer forsiktig etter at mannen ble ufør. Men, han måler seg alltid med de som har mer eller får mer.

ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør vi ikke. Her vi bor er vi på nivå med de fleste. Vi bor på flatbygda. Men, det er klart at vi har måttet være noe mer forsiktig etter at mannen ble ufør. Men, han måler seg alltid med de som har mer eller får mer.

ts

Det er jo ikke så rart, han er fortsatt veldig ung og folk flest er raske på å sammenligne seg med andre. Det er en uvane mange mennesker har, og for en litt umoden tenåring kan det være veldig sårbart å føle at en ikke passer inn pga økonomi. Det er jo derfor han brøler ut at han skal bli «millionær». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (6 minutter siden):

Brutalt sagt: ja, dere har feilet. Sønnen deres driver følelsesmessig utpressing av dere, og det har antagelig virket for ham før, siden han fortsetter sånn.
Han går ikke til noen psykolog, der er det for lang ventetid og ingen plass til forvokste unger som synes de er forfordelt. Det er ikke noen diagnose.

Hvorfor føler du deg dritt når han er dritten? Ufør far, men det er HAN det er synd på? Han er voksen nok til å ta ansvar selv, og vil han ikke, neivel. 

Jeg skjønner hva du mener. Men, han treffer meg så på følelsene mine at jeg begynner virkelig å føle at vi har feilet totalt (har to barn til også). Han sikter så høyt, og syns nok det er ille at vi ikke helt passer inn i hans forventninger. Han sa blant annet at om man måtte spare på strømmen, så hadde man feil fokus. Så der ligger lista hans. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke så rart, han er fortsatt veldig ung og folk flest er raske på å sammenligne seg med andre. Det er en uvane mange mennesker har, og for en litt umoden tenåring kan det være veldig sårbart å føle at en ikke passer inn pga økonomi. Det er jo derfor han brøler ut at han skal bli «millionær». 

Og det har jeg forståelse for. Det har vi vel alle gjort på et eller annet tidspunkt. Men, han klarer ikke se at han egentlig er på nivå med de fleste. Han vil være på nivå med de som har og får mer enn de fleste. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hva du mener. Men, han treffer meg så på følelsene mine at jeg begynner virkelig å føle at vi har feilet totalt (har to barn til også). Han sikter så høyt, og syns nok det er ille at vi ikke helt passer inn i hans forventninger. Han sa blant annet at om man måtte spare på strømmen, så hadde man feil fokus. Så der ligger lista hans. 

ts

Kan dette være en god mulighet til å lære ham litt om økonomi? Vis ham månedsbudsjettet deres, fortell hva dere tjener osv. Så kan dere snakke litt om hva han må gjøre mtp utdanning osv for å tjene mer selv etter hvert, dersom dette er veldig viktig for ham.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke menneskerett å få lappen ved 18 år. Enten han selger mopeden eller begynner å spare selv. Det er mange fine busser og busslinjer,man treffer også fine folk på slike turer

Det er sant det du sier. Men, han har virkelig fått oss til å føle oss som ræva foreldre som ikke har hatt mulighet til å betale hele førerkortet hans. Alle andre foreldre gjør det sier han. Har fått høre det mange ganger. Mopeden står i garasjen. Den er verdt ca. 15 000. Han ville ikke selge den i tilfellet han måtte kjøre den til sommeren hvis han ikke har egen bil. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Han der er en kommende kredittkort -katastrofe!!

Gutten må jo lære hva ting koster.

Anonymkode: caec9...8ba

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Da er det jo opp til ham selv å vise at han er så moralsk og økonomisk overlegen. Og han kan starte med å la være å sutre over ting som er som de er, altså realitetene. Det er fint å sikte høyt, men før man har landet høyt, så er man bare oppblåst.

Jeg skjønner at det han sier går inn på deg fordi det er din sønn, men objektivt sett er han bare enda en 18-åring som tror han ha skjønt hvordan verden fungerer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan dette være en god mulighet til å lære ham litt om økonomi? Vis ham månedsbudsjettet deres, fortell hva dere tjener osv. Så kan dere snakke litt om hva han må gjøre mtp utdanning osv for å tjene mer selv etter hvert, dersom dette er veldig viktig for ham.

Har prøvd å snakke med han om dette   Men, vi når ikke inn. Han vet best. Vi er dumme. Vi har feil fokus som må spare på strømmen. Han skal bli sin egen sjef og tjene milioner. Har sagt at det er bra han har som mål å tjene godt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han der er en kommende kredittkort -katastrofe!!

Gutten må jo lære hva ting koster.

Anonymkode: caec9...8ba

Han sa faktisk rett før han fylte 18 år at det første han skulle skaffe seg når han ble 18 var kredittkort. Han hadde visst lært at man ikke skulle bruke egne penger når man skulle satse. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...