Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til hvilken plass man kommer på når det gjelder innstilling til ei stilling? 
Mine referanser blir ringt disse dager og er veldig spent. 

Anonymkode: 82da2...59b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs veldig. Utdanning, erfaring og annet kan gjøre referanser unødvendig, hvis den er etterspurt nok. I andre tilfeller kan det være helt motsatt.

Det er med andre ord ikke noe universalt svar på hva du spør om.

Anonymkode: 967b4...168

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge referansene er tidligere ledere, ikke kollegaer, lærere etc som noen fører på så veier referansers ord tungt. Særlig dersom det står mellom to stykker :) Lykke til! 

Anonymkode: 6bfc4...22f

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor lettpåvirkelige og viktige de synes det er når de ansetter og hva som blir sagt.

Min mor ansetter og hun siste som ble ansatt fikk en relativt dårlig referanse med beskjed om at vedkommende ikke samarbeidet godt og kverulerte mye (noen i den duren). Mamma synes uansett at inntrykket i intervjuet var godt, og tenkte at det helt fint kunne vært lederen som var problemet mtp at hun var så ugrei å gi dårlige referanser.

Hun fikk jobben.

Anonymkode: e2cff...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som leder i en bedrift med litt over 60 ansatte. Når vi ansetter så legger vi mye vekt på om de som søker passer inn i miljøet, da man jobber i team her. Hos oss er det en fordel med tidligere erfaring, men referanser kommer først da jobben ikke egentlig krever noen spesiell form for utdanning eller tidligere erfaring. Hvis du passer stillings-beskrivelsen og dine tidligere kolleger/leder likte deg, så veier det tyngst her. 

Anonymkode: a5cd0...925

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer helt an på hvor lettpåvirkelige og viktige de synes det er når de ansetter og hva som blir sagt.

Min mor ansetter og hun siste som ble ansatt fikk en relativt dårlig referanse med beskjed om at vedkommende ikke samarbeidet godt og kverulerte mye (noen i den duren). Mamma synes uansett at inntrykket i intervjuet var godt, og tenkte at det helt fint kunne vært lederen som var problemet mtp at hun var så ugrei å gi dårlige referanser.

Hun fikk jobben.

Hadde søkeren spurt på forhånd om forrige sjef ville være referanse? Hvis ja, så er det veldig spesielt å gi dårlig referanse.

Anonymkode: 02c80...c3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde søkeren spurt på forhånd om forrige sjef ville være referanse? Hvis ja, så er det veldig spesielt å gi dårlig referanse.

Anonymkode: 02c80...c3e

Det vil jeg anta, rart å oppgi en referanse som ikke er spurt. Men det vet jeg ikke. Skal sies at hun kom med dette når hun skulle nevne negative sider. Det var likevel en potensiell hard tilbakemelding som fint kunne vært formulert mer profesjonell. 

Skrevet

I mi erfaring i tilsettingspanel: Lite, med mindre dei er særs dårlege kontra dei andre søkarane. Vi innstiller basert på kompetanse og erfaring, og sjekker referansane mest pro-forma etter innstillinga. 

AnonymBruker
Skrevet

I min bransje, lite. De siste tre jobbtilbudene jeg fikk ringte de ikke en gang til referanser selv om jeg ga det. Ble også satt opp som en referanse siden jeg var veileder for en som var nyutdannet og som så etter sin første jobb. Hun fikk jobben selv om jeg aldri ble oppringt.

Anonymkode: 62915...023

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...