AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Babyen min på 4 mnd klarer nesten aldri å være våken lengre enn 45-60 min. Da er det gjesping og sutring uansett hva jeg gjør. Vil ikke ha mat, spiser bare når han nettopp har våknet fra dupp. Sover en til to dupper som varer 50 min til halvannen time hver dag, i trillende vogn tidlig/midt på dagen, resten av duppene varer omtrent akkurat 30 min. De er i bæresele, stille vogn eller vugge. Han våkner 5-6 om morgenen, da står vi opp for å ordne frokost osv til storesøsken. Så blir det gjerne 6-7 dupper i løpet av dagen(!) før babyen er knallsliten og vil legges for kvelden en gang mellom 17:30 og 18:30. har lagt seg tidlig siden han var et par uker, ville bare sove på kvelden uansett og sov best i fred på rommet. Våkner for mat ca 23, 02 og 04 før dagen da begynner 5-6. Synes han holder ut veldig kort av gangen, men han sovner jo uten gråt og veldig raskt når jeg legger etter en time. Blir det særlig lengre blir det gråting og mer kavete baby. Men, skulle gjerne hatt litt færre dupper i løpet av en dag - og vil gjerne legge han litt seinere sånn at han kanskje sover til 6-7 i stedet 😝 noen som har hatt hell med å «tvinge» baby i denne alderen til lengre våkenstrekk, slik at døgnrytmen skyves litt på? Kan ikke huske det var sånn her med de eldste 😅 Anonymkode: 71d3b...b16
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Min er snart 4 mnd, og vi sliter med motsette problemet. Han er lett våken i 2 timer, er eit mareritt å legge til å sove, og sover sjeldan meir enn 30-45 minutter. Vi har prøvd mykje for å få han til å sove meir men det går berre ikkje. Han legg seg mellom 18.30 og 19, og er oppe i 06-tida (utenom amming på natt). Så eg vil sei at lange våkenperioder ikkje hjelper på den delen. Tenker din har behov for mykje søvn, og det er ein bra ting at dokke følgjer signala hans, og dette vil (forhåpentligvis) gå seg litt til etterkvart. Anonymkode: a045a...006 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Det høres ut som du har en helt normal baby. Normal våkentid for en på 4 mnd er 1,5t. Jeg har en baby selv på 4 mnd, og er hun våken 2 timer eller mer så blir hun så overtrøtt at hele dagen bare blir gråt. Å kun sove 30 minutt er også typisk for alderen. Det kommer av at en søvnsyklus kun varer 30 minutt og han har ikke lært seg å koble de sammen på egenhånd. Google 4 month sleep regression. Anonymkode: 63691...cac 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Babyen min på 4 mnd klarer nesten aldri å være våken lengre enn 45-60 min. Da er det gjesping og sutring uansett hva jeg gjør. Vil ikke ha mat, spiser bare når han nettopp har våknet fra dupp. Sover en til to dupper som varer 50 min til halvannen time hver dag, i trillende vogn tidlig/midt på dagen, resten av duppene varer omtrent akkurat 30 min. De er i bæresele, stille vogn eller vugge. Han våkner 5-6 om morgenen, da står vi opp for å ordne frokost osv til storesøsken. Så blir det gjerne 6-7 dupper i løpet av dagen(!) før babyen er knallsliten og vil legges for kvelden en gang mellom 17:30 og 18:30. har lagt seg tidlig siden han var et par uker, ville bare sove på kvelden uansett og sov best i fred på rommet. Våkner for mat ca 23, 02 og 04 før dagen da begynner 5-6. Synes han holder ut veldig kort av gangen, men han sovner jo uten gråt og veldig raskt når jeg legger etter en time. Blir det særlig lengre blir det gråting og mer kavete baby. Men, skulle gjerne hatt litt færre dupper i løpet av en dag - og vil gjerne legge han litt seinere sånn at han kanskje sover til 6-7 i stedet 😝 noen som har hatt hell med å «tvinge» baby i denne alderen til lengre våkenstrekk, slik at døgnrytmen skyves litt på? Kan ikke huske det var sånn her med de eldste 😅 Anonymkode: 71d3b...b16 du må følge babyens rytme. Har samme rytme her, litt styr med så mye legging, men vi følger babyen. Du får ikke til å forlenge duppene ved å vugge vogna når babyen gråter? Anonymkode: f8439...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 takk for svar alle! får dessverre ikke forlenget mer enn til en time med trilling. Gjør det to ganger om dagen, noe mer enn det synes jeg blir for mye jobb. Sikkert riktig å følge babyen, som jeg gjør, så endrer det seg sikkert etterhvert. De andre barna sov 3 x 2 timer fra 3 mnd, så litt uvant det her! Men vi er jo forskjellige 😅 Anonymkode: 71d3b...b16
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 Har nettopp funnet ut dette med våkentid selv 😱 vi har ikke klart å lese signalene til babyen 11 uker, og tolket det som kveldsuro/magesmerter/sulten og vært mer opptatt av varigheten på duppene. I dag har det bare vært så ekstremt harmonisk når jeg har catcha en hver gjesp/stirrings/blank i øynene og lagt babyen. Da har det gått sånn 1-2 timer(max) før by dupp. Ingen kveldsuro! Ingen magevondt hvor hen vrir seg som en banan.. Bare en blid og fornøyd baby 😭 jeg er nesten litt sint over at vi ikke har fått informasjon på HS om at våkentid i strekk er viktigere å være opptatt av enn hvor lenge babyen sover i strekk! Følte bare for å si dette, for synes det er bra at du har lært babyen din å kjenne så godt og klart å finne en rytme som gjør babyen fornøyd ☺️ tro meg, jeg unner ingen å stå i det vi har gjort til nå. Det var slik at vi var usikker på om det var kolikk med den hysteriske gråten så ofte. Nå skal det sies at barn har forskjellig toleranse, og noen barn er som å slå på en bryter fra våken til overtrøtt, mens andre går det mer gradvis hos. Her har det vært en bryter og derfor vanskelig hvis vi har oversett en gjesp eller to, da er det gjort 🤷♀️ men altså i dag, med maxtid på våken i strekk 👌 ville ikke forandret på det hvis jeg var deg Anonymkode: 0f83e...3f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): takk for svar alle! får dessverre ikke forlenget mer enn til en time med trilling. Gjør det to ganger om dagen, noe mer enn det synes jeg blir for mye jobb. Sikkert riktig å følge babyen, som jeg gjør, så endrer det seg sikkert etterhvert. De andre barna sov 3 x 2 timer fra 3 mnd, så litt uvant det her! Men vi er jo forskjellige 😅 Anonymkode: 71d3b...b16 Jeg mener ikke at du skal ut og trille. Men legge baby i vogn, når den våkner så triller du til vogna litt til den sovner igjen? Anonymkode: f8439...6ec
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har nettopp funnet ut dette med våkentid selv 😱 vi har ikke klart å lese signalene til babyen 11 uker, og tolket det som kveldsuro/magesmerter/sulten og vært mer opptatt av varigheten på duppene. I dag har det bare vært så ekstremt harmonisk når jeg har catcha en hver gjesp/stirrings/blank i øynene og lagt babyen. Da har det gått sånn 1-2 timer(max) før by dupp. Ingen kveldsuro! Ingen magevondt hvor hen vrir seg som en banan.. Bare en blid og fornøyd baby 😭 jeg er nesten litt sint over at vi ikke har fått informasjon på HS om at våkentid i strekk er viktigere å være opptatt av enn hvor lenge babyen sover i strekk! Følte bare for å si dette, for synes det er bra at du har lært babyen din å kjenne så godt og klart å finne en rytme som gjør babyen fornøyd ☺️ tro meg, jeg unner ingen å stå i det vi har gjort til nå. Det var slik at vi var usikker på om det var kolikk med den hysteriske gråten så ofte. Nå skal det sies at barn har forskjellig toleranse, og noen barn er som å slå på en bryter fra våken til overtrøtt, mens andre går det mer gradvis hos. Her har det vært en bryter og derfor vanskelig hvis vi har oversett en gjesp eller to, da er det gjort 🤷♀️ men altså i dag, med maxtid på våken i strekk 👌 ville ikke forandret på det hvis jeg var deg Anonymkode: 0f83e...3f5 Det du sier her er så viktig! Kjenner flere som er så opptatt av lengde på lur og ammer babyen når den egentlig skal sove. Og skjønner ikke at babyen ikke sover fordi foreldrene ikke klarer å tolke signalene! Sender ungen ti alle slags mulige terapeuter og setter heller ungen på refluksmedisin Anonymkode: f8439...6ec
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg mener ikke at du skal ut og trille. Men legge baby i vogn, når den våkner så triller du til vogna litt til den sovner igjen? Anonymkode: f8439...6ec Har prøvd alle varianter av det her. Etter 30 min er det kontinuerlig trilling som gjelder. Funka fjell på de andre to da. Men han er jo fornøyd, så da burde vel jeg være det også 😄 14 hours ago, AnonymBruker said: Har nettopp funnet ut dette med våkentid selv 😱 vi har ikke klart å lese signalene til babyen 11 uker, og tolket det som kveldsuro/magesmerter/sulten og vært mer opptatt av varigheten på duppene. I dag har det bare vært så ekstremt harmonisk når jeg har catcha en hver gjesp/stirrings/blank i øynene og lagt babyen. Da har det gått sånn 1-2 timer(max) før by dupp. Ingen kveldsuro! Ingen magevondt hvor hen vrir seg som en banan.. Bare en blid og fornøyd baby 😭 jeg er nesten litt sint over at vi ikke har fått informasjon på HS om at våkentid i strekk er viktigere å være opptatt av enn hvor lenge babyen sover i strekk! Følte bare for å si dette, for synes det er bra at du har lært babyen din å kjenne så godt og klart å finne en rytme som gjør babyen fornøyd ☺️ tro meg, jeg unner ingen å stå i det vi har gjort til nå. Det var slik at vi var usikker på om det var kolikk med den hysteriske gråten så ofte. Nå skal det sies at barn har forskjellig toleranse, og noen barn er som å slå på en bryter fra våken til overtrøtt, mens andre går det mer gradvis hos. Her har det vært en bryter og derfor vanskelig hvis vi har oversett en gjesp eller to, da er det gjort 🤷♀️ men altså i dag, med maxtid på våken i strekk 👌 ville ikke forandret på det hvis jeg var deg Anonymkode: 0f83e...3f5 Dette er helt sant! ❤️ Så bra dere forstår babyen bedre nå. Tror jeg bare har vært litt forvirra over at han her er så annerledes enn søsknene. De sovna enkelt, sov lenge og var stort sett alltid blide og våkne i 2 timer før de sovna av seg selv. Sovna under babygymmen eller i fanget når de var trøtte 😅 så man er aldri utlært mamma, rett og slett! Anonymkode: 71d3b...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå