AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Ble gravid 4 måneder inn i prøvetiden. Har nå 1 måned igjen av prøvetiden men sliter ekstremt med svangerskapsplager. Har allerede vært sykemeldt en uke. Planen var å vente en måned til fordi da er prøvetiden over, men føler det gir et utrolig negativt inntrykk til arbeidsgiver at jeg ut av det blå har lengre fravær? Bør jeg fortelle nå at jeg er gravid, under prøveperioden? Er fryktelig redd for å bli sagt opp hvor de finner andre unnskyldninger. Anonymkode: 0504a...3c0
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Jeg ville sagt det. Men så ville jeg heller aldri jobbet en plass hvor det å få barn blir sett på som noe negativt. Alle vet jo at majoriteten av kvinner mellom 25 og 35 enten har, eller kommer til å få barn (eller begge deler). Og en god arbeidsgiver tenker lenger enn som så. Vi har ei inne i vikariat hos oss nå, som ikke kan fullføre vikariatet pga graviditet. Og hun blir sterkt anbefalt å søke den faste stillingen vi nå lyser ut. Selv om hun ikke kan begynne i den før etter permisjonen på rundt 7mnd. Vi søker bare vikar for henne i mens. Det at hun ble gravid midt i vikariatet blir utelukkende sett på som en positiv ting. Anonymkode: 1cb5c...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville sagt det. Men så ville jeg heller aldri jobbet en plass hvor det å få barn blir sett på som noe negativt. Alle vet jo at majoriteten av kvinner mellom 25 og 35 enten har, eller kommer til å få barn (eller begge deler). Og en god arbeidsgiver tenker lenger enn som så. Vi har ei inne i vikariat hos oss nå, som ikke kan fullføre vikariatet pga graviditet. Og hun blir sterkt anbefalt å søke den faste stillingen vi nå lyser ut. Selv om hun ikke kan begynne i den før etter permisjonen på rundt 7mnd. Vi søker bare vikar for henne i mens. Det at hun ble gravid midt i vikariatet blir utelukkende sett på som en positiv ting. Anonymkode: 1cb5c...7c1 Hvor lenge rakk hun å jobbe? Anonymkode: 0504a...3c0
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 De har ikke lov til å sparke deg grunnet graviditet. Skal de gi deg fyken, må de begrunne det med noe annet. Har de noe de kan skylde på, da? Og de aller aller færreste arbeidsplasser ser på det som krise at en ansatt blir gravid. Det VET man skjer. Det har aldri vært noe problem i noen av mine jobber. I min nåværende jobb har de ansatt folk som er synlig gravid på intervjuene, vel vitende om at de kommer til å forsvinne ut i permisjon etter to-tre måneder i jobben. Anonymkode: 37fe4...a69 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 De får store problemer om de ikke lar deg fortsette etter prøvetid. For det betyr at de mest sannsynlig må lyse ut en ny stilling, noe som gir dem et forklaringsproblem når du ikke fikk fortsette og tilfeldigvis er gravid. Anonymkode: 11c04...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor lenge rakk hun å jobbe? Anonymkode: 0504a...3c0 7-8mnd av et årsvikariat. Anonymkode: 1cb5c...7c1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De får store problemer om de ikke lar deg fortsette etter prøvetid. For det betyr at de mest sannsynlig må lyse ut en ny stilling, noe som gir dem et forklaringsproblem når du ikke fikk fortsette og tilfeldigvis er gravid. Anonymkode: 11c04...1e7 Jeg er ikke mer enn 7 uker på vei... men føler jeg skylder arbeidsgiver en forklaring på hvorfor jeg plutselig er sykemeldt? Ellers skulle jeg gjerne ventet lengre. TS Anonymkode: 0504a...3c0
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Jeg fant ut at jeg var gravid 1 uke før jeg startet i ny jobb. Ventet til jeg hadde jobbet litt over 3 mnd før jeg fortalte det (fortsatt i prøveperioden som er på 6 mnd) går ut i perm etter 7 1/2 mnd i jobben. Dette er en fast stilling da. Litt raskere enn jeg håper på, men nå ble det en gang sånn at det klaffet fort. Anonymkode: db24f...c68
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Hvis du er sykmeldt, vet arbeidsgiver det allerede. For det står på sykmeldingen om den er graviditetsrelatert, siden arbeidsgiver da ikke må betale for arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 0b974...76f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 Jeg ville nok bare sagt opp. Kjipt for arbeidsgiver som har gitt deg en sjanse i arbeidslivet, også bare forsvinner du bare. Anonymkode: 29086...e26 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville nok bare sagt opp. Kjipt for arbeidsgiver som har gitt deg en sjanse i arbeidslivet, også bare forsvinner du bare. Anonymkode: 29086...e26 Dummeste rådet. Da får ts ikke opparbeidet grunnlag for foreldrepenger. Anonymkode: 1fc54...939 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ville nok bare sagt opp. Kjipt for arbeidsgiver som har gitt deg en sjanse i arbeidslivet, også bare forsvinner du bare. Anonymkode: 29086...e26 For et teit svar Anonymkode: 11c04...1e7 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis du er sykmeldt, vet arbeidsgiver det allerede. For det står på sykmeldingen om den er graviditetsrelatert, siden arbeidsgiver da ikke må betale for arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 0b974...76f Nei, det stemmer vel ikke? Ikke ifølge legen min i hvertfall. TS Anonymkode: 0504a...3c0 2
AprilLudgate Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 Tja, vanskelig å si - men om du sier noe må det være skriftlig. Og be om referat fra eventielt møte. Og: meld deg inn i fagforening om du ikke allerede er medlem.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 Fløff skrev (24 minutter siden): Tja, vanskelig å si - men om du sier noe må det være skriftlig. Og be om referat fra eventielt møte. Og: meld deg inn i fagforening om du ikke allerede er medlem. Hvorfor skriftlig? Jeg tenkte å ta ett møte med arbeidsgiver og si det - er det veldig dumt? Og referat? Anonymkode: 0504a...3c0
AprilLudgate Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skriftlig? Jeg tenkte å ta ett møte med arbeidsgiver og si det - er det veldig dumt? Og referat? Anonymkode: 0504a...3c0 Ja, det er veldig dumt. Arbeidsgiver kan finne på mange gode plausible grunner til litt av hvert - særlig når ingenting er skriftlig. Kjenner folk som har kommet utfor den. Du kan jo gjerne ta et møte, men skriv på forhånd hva det gjelder og spør om de tenker samtale er aktuelt. »Hei, jeg ønsker å orientere om at jeg er gravid i X uke med termin trallala - dette er årsaken til mitt fravær nå. Tenker du/dere det er behov for samtale?».
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 Fløff skrev (1 minutt siden): Ja, det er veldig dumt. Arbeidsgiver kan finne på mange gode plausible grunner til litt av hvert - særlig når ingenting er skriftlig. Kjenner folk som har kommet utfor den. Du kan jo gjerne ta et møte, men skriv på forhånd hva det gjelder og spør om de tenker samtale er aktuelt. »Hei, jeg ønsker å orientere om at jeg er gravid i X uke med termin trallala - dette er årsaken til mitt fravær nå. Tenker du/dere det er behov for samtale?». Det har jeg aldri blitt informert om før. Holder det å sende sms på privat telefon? Anonymkode: 0504a...3c0
AprilLudgate Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg aldri blitt informert om før. Holder det å sende sms på privat telefon? Anonymkode: 0504a...3c0 Man blir jo ikke informert om muligheter for brudd på lovverket, det skjer jo helst under radaren med andre begrunnelser. Hadde ikke sendt personalinformasjon på sms nei. At man er borte fra jobb en dag ja, men graviditet og andre ting og tang er mer formelt på mail. Er man ikke fast ansatt er det lurt å ta forbehold. For noen går det supert, andre «trengs plutselig ikke likevel fordi blabla». Og i sistnevnte tilfelle er det fint p være organisert og ha ditt på det rene (altså skriftlig). Det er dessverre ikke uvanlig med diskriminering som følge av graviditet. Men det er ulovlig, og de fleste er lure nok til å droppe skriftlig dokumentasjon av diskriminering. Bortsett fra sjefen til ei jeg kjenner til som skrev mail - og fikk til svar at hennes engasjement ikke ble forlenget likevel fordi gravid. Det ble rettssak, erstatning og jobben tilbake. Bortsett fra at hun ikke ville ja jobben tilbake, da. Dette i kommunal sektor
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 Fløff skrev (3 minutter siden): Man blir jo ikke informert om muligheter for brudd på lovverket, det skjer jo helst under radaren med andre begrunnelser. Hadde ikke sendt personalinformasjon på sms nei. At man er borte fra jobb en dag ja, men graviditet og andre ting og tang er mer formelt på mail. Er man ikke fast ansatt er det lurt å ta forbehold. For noen går det supert, andre «trengs plutselig ikke likevel fordi blabla». Og i sistnevnte tilfelle er det fint p være organisert og ha ditt på det rene (altså skriftlig). Det er dessverre ikke uvanlig med diskriminering som følge av graviditet. Men det er ulovlig, og de fleste er lure nok til å droppe skriftlig dokumentasjon av diskriminering. Bortsett fra sjefen til ei jeg kjenner til som skrev mail - og fikk til svar at hennes engasjement ikke ble forlenget likevel fordi gravid. Det ble rettssak, erstatning og jobben tilbake. Bortsett fra at hun ikke ville ja jobben tilbake, da. Dette i kommunal sektor Jeg er fast ansatt ja. Endrer det noe? Anonymkode: 0504a...3c0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #20 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det stemmer vel ikke? Ikke ifølge legen min i hvertfall. TS Anonymkode: 0504a...3c0 Kontorsjefen på min jobb fant ut det på den måten, ja. Hun sa det til meg. Det står ikke diagnose, men det står om sykemeldingen er graviditetsrelatert. Anonymkode: 0b974...76f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå