Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg har gått privat IVF og blitt gravid. Hatt første ultralyd på klinikken og info er sendt til fastlege. Men nå lurer jeg på hvordan jeg kommer inn i det «vanlige løpet». Det står på Helsenorge at man skal på ulike kontroller, ta prøver og ha helsekort. Får jeg disse tilbudene og kontrollene automatisk? Kommer jeg inn i flyten? Eller hva må jeg gjøre? 

Anonymkode: 8c042...ab4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter din nærmeste helsestasjon. Eller går til lege, evt en blanding :)

Anonymkode: ec3e5...a9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Obs: de fleste vil ikke ha deg inn før i uke 10-12, men greit å gi beskjed tidlig. 

Gratulerer 💙

Anonymkode: ec3e5...a9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei alle sammen!

Jeg har gått privat IVF og blitt gravid. Hatt første ultralyd på klinikken og info er sendt til fastlege. Men nå lurer jeg på hvordan jeg kommer inn i det «vanlige løpet». Det står på Helsenorge at man skal på ulike kontroller, ta prøver og ha helsekort. Får jeg disse tilbudene og kontrollene automatisk? Kommer jeg inn i flyten? Eller hva må jeg gjøre? 

kontakter fastlegen for blodprlvene ig så kan du velge om du vil gå til ktr der eller til jm. Du kan selv kontakte jm i kommunen og avtale

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta noen telefoner selv i begynnelsen, og så kommer du inn i løpet etter hvert 😊 Jeg begynte med å bestille en time hos fastlegen. Der fikk jeg litt info, helsekort og tok blodprøver i uke 12. Etter dette ringte jeg til helsestasjonen og fikk time hos jordmor i uke 15. Jordmor satte meg opp på ny time når jeg var der første gangen, og sånn kom jeg inn i "flyten".  

Anonymkode: b8456...886

AnonymBruker
Skrevet

Man ringer og bestiller time hos fastlegen til første kontroll rundt uke 12-ish. Så kan du enten ta resten av kontrollene hos legen, og får satt opp neste kontroll der og da, eller du velger å gå til jordmor på helsestasjonen, da ringer du helsestasjonen. Eller du kan også gå annenhver gang. Uansett så ringer du dit du skal selv. 

Anonymkode: 7b7b1...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Kan helsestasjon og jordmor også ta kontroller og blodprøver? Eller må man til fastlege? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Kan helsestasjon og jordmor også ta kontroller og blodprøver? Eller må man til fastlege? :) 

Det varierer om jordmor kan ta blodprøver, som regel gjøres det hos fastlege. 

Anonymkode: e053c...70e

AnonymBruker
Skrevet

Tok kontakt med jordmor og hun satte opp kontroll allerede fra uke 6 ☺️ Vært der månedlig siden. Hun ordnet rekvisisjon for blodprøver som jeg tok med til legekontoret for å få tatt. 
søk opp jordmor i din kommune og bare ring de ☺️ 
legen vet jeg er gravid, og ga meg svar på blodprøvene. Hun sa også at dersom jeg ønsket kontroller utenom det jeg får hos jordmor, så skulle jeg bare ta kontakt. 

Anonymkode: 8dfa2...6f9

AnonymBruker
Skrevet

jeg setter foreløpig opp egne timer. Fastlegen har egen app så veldig greit og lettvint å finne time som passer best for meg mtp jobb. mer kjedelig hos jordmor. 

Anonymkode: 33d1b...185

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...