Gå til innhold

Hvordan vet man egentlig hva som er sant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle sier noe forskjellig. Mediene sier mye forskjellig. Jeg orker ikke lenger lage meninger om så mye fordi jeg føler ikke jeg vet nok til å ytre meg. Jeg føler ikke engang det som blir skrevet om krigen er sant. Jeg vet det er krig, men leser at det blir brukt gamle bilder også. Og har hørt media kun angriper Putin, men at det ikke bare er han som er skurken her. 
Jeg orker ikke! Samme med Covid. Vaksinen redder liv! Vaksinen gjør folk syke! 
Er det fler som sliter med dette? 

Anonymkode: b3cd9...15d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene.

Anonymkode: 90bec...27d

AnonymBruker
Skrevet

Men, hvorfor måååå du vite alle detaljer om hva som er sant eller ikke? 
sannsynligvis er de mediene du stoler på nærmest sannheten men av og til skjer det feil. Sannsynligvis vil vaksinen hjelpe mot sykdom, samtidig som noen blir dårlig av den. Det finnes aldri bare EN enkelt sannhet. Det vil alltid være variasjoner av ulike sannheter. 

Det beste for hver enkelt er kanskje ikke MÅTTE vite all sannhet om alt. Og muligens slutte å lese så mange nyheter overalt. 

Anonymkode: 1fb37...d08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser/ser helst på de helt vanlige nyhetsmediene (Dagbladet, VG, NRK, TV2 osv). De er ikke sensurerte og de tjener ikke interessene til et mindretall.

Mainstream Media (som enkelte foraktelig kaller det) er min greie og det jeg velger hver eneste gang (og så tenker jeg litt selv i tillegg og søker etter mer informasjon fra gode kilder om det er noe mer jeg lurer på). 

Anonymkode: f075c...342

Skrevet

Man vet ikke.  Sånn tenker jeg.  Derfor er jeg skeptisk, og tenker at det kan være at det ikke er sånn. 

Når det gjelder Covid tok jeg et valg, at norske myndigheter ville ta beslutninger med beste intensjoner og ut i fra den kunnskapen de hadde.  Så ikke for meg at der var andre bakenforliggende motiver (konspirasjonsteorier a la jøder og verdensherredømme er altfor fantasifullt for meg).    

Krigen i Ukraina er en krig, og kampen om sannheten er der alltid.  Jeg blir skeptisk når TV2 og NRK ikke oversetter det russerne sier, men bare det den andre siden sier. 

Meldingen om Barnesykehuset som ble bombet i dag.  Var det barn der, eller ikke?  Vi vet egentlig ikke.  

• Liker 1
Skrevet

Fakta. Virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (2 minutter siden):

Fakta. Virkeligheten.

Men hvem vet hva som er fakta og virkelighet?

• Liker 1
Gjest Trøst
Skrevet

Gjør som de fleste: tro på det som gir mening for deg, følg magefølelsen og vær kritisk til det du ser/hører/leser. Jeg tenker også at der alltid er to sider av en sak, der det nødvendigvis ikke er noe som er riktig eller galt. 

Skrevet

Vitenskaplig tilnærming. Kva er rimeleg? Kva er sannsynleg? Kritisk sans. Kildekritikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (1 minutt siden):

Vitenskaplig tilnærming. Kva er rimeleg? Kva er sannsynleg? Kritisk sans. Kildekritikk. 

Men jeg tror ikke lenger på noen ting. Ser jeg det ikke selv så tror jeg ikke. Så jeg tror ikke på VG lenger en gang. Jeg tror på enkelte ting. Men jeg mister mer og mer tillit til politikerne.

AnonymBruker
Skrevet

Kildekritikk er noe alle bør lære seg. Selv om alle informasjonskilder sprer noe løgn så betyr ikke det at alle er like ille. Det er store forskjeller.

Anonymkode: e52b7...ae0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...