Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er i Norge, ALT er skattepliktig

Anonymkode: 28aa6...a93

I motsetning til .. hvor? Skatt på inntekt er vanlig i store deler av verden. Det samme er moms, toll og lignende ordninger.

Synes folk bør slutte å snakke om Norge og nordmenn som om vi er så unike. Det vitner til en total mangel på innsikt i hvordan ting fungerer i verden.

Anonymkode: 01a77...378

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
Amossa skrev (På 10.3.2022 den 23.10):

Ja, det stemmer.  

Bonuser skattes ofte med samme skattetrekket som ved overtid,de fleste  betaler høyere skatt ved bonus og overtid eller ved vanlig lønn.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Bonuser skattes ofte med samme skattetrekket som ved overtid,de fleste  betaler høyere skatt ved bonus og overtid eller ved vanlig lønn.

Det skattes ikke høyere av bonus enn lønn. (En får jo høyere lønn og sånn sett kan en komme i høyere marginalskatt pga vi har trinnskatt.)

Men har han eks 600 000 i inntekt så er skatten på den inntekta lik om dette er ren lønn eller bonus. 

Det samme gjelder overtid. 

Skattetrekket på bonus og overtid er som regel høyere, skal trekkes etter % delen på skattekortet. Men man skattes ikke hardere. 

Anonymkode: 04282...916

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det skattes ikke høyere av bonus enn lønn. (En får jo høyere lønn og sånn sett kan en komme i høyere marginalskatt pga vi har trinnskatt.)

Men har han eks 600 000 i inntekt så er skatten på den inntekta lik om dette er ren lønn eller bonus. 

Skattetrekket på bonus og overtid er som regel høyere, skal trekkes etter % delen på skattekortet. Men man skattes ikke hardere. 

Ikke iløpet av året nei. Men på den lønningen skattes en hardere.

Skrevet
Smeltemann skrev (13 minutter siden):

Ikke iløpet av året nei. Men på den lønningen skattes en hardere.

Nei det skattes ikke hardere, men det trekkes mer på akkurat den utbetalingen. 

Hva du trekkes og hva du skatter er to forskjellige ting. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
smilo skrev (1 time siden):

Nei det skattes ikke hardere, men det trekkes mer på akkurat den utbetalingen. 

Hva du trekkes og hva du skatter er to forskjellige ting. 

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (48 minutter siden):

Nei. Men Smilo har helt rett. 

• Liker 1
Skrevet
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Akkurat den utbetalingen vil du trukket mer på. Men den skatten du til syvende og sist betaler, er lik uansett om det er overtid, bonus eller normal lønn. Der er det kun sluttsummen som teller (og eventuelle fradrag)  Og hva det blir, vet du ikke før skatteoppgjøret for 2022 er ferdig, engang i 2023. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
smilo skrev (2 timer siden):

Akkurat den utbetalingen vil du trukket mer på. Men den skatten du til syvende og sist betaler, er lik uansett om det er overtid, bonus eller normal lønn. Der er det kun sluttsummen som teller (og eventuelle fradrag)  Og hva det blir, vet du ikke før skatteoppgjøret for 2022 er ferdig, engang i 2023. 

Skatten blir vel regnet ut etter hva du vil tjene iløpet av året,får du bonus er det "ekstra" da blir vel skatten høyere eller om du får standard lønn,uten bonus?

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Så akkurat det den du siterte skrev....

Anonymkode: 9c6a7...4b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Så akkurat det den du siterte skrev....

Anonymkode: 9c6a7...4b7

Ikke meg du siterte, men nei, det var ikke det vedkommende skrev.

Det er forskjell på skattetrekk og faktisk utlignet skatt.

Anonymkode: bd37a...1a4

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Skatten blir vel regnet ut etter hva du vil tjene iløpet av året,får du bonus er det "ekstra" da blir vel skatten høyere eller om du får standard lønn,uten bonus?

Skattetrekket blir regnet ut på denne måten. For man faktisk betaler til slutt spiller det ingen rolle om inntekt er fastlønn, overtid eller bonus, det er samme regler for alt. Det kan hende dette er selvsagt for deg, men det er utrolig mange der ute som går og tror at det betales andre skattesatser på ekstrainntekter.

Anonymkode: 0117d...382

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skattetrekket blir regnet ut på denne måten. For man faktisk betaler til slutt spiller det ingen rolle om inntekt er fastlønn, overtid eller bonus, det er samme regler for alt. Det kan hende dette er selvsagt for deg, men det er utrolig mange der ute som går og tror at det betales andre skattesatser på ekstrainntekter.

Anonymkode: 0117d...382

På en måte betales det en annen skattesats. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (9 minutter siden):

På en måte betales det en annen skattesats. 

Nei.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei.

Ikke?  Trodde man måtte betale høyere trinnskatt jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du er i Norge, ALT er skattepliktig

Anonymkode: 28aa6...a93

Feil 

ikke alt 

Anonymkode: 39512...320

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (14 minutter siden):

Ikke?  Trodde man måtte betale høyere trinnskatt jeg.

Det avhenger av den totale inntekten, ikke hvilken type inntekt det er.

Om jeg har kr. 600 000,- i lønnsinntekt blir trinnskatten den samme som hvis jeg har kr. 500 000,- i lønnsinntekt og kr. 100 000,- i bonus.

Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det avhenger av den totale inntekten, ikke hvilken type inntekt det er.

Om jeg har kr. 600 000,- i lønnsinntekt blir trinnskatten den samme som hvis jeg har kr. 500 000,- i lønnsinntekt og kr. 100 000,- i bonus.

Mere en tjener må man vel betale mere i skatt. Så enkelt er det.

Derfor betales det høyere skatt på  Bonus/overtid eller ekstra jobb.

Endret av Smeltemann
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Mere en tjener må man vel betale mere i skatt. Så enkelt er det.

Ja, uavhengig av type inntekt. Ergo ikke høyere skattesats for bonus enn for annen inntekt.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, uavhengig av type inntekt. Ergo ikke høyere skattesats for bonus enn for annen inntekt.

Jo høyere skattetrekk på Bonus.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...