Gå til innhold

Udugelig mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føles som vi er de eneste foreldrene som sliter noe vanvittig med barneoppdragelse. Eldste her er viljesterk, kranglete, høylytt og veldug fysisk aktiv absolutt hele tiden (hen er 5 år). Vi har også en baby på 7 måneder. Vi klarer knapt å holde leiligheten i orden, spiser endel halvfabrikata og er utbrente begge to. Må sies at vi har ingen avlasting eller støtte, begge har lite slekt. Hvordan får folk flest til alt vi sliter med å få til, som strøkne leiligheter og veloppdragne barn?

Anonymkode: 54c1e...49e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mange som blir slitne og utbrent av dette, er hen på 5 år like fysisk når hen kommer hjem fra barnehagen? 

Kanskje gå ut i skogen eller på lekeplassen med 5-åringen, og gjør det annenhver gang så en av dere kan slappe av hjemme imens. 

AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke alle som er egna som foreldre er jeg redd, dette er et eksempel. Men det går seg nok til. 

Anonymkode: e5913...1ad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er slik at 5 åringen nesten er sjefen i huset, så ser jeg for meg The Nanny på tv, alle de hjemmene hun var å hjalp til. Jeg vil si at hver gang var det mangel på konsekvenser. Trussel om konsekvenser manglet det ikke på, men gjennomføring var en annen historie. En må stå i det. Anbefaler dere foreldre TS å se noen episoder av The Nanny som gikk på tv3 noen år, vet ikke om det sendes lengre, men er sikkert å få tak i en eller annen plass.

Anonymkode: 12620...995

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er slik at 5 åringen nesten er sjefen i huset, så ser jeg for meg The Nanny på tv, alle de hjemmene hun var å hjalp til. Jeg vil si at hver gang var det mangel på konsekvenser. Trussel om konsekvenser manglet det ikke på, men gjennomføring var en annen historie. En må stå i det. Anbefaler dere foreldre TS å se noen episoder av The Nanny som gikk på tv3 noen år, vet ikke om det sendes lengre, men er sikkert å få tak i en eller annen plass.

Anonymkode: 12620...995

Syns hun er helt utrolig streng. Er ikke mye av det hun anbefalte utdatert?  TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene! Jeg har bare en ettåring, men er udugelig og sliten likevel.

Anonymkode: 935ce...265

AnonymBruker
Skrevet

Noen kommer nok til å anbefale straff, men jeg husker selv meg som 5-åring - uten den minste evne til å tenke eller forstå konsekvens. At noe skulle skje i kveld eller i morgen, eller bare som en times tid, var helt uforståelig. Hvorfor vil ikke pappa si god natt, bare fordi jeg veltet et melkeglass (med vilje) den morgenen? 

Når man er så liten klarer man ikke å sette ting i såpass sammenheng. Derfor anbefaler jeg å droppe "fjerning og ødelegging" av kosebamser, privilegier eller annet. Det hjelper kanskje på overflaten, men skaper en dårlig indre psykisk helse. Det er ikke å si at man ikke kan sette grenser.

Det høres ut som om 5-åringen har et sjalusiproblem - eller har oppførselen "alltid" vært slik? Begynner hun på skole neste år, eller går hun allerede på skolen? 

Om du mistenker sjalusi, kan jeg absolutt anbefale å prøve å stå i ditt barn sine sko - som liten og "udugelig" i møte med et fremmedartet vesen som tar all oppmerksomhet fra mamma og pappa. I tillegg lar de deg ikke engang prøve å gjøre de oppgavene mamma og pappa gjør (mating, stell, ivaretakelse) fordi det er voksenes jobb. Jeg sier ikke at du gjør det, men at det kan ligge noe i det for barnet ditt.

Anonymkode: 6970e...62b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i 1. klasse. Flere elever i klassen har helt tydelig store mangler/ feil i barneoppdragelsen sin. Banner i nesten hver setning og bærer seg, svarer frekt og protesterer på alt og ingenting. (Nei, det er IKKE «bare» diagnoser)

Anonymkode: 1932c...1fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen er jo veldig ressurssvake 

Anonymkode: 3eb0c...ba4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig travelt i den tiden… det kan jeg skrive under på. Vi har tvillinger, og dem var veldig aktive som barn. Dei var heldigvis ikke ufine og ufordragelig, men det måtte skje noe hele tiden. 
Så etter jobb og henting i barnehage var kaos. Heldigvis så har mannen tatt dem mye ut på ting slik som bading, lekeland, turer i skog og mark slik at jeg fikk tid til å rydde, vaske huset, vaske klær, handle osv samt slappet litt av. 
Og vi visste jo også at visst vi var på farten med dem etter jobb/barnehage, så sovnet dem ganske raskt i åtte tiden og. Så jeg fikk ofte hentet meg inn igjen med roligere kvelder 

Anonymkode: 85bb3...080

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber i 1. klasse. Flere elever i klassen har helt tydelig store mangler/ feil i barneoppdragelsen sin. Banner i nesten hver setning og bærer seg, svarer frekt og protesterer på alt og ingenting. (Nei, det er IKKE «bare» diagnoser)

For lite korrigering og grensesetting, mener du? TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Føles som vi er de eneste foreldrene som sliter noe vanvittig med barneoppdragelse. Eldste her er viljesterk, kranglete, høylytt og veldug fysisk aktiv absolutt hele tiden (hen er 5 år). Vi har også en baby på 7 måneder. Vi klarer knapt å holde leiligheten i orden, spiser endel halvfabrikata og er utbrente begge to. Må sies at vi har ingen avlasting eller støtte, begge har lite slekt. Hvordan får folk flest til alt vi sliter med å få til, som strøkne leiligheter og veloppdragne barn?

Vær mye ute! Der er det friere, og barnet får utløp for energi.

Når det gjelder renhold: Lag gode rutiner! Ytterklær og sko legges på plass med en gang man kommer inn. Bordet ryddes etter mat. Legg inn ryddekvarter før kveldsmat, der du og eldste rydder leker i fellesareal og på rommet hans. Ta så en halvtime med rydding, støvsuging og vask etter at barna er lagt. Ikke nødvendigvis så mye jobb, dersom man gjør det hver kveld! Pakk sekker, smør matpakke kvelden før. 

Mat: Lag realistiske ukeplaner. Finnes mange lettvinte, men sunne retter. Legg inn 1-2 dager med rester også. 

Sist men ikke minst, barna er viktige medlemmer av familien, men hverdagen skal ikke kretse rundt dem 24/7. Ha klare regler for hva som er greit. Følg opp beskjedene dere gir. Ikke gå inn i diskusjoner med barnet. 

Anonymkode: c0f7a...373

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er nok ikke alle som er egna som foreldre er jeg redd, dette er et eksempel. Men det går seg nok til. 

Anonymkode: e5913...1ad

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen er jo veldig ressurssvake 

Anonymkode: 3eb0c...ba4

Dette forumet her altså 😳

Det er lurt å lage en allianse med et slikt «umulig» barn. Å gi det små oppgaver, som en annen bruker er inne på. Alle trenger å føle seg inkludert og nyttig, i stedet for å være en byrde. 
Småbarnstiden er tøff, men vips så er man over i en annen fase. 
Noen barn har jo også utfordringer, kan jo være en diagnose i bunnen. Jeg har fire barn, to har hatt få utfordringer mens to har slitt med forskjellige ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For lite korrigering og grensesetting, mener du? TS.

Ikke nødvendigvis i ditt tilfelle. Men du er absolutt ikke den eneste som sliter, det var mer et svar på det. I mitt eksempel tror jeg det er en blanding av manglende grensesetting, opplevelsen til barna om ikke å bli sett og en forferdelig sjargong/ kultur i heimen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis i ditt tilfelle. Men du er absolutt ikke den eneste som sliter, det var mer et svar på det. I mitt eksempel tror jeg det er en blanding av manglende grensesetting, opplevelsen til barna om ikke å bli sett og en forferdelig sjargong/ kultur i heimen.

Ja, vi banner ikke foran barna og aksepterer heller ikke stygg språkbruk. Ang resten: syns det er pyton-vanskelig å finne indre autoritet som oppdrager. Virker som et problem i disse tider....

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber selv på barneskole og de siste årene har det blitt skremmende mange barn som ikke klarer å følge beskjeder og behandle medelever ordentlig. Skremmende mange med sosiale utfordringer, men som ikke faller inn under diagnoser.

Anonymkode: 6b5ab...446

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Foreldrene må jo være sjefen i huset! Hvis ikke kan dere bare takke dere selv.

Anonymkode: 96519...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ser vel at gaming og nettbrett tar mye av tiden der de før kanskje lærte sosialekoder.

Viktig å huske at grenser og tydelige forventninger gjør barn tryggere. Barn uten grenser blir ofte utrygge barn  .

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns hun er helt utrolig streng. Er ikke mye av det hun anbefalte utdatert?  TS

Ikke sant her har vi problemet, tror virkelig 5 åringen din trenger det og ikke nymotens dulling! Er en grunn til folk har veloppdratt barn, a) de oppdrar de slik man gjorde før forstå seg i hæl og barnet har alltid rett tullet begynte . B) eller har unger med ekstremt lett lynne

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber selv på barneskole og de siste årene har det blitt skremmende mange barn som ikke klarer å følge beskjeder og behandle medelever ordentlig. Skremmende mange med sosiale utfordringer, men som ikke faller inn under diagnoser.

Hvilke beskjeder er det ikke barna klarer å ta!? 

Anonymkode: 3e705...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...