Gå til innhold

Fikk melding om at leien snart økes.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier rimelig og er redd for at husleien skal øke til det dobbelte. Det er vel begrenset hvor mye det kan øke? 

Strøm er inkludert i leien, men jeg har tatt hensyn til at utleier har utgifter. Jeg slukker alltid lys når jeg ikke bruker et rom og slår ikke på lyset om dagen. Bruker nesten ikke varme og dusjer i kaldt (fordi jeg foretrekker det). 
Vasker klær så sjelden som mulig. 

Men så er det de andre jeg deler felles arealer med. De gidder ikke ta seg bryet med å slukke lysene. Lyset på badet står på full guffe når de ikke er der. I stua, på kjøkkenet. Og de kan finne på å sette på en vaskemaskin for å vaske 3 skjorter! 

Dersom dette er grunnen til økingen blir jeg ganske irritert. 
Er jeg for «hard»? Eller er det innafor å irritere seg over slik?

Anonymkode: 29cde...a85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor lenge du har leid der og når husleien sist ble regulert.

Anonymkode: 96574...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er begrenset hvor mye den kan økes, og den kan definitivt ikke dobles.

Anonymkode: cc703...7c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lys tar lite strøm. Hjelper pent lite om dere sitter i stummende en mørke en måned om panelovner står på 22 grader, feks. Hvor mye og hvordan varme har dere på? 

Anonymkode: 7d265...e88

• Liker 3
Skrevet

Dersom det er LED-pærer i de lyskildene/lampene dere har, så trekker disse svært lite strøm totalt sett på en måned. Det er nok ikke der det største strømsluket hos dere er. Jeg skulle prøve og spare litt strøm selv for et par tre mnd siden, og sønnen min og jeg bodde omtrent i mørket i en hel måned for å spare. Pøh.... forskjellen på den forrige strømregningen og den neste (etter en måneds sparing på lyset) var på bare 70 kroner! Da begynte jeg å ha på lys igjen. Orker ikke bo i mørket.

Er leiligheten deres oppvarmet med strøm (panelovner) tar dette veldig mye strøm.

Varmtvannsbereder i leiligheten og flere personer i bofellesskap som alle dusjer hver dag? Strømsluk! Det krever MYE strøm for å varme opp varmtvann daglig, når flere dusjer.

Komfyr, stekeovn drar en del strøm. Oppvaskmaskin, vaskemaskin drar også noe, men ikke så ille.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har bodd der i 2,5 år og det ikke har vært gjort en slik justering tidligere, kan leie økes til gjengsleie. Dette krever 6 mnd varsel. Og det må ha gått minst 1 år siden regulering ihht konsumprisindeks.

Hvis du har bodd der i under 2,5 år, men over 1 år kan kun leien justeres etter konsumprisindeks. Krever 1 mnd varsel.

Anonymkode: f85d7...931

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Million said:

Dersom det er LED-pærer i de lyskildene/lampene dere har, så trekker disse svært lite strøm totalt sett på en måned. Det er nok ikke der det største strømsluket hos dere er. Jeg skulle prøve og spare litt strøm selv for et par tre mnd siden, og sønnen min og jeg bodde omtrent i mørket i en hel måned for å spare. Pøh.... forskjellen på den forrige strømregningen og den neste (etter en måneds sparing på lyset) var på bare 70 kroner! Da begynte jeg å ha på lys igjen. Orker ikke bo i mørket.

Er leiligheten deres oppvarmet med strøm (panelovner) tar dette veldig mye strøm.

Varmtvannsbereder i leiligheten og flere personer i bofellesskap som alle dusjer hver dag? Strømsluk! Det krever MYE strøm for å varme opp varmtvann daglig, når flere dusjer.

Komfyr, stekeovn drar en del strøm. Oppvaskmaskin, vaskemaskin drar også noe, men ikke så ille.

Sier meg enig. Det er egentlig ikke noe å synse over heller, forbruket til lyspærer står oppført på dem. Og det er da maksimalforbruk. Så når det står 3,5W, betyr det at den bruker 3,5 watt, altså 0,0035 KW/t.

Da kan man enkelt se at neida, noen lyspærer er ikke det som velter lasset. Det er faktisk omtrent ikke merkbart.

Det blir enda tydeligere når panelovner har kapasitet på både 700, 1000 og 1500W. Vannkoker drar for 2000W. Osv.

Ingen trenger å sitte i mørket, det er trist nok å sitte i en stue med 16-17 grader 😕 

Anonymkode: ccf66...2f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det når man deler bolig med flere, man må alle betale for hverandres forbruk. Det er en fordel å dele bolig med likesinnede i så måte, det hjelper ikke om en sparer strøm, om andre driter i det.

Leien kan justeres etter konsumprisindeksen. Lurt å sette seg inn i, for utleier vil antagelig prøve seg på å sette opp mer...  

Anonymkode: 99f37...e55

AnonymBruker
Skrevet

Vel, tror du det er utleiers feil at staten selger strøm til utlandet så prisen går til himmels?

Nei, kommer aldri til å vurdere utleie selv om jeg kunnet - og dere som mener at dette er "bra" (jeg er grådig) må vel forstå at det blir 1 mindre hus å leie = prisene går opp?

Anonymkode: 9ed76...42c

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vel, tror du det er utleiers feil at staten selger strøm til utlandet så prisen går til himmels?

Nei, kommer aldri til å vurdere utleie selv om jeg kunnet - og dere som mener at dette er "bra" (jeg er grådig) må vel forstå at det blir 1 mindre hus å leie = prisene går opp?

Er hverken utleiers eller leietakers feil. Men utleier må forholde seg til lover og regler.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det som sparer strøm, TS, er å ikke bruke mye strøm samtidig. Jeg ser at når jeg nå ikke vasker klær og bruker oppvaskmaskin samtidig så sparer jeg vesentlig på forbruket i forhold til i fjor på samme tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 9.09):

Og hva har dette med tråden å gjøre? 

Anonymkode: 4d416...16d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 8.45):

Slik er det når man deler bolig med flere, man må alle betale for hverandres forbruk. Det er en fordel å dele bolig med likesinnede i så måte, det hjelper ikke om en sparer strøm, om andre driter i det.

Leien kan justeres etter konsumprisindeksen. Lurt å sette seg inn i, for utleier vil antagelig prøve seg på å sette opp mer...  

Anonymkode: 99f37...e55

Sosialisme i kollektivet 🤣🤣

Anonymkode: 942a3...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...