AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Noen her som har prøvd Lactiplus IBS mot irritabel tarm som man får kjøpt på apoteket/farmasiet? Er visst noe nytt som har kommet. Husker jeg prøvde Alflorex mot irritabel tarm for lenge siden og den hjalp ikke, men er nysgjerrig på denne nye. Anonymkode: c6911...6ab
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Eneste som har hjulpet meg er å spise vegansk. Helt nytt liv. Dritt i begynnelsen, men når du kommer inn i det og fått lest deg opp er det absolutt verdt det! Anonymkode: 74afa...02d
Solem90 Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Hei! Jeg har prøvd lactiplus IBS i noen måneder og har merket stor bedring. Jeg kan fortsatt ikke stole helt på magen, men den er mye bedre enn før. Hvis jeg blir litt uvell i magen så blir det aldri like ille som før. Den har hvertfall gitt meg litt bedre livskvalitet :) Vil anbefale deg å prøve :) 1
pia mater Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 Ikke prøvd den typen, men prøvd flere typer andre probiotika, inkludert Alflorex. Har ikke hatt noe effekt av noe som helst. Eneste som har fungert noenlunde mot min ibs er bitterstern dråper mot kvalme.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Det finnes da en helt grei metode å leve symptomfritt til hverdags på med ibs, ts. Low Fodmap. Du går inn på reglene, kutter alt som kuttes skal, pluss kjøtt, i 6 måneder (eller noe lengre, om du har kraftige symptomer og trenger lengre tid for å nullstille). Så re-introduserer du matvarene en etter en og ser hvilke du reagerer på og hvilke som går greit i små mengder. Og hvilke som går greit i større mengder. Du sjekker om et glass melk går greit. Og så om et glass melk per dag går greit. Og gjør det ikke det så sjekker du om et glass hver 3. dag er ok. Og så husker du hva du spiser når og hvor mye av det du kan akkumulere før det går galt. Og så kan du spise hva du vil, bare ikke hvor mye du enn vil av det. Og så trener du 3 ganger i uka og lever stressfritt. Dersom du er på jakt etter en quic-fix så finnes ikke slike. Probiotika er alternativ medisin, så du kan like godt satse på å meditere deg frisk. Anonymkode: 91d26...b06 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 pia mater skrev (10 timer siden): Ikke prøvd den typen, men prøvd flere typer andre probiotika, inkludert Alflorex. Har ikke hatt noe effekt av noe som helst. Eneste som har fungert noenlunde mot min ibs er bitterstern dråper mot kvalme. Tar du det når du er kvalm? Eller forebygger? Anonymkode: baeb7...466
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 19.00): Eneste som har hjulpet meg er å spise vegansk. Helt nytt liv. Dritt i begynnelsen, men når du kommer inn i det og fått lest deg opp er det absolutt verdt det! Anonymkode: 74afa...02d Vegansk lav fodmap? Anonymkode: cca32...bbc
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det finnes da en helt grei metode å leve symptomfritt til hverdags på med ibs, ts. Low Fodmap. Du går inn på reglene, kutter alt som kuttes skal, pluss kjøtt, i 6 måneder (eller noe lengre, om du har kraftige symptomer og trenger lengre tid for å nullstille). Så re-introduserer du matvarene en etter en og ser hvilke du reagerer på og hvilke som går greit i små mengder. Og hvilke som går greit i større mengder. Du sjekker om et glass melk går greit. Og så om et glass melk per dag går greit. Og gjør det ikke det så sjekker du om et glass hver 3. dag er ok. Og så husker du hva du spiser når og hvor mye av det du kan akkumulere før det går galt. Og så kan du spise hva du vil, bare ikke hvor mye du enn vil av det. Og så trener du 3 ganger i uka og lever stressfritt. Dersom du er på jakt etter en quic-fix så finnes ikke slike. Probiotika er alternativ medisin, så du kan like godt satse på å meditere deg frisk. Anonymkode: 91d26...b06 Det du ramser opp krever veldig mye og er ikke så enkelt som du beskriver. Alle som har ibs har det forskjellig, og kan reagere på alt mellom himmel og jord. Både konserveringsmidler, fortykningsmidler, krydder som skal være lavfodmap men som likevel gir ubehag, mange reagerer på laktosefritt og egg selv om det skal være lavfodmap. Anonymkode: cca32...bbc 2 1
*Mocca* Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det du ramser opp krever veldig mye og er ikke så enkelt som du beskriver. Alle som har ibs har det forskjellig, og kan reagere på alt mellom himmel og jord. Både konserveringsmidler, fortykningsmidler, krydder som skal være lavfodmap men som likevel gir ubehag, mange reagerer på laktosefritt og egg selv om det skal være lavfodmap. Anonymkode: cca32...bbc Lav fodmap er enkelt når man har satt seg inn i det. Ja noen reagerer på laktosefritt og egg..... Men har du tenkt over at det kan være fordi de reagerer på det i tillegg? Jeg tåler ikke melk, hverken laktosefritt eller vanlig....men med fodmap ellers går det bra. Men jeg må unngå kumelk. Krydder er ikke alltid trygt, man må lese på etiketten, noen ganger er det greit å lage kryddermikser selv. Rent krydder er ofte greit.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 *Mocca* skrev (37 minutter siden): Lav fodmap er enkelt når man har satt seg inn i det. Ja noen reagerer på laktosefritt og egg..... Men har du tenkt over at det kan være fordi de reagerer på det i tillegg? Jeg tåler ikke melk, hverken laktosefritt eller vanlig....men med fodmap ellers går det bra. Men jeg må unngå kumelk. Krydder er ikke alltid trygt, man må lese på etiketten, noen ganger er det greit å lage kryddermikser selv. Rent krydder er ofte greit. Jeg synes at lav fodmap er vanskelig når nesten alle oppskrifter inneholder melkeprodukter eller egg Anonymkode: cca32...bbc
*Mocca* Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg synes at lav fodmap er vanskelig når nesten alle oppskrifter inneholder melkeprodukter eller egg Anonymkode: cca32...bbc Og det erstatter man med allergi alternativer man tåler. Som man gjør med alle andre oppskrifter man bruker. Hvis jeg ikke søker spesifikt på melkefrie oppskrifter, så må jeg selv tilpasse oppskriftene.
Djungelvrål Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vegansk lav fodmap? Anonymkode: cca32...bbc Man sliter med det, bønner, kikerter og linser er høy foodmap og det må man jo ha om man skal ha i seg proteiner. Edamerbønner er de eneste som har lav fodmap. 1
Djungelvrål Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 Alflorex fungerte på meg når jeg brukte det i flere uker. Men det er dyrt. Over 200 kr for 30 kapsler. Skal man bare ta Lactiplus en gang pr dag og det funker er det jo mye billigere da boksen inneholder 120 tabletter. Noen som vet hvor ofte det skal tas?
pia mater Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tar du det når du er kvalm? Eller forebygger? Anonymkode: baeb7...466 Når jeg er kvalm. Jeg opplever effekt iløpet av ti minutters tid. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det finnes da en helt grei metode å leve symptomfritt til hverdags på med ibs, ts. Low Fodmap. Du går inn på reglene, kutter alt som kuttes skal, pluss kjøtt, i 6 måneder (eller noe lengre, om du har kraftige symptomer og trenger lengre tid for å nullstille). Så re-introduserer du matvarene en etter en og ser hvilke du reagerer på og hvilke som går greit i små mengder. Og hvilke som går greit i større mengder. Du sjekker om et glass melk går greit. Og så om et glass melk per dag går greit. Og gjør det ikke det så sjekker du om et glass hver 3. dag er ok. Og så husker du hva du spiser når og hvor mye av det du kan akkumulere før det går galt. Og så kan du spise hva du vil, bare ikke hvor mye du enn vil av det. Og så trener du 3 ganger i uka og lever stressfritt. Dersom du er på jakt etter en quic-fix så finnes ikke slike. Probiotika er alternativ medisin, så du kan like godt satse på å meditere deg frisk. Anonymkode: 91d26...b06 Lav fodmap er ikke løsning for alle, og slike som du som preker om det som en "perfekt løsning" er provoserende for slike som meg. Jeg har null effekt av lav fodmap. Jeg gikk på den dietten i over et halvt år, var innom to ernæringsfysiologer som sa jeg spiste helt korrekt. Likevel hadde jeg ingen effekt, jeg fikk bare et anstrengt forhold til mat og tynnere lommebok. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 De fleste har god effekt av LFM. 95 % av de uten effekt har faktisk spist feil. Norske ernæringsfysiologer har lite eller ingen erfaring med LFM. De sprer feilinformasjon og henviser bla til NoBA . Anonymkode: 2334b...6c4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 *Mocca* skrev (1 time siden): Og det erstatter man med allergi alternativer man tåler. Som man gjør med alle andre oppskrifter man bruker. Hvis jeg ikke søker spesifikt på melkefrie oppskrifter, så må jeg selv tilpasse oppskriftene. Det finnes ikke melkefri erstatning for Fetaost, cottage cheese, yoghurt som inneholder like mye protein og kalsium som den som er laget av melk. Å bruke egge erstatnings pulver er heller ikke det samme som kokt, stekt egg eller eggerøre. Anonymkode: cca32...bbc
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 Sammen med ernæringsfysiolog andre jeg satt i streng fase i seks uker og spiste riktig men gikk ned flere kilo og ble for tynn. Ble ca 50% bedre men det var stressende når jeg ikke tålte godt melkeprotein og egg. Jeg har spiserørsbetennelse som jeg har fått av irritabel tarm, og en del av maten som er lavfodmap irriterer spiserøret faktisk så ernæringsfysiolog sa at jeg ikke var en enkel kandidat for lavfodmap. Anonymkode: cca32...bbc
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 Lav fodmap reddet meg. Brukte noba-appen og var streng i to uker, så introduserte jeg en og en matvare. Merker kjapt om det er noe jeg ikke tåler. For min del tåler jeg all mat og drikke, men må være bevisst på hvor mange høye fodmapingredienser jeg bruker til sammen i hvert enkelt måltid og utover dagen. Og moderere meg når det kommer til kullsyre, oljer og fet mat. Men det gjelder jo de fleste, ibs eller ei. Gikk på alflorex I tre mnd men det hjalp ikke mye. Ble bare veldig oppblåst. Og så er det så dyrt. Djungelvrål skrev (5 timer siden): Alflorex fungerte på meg når jeg brukte det i flere uker. Men det er dyrt. Over 200 kr for 30 kapsler. Skal man bare ta Lactiplus en gang pr dag og det funker er det jo mye billigere da boksen inneholder 120 tabletter. Noen som vet hvor ofte det skal tas? Lactiplus er to kapsler hver dag til måltid. Anonymkode: c7caa...82b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 *Mocca* skrev (8 timer siden): Lav fodmap er enkelt når man har satt seg inn i det. Ja noen reagerer på laktosefritt og egg..... Men har du tenkt over at det kan være fordi de reagerer på det i tillegg? Jeg tåler ikke melk, hverken laktosefritt eller vanlig....men med fodmap ellers går det bra. Men jeg må unngå kumelk. Krydder er ikke alltid trygt, man må lese på etiketten, noen ganger er det greit å lage kryddermikser selv. Rent krydder er ofte greit. Lav fodmap fungerer for en del, men det er ikke en fasit. Mange hjelper det dessverre ikke for. Anonymkode: 95873...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lav fodmap fungerer for en del, men det er ikke en fasit. Mange hjelper det dessverre ikke for. Anonymkode: 95873...f1e Signerer denne. Tror man har lett for å glemme at IBS bare er en sekkediagnose. Anonymkode: 3d9b0...a6e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå