AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Jeg er etnisk norsk (kvinne 23), samboer er etnisk fra Kosovo, men har vært statsborger her siden tidlig barneskolen, han er dermed norsk. Vi har bodd her vi bor i 1,5 år ca. I 2020 sa vi ifra om et dårlig vindu på soverommet, som slipper inne luft, det er en glippe i vinduet på ca 5cm. Ingenting ble gjort. I 2021 sa vi ifra igjen om råte på vinduet, samt muggsopp pga fuktigheten på vinterstid, og fikk til svar at de hadde ikke råd til å skifte vindu på en stund. I Januar nå i 2022 sa vi opp, samtidig som vi sa ifra om at vi ønsket å få inn en takstmann for å se om det er helseskadelig å bo der de resterende 4mnd vi måtte pga oppsigelsen. Dette sa vi at vi selv kunne betale, for det viktigste er at det er trygt å bo der ut oppsigelsen. De insisterte på å få inn en takstmann fra Oslo (vi bor i Drammen), istedenfor å la oss få inn det våtroms-firmaet vi fant i Drammen. Vi sa ja til det såklart, og han kom for å se på soverommet. Det var gratis befaring, men han skulle ha 1000kr for reiseveien. Han fant noen mangler, blandt annet fukt som kom av takrenna ute og inn. Vinduet måtte også skiftes, og det var svartmuggsopp vi hadde i ene hjørnet, men den var ikke helseskadelig. Så gikk det en uke, og vi fikk melding av huseier om at vi måtte vippse 1000kr for takstmannen, noe vi ikke var blitt enige om overhodet. Vi skulle betale om vi selv ordnet med det, men vi forventer jo at huseier tar den regninga når det er hun som ønsket takstmann fra det andre firmaet? Er vi helt urimelige her? Vi forklarte fint på melding at det var vi ikke blitt enige om på forhånd, men at vi gjerne kunne betale halvparten. Det var tydligvis ikke greit, for de mente vi hadde sagt vi skulle betale fra start, noe som nok ble misforstått fra dems side når samboer snakket med dem. De har såpass mange biler, og har derfor ønsket å sette bilen til svigersønn foran bilen vår (på hageflekken), noe som har gjort at vi har måttet kjøre ut og bytte om iblandt. Så sa de til oss at de skulle ta over parkeringa vår og hageflekken, til sine biler fremover, og at vi kunne stå på dems parkering i oppkjørselen. Det sa vi at vi ikke ønsket, for alle 3 vinduer til leiligheten (samt soveromsvinduet), er da kun 3m unna bilene dems, de kan se rett inn.. og det blir for oss mangel på privatliv. Vi betaler jo for hageflekken og parkeringen i husleia. Det har vært voldsomt mye styr, men jeg sa ifra om på en fin måte at det ikke er vår skyld at de ikke har parkering, og egentlig ikke er vårt problem. Når vi kom hjem etter konflikten på melding, så kom huseier ned og banket på, jeg hadde vært på sykehuset så jeg orket ikke ta den diskusjonen alene, for samboer hadde ikke lyst til å åpne opp. Han skrev derimot på melding at han ønsker all kommunikasjon skal skje på melding/mail fremover. Vi sa at vi kan godt betale regningen, men om det skal være slik og de ikke gidder bytte vindu så kommer vi til å trekke fra leia pga strømmen vi bruker ekstra. Vi fikk svar om at vindu er bestilt, og samboer svarte tilbake at bestilt og fikset er to forskjellige ting. Vi sa ifra om vinduet i 2020 og 2021. Vi hadde ikke trukket leia uansett, for vi gidder ikke det, mrn det ble sagt fra vår side. For noen dager siden derimot snakket huseier til meg, sa hun gledet seg til vi skulle ut derfra ol. Sa hun ble såret og følte seg dårlig av at vi ikke åpnet døra, når grunnen til at hun kom ned var for å dele en god nyhet. Vi trodde det var en fortsettelse av konflikten. Fikk da høre det angående en del ting om samboer. Blandt annet at de har vært så snille som har godtatt at adressen til foreldrene hans har stått på leiligheten vår slik at vi får posten dems mens de er på ferie i Kosovo, det spurte vi om og var helt greit. At broren hans har bodd her i noen uker innimellom, noe som visstnok var et stort problem. Hvorfor det egentlig? Vi leier jo? Han dusja 1 gang de 2 ukene, og hun mente vannregninga var så høy, og at gebyr på for full søppel osv har hun betalt.. fordi hun ikke ønsker å være dritt. Vi vet det ikke er oss. Så fikk jeg høre det om at samboer er ut og inn av leiligheten hele dagen, og blir borte i 10 minutter før han er tilbake, og påstår nærmest at han driver med noe shady, at naboer har reagert osv. Nevner også at hun jobber med en fra Kosovo, og at de behandler damene sine som dritt som bare skal vaske, lage mat osv. Yeah obviously, i Kosovo jobber jo mennene mens damene er hjemme, for de trenger ikke jobbe. Det skulle da bare mangle at den som er hjemme gjør husarbeid, mens den som er på jobb hver dag skal få slippe det meste av det. Hun fortsetter med personangrep på at samboer er så sint. Kun fordi han er litt kald og direkte, han går ikke rundt grøten på alt. Og at jeg bør tenke på om jeg vil være sammen med en som er så sint, og behandler meg dårlig. Hun og mannen har snakket om at han styrer meg, og at jeg visstnok ikke er min egen person. Jeg fortalte om samtalen til samboer, og det var sårende for han å høre. Hun har spurt flere ganger spørsmål som hinter til om han er voldelig eller skader meg, noe jeg syns er skikkelig ufint. Er vi helt urimelige?? Livet er for meg ikke så herlig at de kan komme på slutten av leieforholdet og si alt vi har gjort galt, og hvor høy vannregning osv det har vært. Er det ikke normalt å si ifra om sånt, slik at vi kan begrense oss mer? Hva er problemet med å ha familie på besøk et par uker i året, om de ikke dusjer omtrent? Isåfall kan vi betale litt ekstra i vann. Er det vi som har feil her, dårlig kommunikasjon eller er det huseierne som er urimelige og i mine øyne for følsomme for ting? Jeg vil gjerne ha ting profesjonelt her, mannen hennes ba om en klem av meg og var visst så glad i både meg og samboer når han kom hjem dritings for et par uker siden. For meg går det klare grenser, men jeg klager ikke på dem. Jeg syns det er så stygt å gå til personangrep og antyde vold og mishandling uten grunn til å tro det. Han har vært så hyggelig, og det at han ikke går på eggeskall rundt folk setter jeg pris på, det viser bare at man ikke er falsk. Dette ble langt, men tror jeg trengte å få ut frustrasjonen. Er vi virkelig så dårlige leieboere? Jeg føler selv det er mangel på kommunikasjon. Personangrep er derimot bare stygt. Anonymkode: 912d7...ccf
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Dette har du skrevet om før og du fikk mange gode svar da. Anonymkode: 361b2...994 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette har du skrevet om før og du fikk mange gode svar da. Anonymkode: 361b2...994 Nei det har jeg ikke, det hadde jeg vel husket. Om jeg har så handlet det om mugg/takstmann, ikke hele situasjonen. Er ikke kg for å få svar da? Det finnes sikkert noen andre der ute som er snille og gir gode råd, selvom du synes jeg ikke trenger det. Anonymkode: 912d7...ccf 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det har jeg ikke, det hadde jeg vel husket. Om jeg har så handlet det om mugg/takstmann, ikke hele situasjonen. Er ikke kg for å få svar da? Det finnes sikkert noen andre der ute som er snille og gir gode råd, selvom du synes jeg ikke trenger det. Anonymkode: 912d7...ccf Hvorfor starte to tråder - hvorfor kan du ikke fortsette i den gamle. Men: jeg ser nå at hele din motivasjon for å ta inn takstmann er for å slippe å betale i oppsigelsestid. Du har misforstått. Du skulle krevd reparasjon av mangel FØR du sa opp og eventuelt fått inn taktsmann og laget utbedringsplan som du krevde utbedret før du sa opp. Denne skulle du utbedt deg skriftlig svar på innen en frist med frist for når arbeidet skulle vært utført ellers ville dere si opp med øyeblikkelig fraflytting og fritak for leie i oppsigelsestiden. Ja, husverten er teit som tror at du er interessert i å høre hennes versjon av hvordan folk fra Kosovo er. Men har det noe å si i forhold til oppsigelsestiden din? Nei.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 Det høres ut som en ganske normal kvalitet på en utleiebolig, dessverre. Om det står i husleiekontrakten at dere disponerer hage og parkering er det deres. Om det ikke er regulert er det huseiers, uansett om dere har bil eller ikke, uansett om bilene er rett ved vinduene deres, eller ikke. Om dere eller utleier skal betale for takstmann avhenger av hva dere har avtalt. Finnes det ikke skriftlig dokumentasjon på endelig løsning blir det ord mot ord. Å registrere slektninger under egen adresse er ulovlig. Av dere. At noen deler sine erfaringer med noen fra Kosovo/Brasil/Trondheim er ikke rasisme. Og har ingenting å gjøre med det øvrige du skriver å gjøre. Anonymkode: 4d1a4...23f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 Blondie65 skrev (3 minutter siden): Hvorfor starte to tråder - hvorfor kan du ikke fortsette i den gamle. Men: jeg ser nå at hele din motivasjon for å ta inn takstmann er for å slippe å betale i oppsigelsestid. Du har misforstått. Du skulle krevd reparasjon av mangel FØR du sa opp og eventuelt fått inn taktsmann og laget utbedringsplan som du krevde utbedret før du sa opp. Denne skulle du utbedt deg skriftlig svar på innen en frist med frist for når arbeidet skulle vært utført ellers ville dere si opp med øyeblikkelig fraflytting og fritak for leie i oppsigelsestiden. Ja, husverten er teit som tror at du er interessert i å høre hennes versjon av hvordan folk fra Kosovo er. Men har det noe å si i forhold til oppsigelsestiden din? Nei. Har ikke tilgang på forrige tråd. Jeg husker ikke om jeg har hatt en tidligere tråd, går litt i surr her.. har måttet lage ny bruker da forrige ble slettet. Det er kun derfor. Nei målet var ikke å slippe å betale i oppsigelsestid, men det er samtidig uaktuelt å bo der om det er helseskadelig. Det kom ny mugg i januar, og rundt den tiden, mulig noen dager før, så sa vi opp. Ja du har helt rett rundt fremgangsmåten, vi har aldri bodd noe annet sted tidligere, så har ikke visst helt hva vi har krav på. Det står så lite detaljert på nett også, men slik du forklarer det virker å være mer riktig ja. Det har nok blitt håndtert feil fra starten av, men jeg synes samtidig huseier er overdrevent sensitiv, og at vi såret følelsene hennes. Det sa jeg såklart veldig beklager for, men hun har fortsatg mye imot samboer uten egentlig å ha noe rot fra noe. Vi bryr oss ikke om en liten konflikt, men det er umulig å nå frem face-to-face, for huseier går bare i forsvarsmodus så fort man prøver å forklare situasjonen på hvorfor vi ikke åpnet døra ol. Det med takstmann var ikke noe problem for huseier, det er hovedsaklig personangrep og alle klager jeg fikk her om dagen som har blitt et problem. Anonymkode: 912d7...ccf
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det høres ut som en ganske normal kvalitet på en utleiebolig, dessverre. Om det står i husleiekontrakten at dere disponerer hage og parkering er det deres. Om det ikke er regulert er det huseiers, uansett om dere har bil eller ikke, uansett om bilene er rett ved vinduene deres, eller ikke. Om dere eller utleier skal betale for takstmann avhenger av hva dere har avtalt. Finnes det ikke skriftlig dokumentasjon på endelig løsning blir det ord mot ord. Å registrere slektninger under egen adresse er ulovlig. Av dere. At noen deler sine erfaringer med noen fra Kosovo/Brasil/Trondheim er ikke rasisme. Og har ingenting å gjøre med det øvrige du skriver å gjøre. Anonymkode: 4d1a4...23f Det er rasistisk rettet jo, selvfølgelig er det jo det når jeg har fått høre små stikk helt fra måneden etter vi flyttet inn om vold/dårlig behandling. De hadde aldri sagt slike ting til meg om det var en etnisk norsk A4 kar jeg var sammen med. Man kan merke at dette er rettet mot hvem han er/hvor han er fra.. noe de ikke har noenting med. De har heller ingenting med forholdet vårt å gjøre, vi krangler aldri så de har aldri hørt skriking. Vi satt opp en sofa, og da fikk jeg spørsmål om det gikk bra med meg, og om jeg ble banket. 4 uker etter vi flytta inn. De har dessuten aldri snakket med han omtrent.. de kommer bare til meg for å prate om ting, og snakker bare om samboer med meg, ikke med han selv. Hvorfor er det ulovlig å ha foreldre adresse der i 1-2mnd? Har søkt det opp, og aldri sett det ikke er lov, huseier har heller ikke tenkt på at det ikke er lov. Vet du hvor det står om det? De var i skifte mellom leilighet, og skulle være i Kosovo noen uker, så da mottok vi posten dems her, for de må være registrert et sted for å få ha postboks. Anonymkode: 912d7...ccf
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 Nå må du lære deg å skrive kortere, folk gidder ikke å lese så mye tekst. Du må komme til poenget ditt mye flr. Anonymkode: 9e2a8...d03 7
MizzVic Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Så broren bodde der i to uker men dusja bare en gang? Eneste jeg sitter igjen med og lurer på egentlig 😆 Du ville ha takstmann for å slippe husleie. Du kan trekke for gardinene/dra ned rullgardina. Da kan folk parkere bilen tre meter fra vinduet. Folk bor da tettere enn det. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå må du lære deg å skrive kortere, folk gidder ikke å lese så mye tekst. Du må komme til poenget ditt mye flr. Anonymkode: 9e2a8...d03 Jepp. Jeg leste den første halvparten men orket ikke å lese ferdig pga all overinformasjonen. Hva er det egentlig du lurer på, TS? I maks tre setninger. Hvis du ikke bare skriver for å få ut frustrasjon da. Anonymkode: 94e85...f4f
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ikke tilgang på forrige tråd. Jeg husker ikke om jeg har hatt en tidligere tråd, går litt i surr her.. har måttet lage ny bruker da forrige ble slettet. Det er kun derfor. Nei målet var ikke å slippe å betale i oppsigelsestid, men det er samtidig uaktuelt å bo der om det er helseskadelig. Det kom ny mugg i januar, og rundt den tiden, mulig noen dager før, så sa vi opp. Ja du har helt rett rundt fremgangsmåten, vi har aldri bodd noe annet sted tidligere, så har ikke visst helt hva vi har krav på. Det står så lite detaljert på nett også, men slik du forklarer det virker å være mer riktig ja. Det har nok blitt håndtert feil fra starten av, men jeg synes samtidig huseier er overdrevent sensitiv, og at vi såret følelsene hennes. Det sa jeg såklart veldig beklager for, men hun har fortsatg mye imot samboer uten egentlig å ha noe rot fra noe. Vi bryr oss ikke om en liten konflikt, men det er umulig å nå frem face-to-face, for huseier går bare i forsvarsmodus så fort man prøver å forklare situasjonen på hvorfor vi ikke åpnet døra ol. Det med takstmann var ikke noe problem for huseier, det er hovedsaklig personangrep og alle klager jeg fikk her om dagen som har blitt et problem. Anonymkode: 912d7...ccf Husleieloven er veldig enkel å forstå og lese. Det er DEN du skal forholde deg til her. For fremtiden - hvis du kommer opp i en lignende situasjon klager du SKRIFTLIG og bruker formuleringen "i medhold av" eller "i henhold til" husleielovens paragraf X. Sjekk §2.10 og 2.15 Og så skriver du følgende: På grunn av mangel ved boligen ønsker vi å flytte ut den xx.xx.xx med fritak for leie i resten av oppsigelsestiden (ref. § 2.10 og 2.15 i husleieloven). Kostnad for takstmann vedkommer ikke oss, og vi ber om at dette kravet også blir fjernet.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #12 Skrevet 11. mars 2022 Seriøst TS... Jeg hadde i allefall ikke ønsket å ha dere som leieboere. Dere er aaaaaalt for vanskelige og kompliserte. Det du beskriver høres ut som helt normal utleiebolig. Om du ønsker noe feilfritt, kan du leie noe som er nybyggd! Alle hus/leiligheter har en eller flere mangler. Ingenting er perfekt. Her synnes jeg egentlig eierne av huset har vært naiv. Jeg hadde sagt nei til dere for lengst. Dere lar broren hans bo hos dere.. ok for en liten periode. Dere mottat foreldrenes post???? Det er ulovlig å registrere dem hos dere. Dere vil ha takstman, men vil ikke betale for dette? Altså huseier har ingen plikt til å bestille inn takstmann. Omd ere nsker det, får dere betale for det også. Huseier kan perkere hvor faen han vil.. det er hans hus. Selv om det er 1m fra vinduet ditt. Og nei.. du leier ikke hageflekken. Kun leiligheten. Anonymkode: 3ca8e...de1 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 Best å eie egen bolig. Anonymkode: 340bf...5e9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Skrevet 11. mars 2022 Dette høres kjekt ut. Hvor leier dere? Høres ut som de jeg bodde hos for noen år siden 😱 Anonymkode: 374d1...111
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette høres kjekt ut. Hvor leier dere? Høres ut som de jeg bodde hos for noen år siden 😱 Anonymkode: 374d1...111 Altså du trenger ikke å si akkurat hvor men gi meg hint Anonymkode: 374d1...111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå