Gå til innhold

Er gjennomsnittlig kvadratmeterpris misvisende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En onkel av meg sa at vi yngre mennesker har blitt dårligere til å spare, og derfor sliter vi med å komme oss inn på boligmarkedet. Han mente at vi har også urealustiske forventninger til hvor sentralt vi ønsker å bo.

Jeg henviste til at kvadratmeterprisen i byene hadde økt veldig over årene, og da sa han at det er fordi det bygges mye nytt, og de nye boligene er de som trekker kvadratmeterprisen opp mest.

Han mente at jeg og kompiser sløste mye penger på ting som var luksus. Han mente også at jenter er flinkere til å spare enn gutter.

Tenker dere at disse tingene stemmer?

Anonymkode: 48ad4...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener onkelen din tar feil når det gjelder grunnen til at kvadratmeterprisen på bolig har økt så mye i byene.  Byggekostnadene er like høy i bygd og land (materialkostnader osv).  Men fordi det bygges for lite i byene, er etterspørselen høyere enn tilbudet, og dermed er folk villige til å betale den høyere prisen. 

Unge sliter med å komme inn på boligmarkedet fordi det settes høye krav for å få lån, både når det gjelder egenkapital og inntekt.  Spør din onkel om hvilke krav som var da han etablerte seg.  Husk også at unge tar lengre utdanning i dag.  Ofte sitter de med studielån når de skal etablere seg. 

Din onkel har nok ikke belegg for at jenter er flinke å spare enn gutter heller.  Og det han kaller luksus var kanskje luksus da han var ung, men ikke i dag.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...