AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Bolig 1) Andelsleilighet med bad som har Tgr3 pga alder, og borettslaget har ingen planer om å pusse opp badene. Bolig 2) Er det alvorlig å ha dobbel plast inni baderomsveggen? Jeg leser en takstrapport der takstmann skriver at dette ikke er bra på et 5 år gammelt bad (laget av ufaglærte) Avtrekksviften på badet fungerer ikke, og heller ikke kjøkkenviften på kjøkkenet som også er 5 år gammelt. Begge disse leilighetene selges langt over prisantydning på nesten 3 mill. Er folk uvitende om disse skavankene, eller skjønner de ikke konsekvensene? I tillegg skal tak skiftes og vinduer byttes på noen leiligheter. Skiter folk penger? Tenker de kun utleie? Anonymkode: db83d...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Noen folk trenger bare et sted å bo. Anonymkode: f87fa...f87 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen folk trenger bare et sted å bo. Anonymkode: f87fa...f87 Det gjør jeg også, er så desperat at jeg faktisk har begynt å legge inn bud på leiligheter jeg ikke har vært på visning på, men når takstmann skriver at et ganske nytt bad er feil laget, og i tillegg er laget av ufaglærte så kan man jo forvente seg problemer i årene fremover. Når man i tillegg skal være med på å betale på nytt tak og på sikt må bytte ut alle 7 vinduer i leiligheten, så vil det balle på seg med penger. Ts Anonymkode: db83d...8ef 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 Kanskje de rett og slett vil ha et sted å bo, og det er det de får for pengene... Om alternativet er å ikke kjøpe noe? I borettslag har man lov å pusse opp badet selv.. så hva er problemet om badet har tg3? Prisantydningen er satt mtp at badet er i den tilstanden den er i. Når man kjøper leiligheten, vet man at den har tg3 på badet, og at man må beregne oppussing. Hadde badet ikke hatt tg3, hadde prisantydning vært enda høyere... Min første leilighet hadde et bad som måtte totalrenoveres før jeg kunne bo der. Og det gjorde da at prisantydningen var lavere enn andre leiligheter til salgs i samme blokken. null problem, jeg bare pusset opp.. Anonymkode: f7241...d43 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje de rett og slett vil ha et sted å bo, og det er det de får for pengene... Om alternativet er å ikke kjøpe noe? I borettslag har man lov å pusse opp badet selv.. så hva er problemet om badet har tg3? Prisantydningen er satt mtp at badet er i den tilstanden den er i. Når man kjøper leiligheten, vet man at den har tg3 på badet, og at man må beregne oppussing. Hadde badet ikke hatt tg3, hadde prisantydning vært enda høyere... Min første leilighet hadde et bad som måtte totalrenoveres før jeg kunne bo der. Og det gjorde da at prisantydningen var lavere enn andre leiligheter til salgs i samme blokken. null problem, jeg bare pusset opp.. Anonymkode: f7241...d43 Jeg skjønner det, men for meg så er det dyrt nok å kjøpe og hvis jeg skal ha store utgifter etterpå med å pusse opp eller å bytte ut, så har jeg ikke penger til det. Tror også mange ikke setter seg godt nok inn i takstrapportene, og egentlig ikke vet hvilke konsekvenser dårlig håndverk kan føre til. Ts Anonymkode: db83d...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner det, men for meg så er det dyrt nok å kjøpe og hvis jeg skal ha store utgifter etterpå med å pusse opp eller å bytte ut, så har jeg ikke penger til det. Tror også mange ikke setter seg godt nok inn i takstrapportene, og egentlig ikke vet hvilke konsekvenser dårlig håndverk kan føre til. Ts Anonymkode: db83d...8ef Ja, det er jo situasjonen for veldig, veldig, veldig mange? Jeg skjønner ikke helt hva du vil diskutere. Det er nok en god del som ikke leser takstrapportene skikkelig ja. Men så er det også mange som leser den, sjekker hva det vil koste å pusse opp, og tar disse kostnadene med i beregningen når de kjøper. Som jeg gjorde med badet. Da visste jeg at jeg måtte ha 2-300 000 i bakhånd til oppussing, og at jeg da ikke kunne blåse alle pengene på å kjøpe kun leiligheten. Samme da vi kjøpte enebolig for noen år siden. Den var fra 70-tallet, og måtte ha nytt tak - og det tok vi da høyde for da vi så på om vi hadde råd til boligen. "Råd til" betød da ikke bare å ha kjøpesummen, men også penger til å gjøre det nødvendige vedlikeholdet. Anonymkode: f7241...d43 11
GammelKaktus Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 Tenker at folk vil ha leilighet akkurat i det området. Når jeg ser leiligheter og hus i vår bydel som ser helt ræva ut og trenger oppgradering på alt fra rør og vinduer, til mugg og faenskap men de går de for en god pris uansett for folk vi bo her og de betaler gjerne ekstra for det. Jeg tror de fleste setter seg godt inn i takstrapporter og vet hva de går til og de som ikke gjør det har som regel penger til eventuelle oppgraderinger som må gjøres uansett så de tenker ikke noe på det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden): Tenker at folk vil ha leilighet akkurat i det området. Når jeg ser leiligheter og hus i vår bydel som ser helt ræva ut og trenger oppgradering på alt fra rør og vinduer, til mugg og faenskap men de går de for en god pris uansett for folk vi bo her og de betaler gjerne ekstra for det. Jeg tror de fleste setter seg godt inn i takstrapporter og vet hva de går til og de som ikke gjør det har som regel penger til eventuelle oppgraderinger som må gjøres uansett så de tenker ikke noe på det. Ja, vi kjøpte en gammel bolig med renoveringsbehov nettopp fordi vi ville bo i den bydelen vi bodde i. Og da var det ikke akkurat å velge og vrake i boliger vi hadde råd til. Noen ganger er det faktisk veldig greit å kjøpe noe som må renoveres, for da får man det slik man vil ha det. Heller kjøpe en bolig med gammelt bad som må pusses opp, enn en med et helt nytt bad man overhodet ikke liker... Om badet er gammelt, vil det føre til lavere prisantydning, mens et nytt bad gir høyere prisantydning. Et vennepar endte opp med å pusse opp et flett nytt kjøkken, for det var helt håpløst upraktisk for barnefamilier (tenk stort vinskap, men kun skuffekjøleskap med to stk skuffer...) Anonymkode: f7241...d43 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #9 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kanskje de rett og slett vil ha et sted å bo, og det er det de får for pengene... Om alternativet er å ikke kjøpe noe? I borettslag har man lov å pusse opp badet selv.. så hva er problemet om badet har tg3? Prisantydningen er satt mtp at badet er i den tilstanden den er i. Når man kjøper leiligheten, vet man at den har tg3 på badet, og at man må beregne oppussing. Hadde badet ikke hatt tg3, hadde prisantydning vært enda høyere... Min første leilighet hadde et bad som måtte totalrenoveres før jeg kunne bo der. Og det gjorde da at prisantydningen var lavere enn andre leiligheter til salgs i samme blokken. null problem, jeg bare pusset opp.. Anonymkode: f7241...d43 Pusse opp badet selv i borettslag? Nei, dette må gjøres av fagfolk. Anonymkode: bbb50...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #10 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skiter folk penger? Tenker de kun utleie? Anonymkode: db83d...8ef Jeg tenker tvert i mot, at de har tenkt å bo der i 8/10 år, og at de på ett eller annet tidspunkt ville fått disse utgiftene uansett. Da er det kanskje bedre å ta det i løpet av de første 5 årene de bor der, i stedet for å måtte renovere like før de skal flytte. Anonymkode: 43ae2...48b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #11 Skrevet 10. mars 2022 Helt sikkert at mange folk ikke skjønner hva som står i tilstandsrapporten. Bare å høre hva folk spør om på visning. Det er ofte helt på trynet. Anonymkode: bbb50...3e3 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #12 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Bolig 1) Andelsleilighet med bad som har Tgr3 pga alder, og borettslaget har ingen planer om å pusse opp badene. Bolig 2) Er det alvorlig å ha dobbel plast inni baderomsveggen? Jeg leser en takstrapport der takstmann skriver at dette ikke er bra på et 5 år gammelt bad (laget av ufaglærte) Avtrekksviften på badet fungerer ikke, og heller ikke kjøkkenviften på kjøkkenet som også er 5 år gammelt. Begge disse leilighetene selges langt over prisantydning på nesten 3 mill. Er folk uvitende om disse skavankene, eller skjønner de ikke konsekvensene? I tillegg skal tak skiftes og vinduer byttes på noen leiligheter. Skiter folk penger? Tenker de kun utleie? Anonymkode: db83d...8ef De fleste borettslag styrer etter en vedlikeholdsplan der badet totalrehabiliteres etter ca. 22-25 år. Anonymkode: bbb50...3e3 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #13 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste borettslag styrer etter en vedlikeholdsplan der badet totalrehabiliteres etter ca. 22-25 år. Anonymkode: bbb50...3e3 Er jo massevis av borettslag som ikke pusser opp badet på fellesen. Inkludert mitt eget. Anonymkode: 135e1...8d4 10
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #14 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pusse opp badet selv i borettslag? Nei, dette må gjøres av fagfolk. Anonymkode: bbb50...3e3 Det var neppe det vedkommende mente, var heller det at det ikke MÅ være i regi av borettslaget. Noe det ikke må, men det er ofte dumt å pusse opp i egen regi, for badet blir berørt av felles oppussing senere, og da må man gjerne ta det på nytt. Skjedde med flere i mitt borettslag Anonymkode: eee8b...b0b 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #15 Skrevet 10. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er jo massevis av borettslag som ikke pusser opp badet på fellesen. Inkludert mitt eget. Anonymkode: 135e1...8d4 Dette! Jeg har inntrykk av at det kanskje er et Oslo fenomen at borettslaget har felles oppusning av bad. Sjelden jeg hører om det her på vestlandet. Anonymkode: c2cd5...442 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #16 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner det, men for meg så er det dyrt nok å kjøpe og hvis jeg skal ha store utgifter etterpå med å pusse opp eller å bytte ut, så har jeg ikke penger til det. Tror også mange ikke setter seg godt nok inn i takstrapportene, og egentlig ikke vet hvilke konsekvenser dårlig håndverk kan føre til. Ts Anonymkode: db83d...8ef De fleste gjør det altså, det virker som du har litt dårlig peilig på hva markedet er villig til å betale for boliger. Anonymkode: 88b68...89f 4
Snedig Skrevet 10. mars 2022 #17 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner det, men for meg så er det dyrt nok å kjøpe og hvis jeg skal ha store utgifter etterpå med å pusse opp eller å bytte ut, så har jeg ikke penger til det. Tror også mange ikke setter seg godt nok inn i takstrapportene, og egentlig ikke vet hvilke konsekvenser dårlig håndverk kan føre til. Ts Anonymkode: db83d...8ef Tror ikke du skal undervurdere folk. De aller fleste leser nok takstrapportene, men du glemmer at nordmenn elsker jo å pusse opp. Oppussingsobjektene er ofte veldig populære fordi det er mange som har lyst å fikse det akkurat slik de selv ønsker. Det at du ikke har råd til å pusse opp sier ikke noe om at andre ikke har det. 3
newman01 Skrevet 10. mars 2022 #18 Skrevet 10. mars 2022 Det er i utgangspunktet ikke problematisk med et bad med TG3. Dusjkabinett løser alle problemer tg3 representerer, med unntak av defekt avtrekksvifte. Og borettslag MÅ ikke pusse opp bad i felles regi. Noen steder er det bare vedtatt at sluk og lokal soil skal byttes om badet renoveres, og man får merkostnader dekt av sameiet 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #19 Skrevet 10. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Det var neppe det vedkommende mente, var heller det at det ikke MÅ være i regi av borettslaget. Noe det ikke må, men det er ofte dumt å pusse opp i egen regi, for badet blir berørt av felles oppussing senere, og da må man gjerne ta det på nytt. Skjedde med flere i mitt borettslag Anonymkode: eee8b...b0b Naboen min hadde et tre år gammelt bad han hadde stått for selv (vha fagfolk) og måtte likevel være med å betale for at alle i borettslaget skulle få nytt bad, inkludert han selv. Det ble anslått at vi fikk badene 33% billigere enn om vi skulle stått for dette individuelt, ble tatt samtidig med at soilrørene måtte byttes etter over 60 år. Anonymkode: 344d0...61b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #20 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er jo massevis av borettslag som ikke pusser opp badet på fellesen. Inkludert mitt eget. Anonymkode: 135e1...8d4 Man må jo bytte ut ting som soilrør ca. hvert 25-30 år, det må man jo gjøre felles. Det krever oppigging av hele baderommet. Anonymkode: bbb50...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå