Gå til innhold

Shit altså!!! Stearinsøl...grrrr

Midnattsol

Anbefalte innlegg

Har ei hylle over senga der det står et stearinlys. Plutselig hørte jeg at noe raaaaaant nedover. Og ja, som jeg frykta..det rant lenge og vel blå stearin ned på senga. :evil:

Litt hell i uhell var det at det kom kun på putene som tilfeldigvis lå rett under, (som hadde blått putevar på seg) og ikke på det fine håndlaga quilta sengeteppet mitt. *puh*

Så jeg tok av putevarene og la dem i fryseren. Da blir det vel lettere å få av. Må vel også til med strykehjernet for å få vekk det verste.

Så det jeg lurer på er hva dere gjør? Hva er deres "vidundermetoder" for å få vekk stearin.

Er så irriterende, jeg får også bestandig stearin på dukene mine. Så jeg har begynt med runde lys/kubbelys som står på diverse fat for å sette dem på. Da renner det ikke på duken hvertfall. Men akkurat i dag måtte det jo selvfølgelig renne over, og ned i senga. GRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler2: Skulle ha det litt romlemantisk elle? :ler2: Sorry avsporinga! hehe.

Vel jeg griser ikke så mye med stearin. Pleier alltid å ha en slags skål under lyset. Og hvis jeg får på duken osv, så pirker jeg det av, og vasker den.. pleier å gå vekk da.. tror jeg ;)

-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å rive av når det stivner, hvis det renner på noe solid (jadda, jeg rev hull i en luftig sommerduk en gang frustrert.gif - ikke smart) og så vasker jeg det. Det har gått bra det altså, jeg har ikke brukt fryser eller andre hjelpemidler.

Men jeg har lagt merke til at noen stearinlys farger mer enn andre. Og det er noe dritt - men med et nødskrik har jeg reddet det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg nye lysestaker lagd av kleberstein - kjempefine ( så lenge det varte) Klarte så klart å søle stearin på lysestakene og på duken. Stearin har trekt inn i steinen slik at det er mørke flekker på den selv etter at den utenpåliggende stearinen er tatt bort..

Hva gjør jeg for å få stearinen UT av steinen???

Duken er en sånn med innvevde strå fra Black Design. Hvordan ta bort stearinen her?? Foreløpig ligger den bare i fryseren....

Håper jeg får mange svar. Spesielt angående hva jeg kan gjøre med lysestakene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyda: Har du prøvd kaffefilter og strykejern? Det funker på det meste! Jeg har riktignok ikke prøvd det på stein, da...

Hvis jeg søler stearin på f.eks en duk (og det skjer jo ikke så skjelden!), så venter jeg til det stivner og plukker bort det jeg kan få av på den måten. Legger så et kaffefilter over og stryker på det med et ganske varmt strykejern. Det må ofte flere kaffefiltere til før alt er vorte, men det meste forsvinner. Fettet, eller hva det er, som er igjen på duken etterpå, sliner jeg litt Zalo eller Bio Shout (veldig god!) på, før jeg putter det i vaskemaskinen. Fungerer til og med på hvite duker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefantina. Takk for tipset. Litt vanskelig å stryke rundt omkring på en lysestake, tror jeg. Men skal prøve. Har ellers tenkt på å varme den opp i stekeovn, legge den i sterkt zalo vann osv. Får vel bare prøve meg fram. Kan ikke bli verre enn det er nå alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd både dette med frysern og strykejern, og det funka veldig dårlig. Min beste løsning er varmt vann. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha det litt romlemantisk elle?

Romlemantisk?? :hoho:

Jejeje morroklumpen!! :wink::ler:

Ja for nemlig såh!!!

Jeg er bare glad vi var ferdig med å ha det romlemantisk, hvis ikke hadde dette innlegget blitt litt anderledes, for da hadde jeg fått en haug med stearin i HÅRET!!!! :sjokk::ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg pleier bare og legge litt tørkepapir over stearinflekken og så stryke over, da trekker stearinen inn i tørkepapiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...