AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Hva er egentlig riktig måte å håndtere dette på? Korer og klyper ganske hardt😬 Hvis jeg sier au begynner hun å gråte. Pleier å ta bort hånda men det hjelper ikke. Anonymkode: 44c18...615
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Så liten reaksjon som mulig, og fokuser på å si hva hun kan gjøre i stedet. "Mamma får aua når hånden klorer/klyper. Du kan stryke sånn som dette (ta hånden hennes og vis)". Store reaksjoner kan skremme, eller enda verre: være gøy og oppmuntre til mer... Anonymkode: cc27a...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Vi sier "ikke klore, bare kose" og viser med hånden hennes hva hun skal. Samme med biting, slag eller hva enn det er. " ikke ...., bare ...." Anonymkode: 137e3...d48
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi sier "ikke klore, bare kose" og viser med hånden hennes hva hun skal. Samme med biting, slag eller hva enn det er. " ikke ...., bare ...." Anonymkode: 137e3...d48 Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg leste at de små ikke skjønner "ikke", de hører bare det som kommer etter. Så derfor bør man si hva man vil, og ikke hva man ikke vil. De hører ikke "ikke slå", de hører "slå", om du skjønner hva jeg mener. Så i stedet for "ikke slå, bare stryke", bør man da heller si "bare stryke"; og kutte ut ikke-delen. Anonymkode: cc27a...e5e 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Bare si ‘vær forsiktig’ og stryk henne mykt, så vil hun etter hvert forstå at det hun gjør er vondt for den andre. Hun har ikke enda evnen til å leve seg inn i andres perspektiver. Anonymkode: c5711...71f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3/10/2022 den 13.49): Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg leste at de små ikke skjønner "ikke", de hører bare det som kommer etter. Så derfor bør man si hva man vil, og ikke hva man ikke vil. De hører ikke "ikke slå", de hører "slå", om du skjønner hva jeg mener. Så i stedet for "ikke slå, bare stryke", bør man da heller si "bare stryke"; og kutte ut ikke-delen. Anonymkode: cc27a...e5e Dette 👆🏻 Forsket mye på dette feltet. "Ikke" eksisterer ikke for de små. Vi pleier å snu om på det. Hvis hun løper sier vi "jeg vil at du går når vi er inne". Hippe i sofaen = "jeg vil at du sitter i sofaen" osv... Lov å si at man får vondt da. Viktig at barna lærer at voksne mennesker ikke tåler alt. Anonymkode: b8a9b...07d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Da den yngste var ett år pleide vi å si "rolig" eller "forsiktig" og så vise henne hvis hun kloret eller kløp eller var hardhent på andre måter. De henger ikke med på forklaringer enda. Og med den av barna som hadde det med å klore, og kaste ting, merket vi godt dette med at de ikke får med seg "ikke". Jeg har mange ganger sagt spontant "neineinei, ikke kast!" når hun f.eks. tok tak i vannglasset mitt og løftet det klar for kast. Og en kan jo gjette seg til hva som skjedde 😅 Jeg vet at de sier "bare kose" i barnehagen. Men her hjemme har vi ikke gjort det fordi det ofte var snakk om å klype storesøsteren, og hun ville ikke at lillesøster skulle kose på henne heller. Anonymkode: efb16...405
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå