Gå til innhold

Når DU som voksen blir holdt utenfor av andre voksne foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet opp i en rar, og litt ekkel-klein situasjon som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse...

Jenta mi på 10 år har alltid feiret barnebursdagen sin sammen med to andre jenter som er født samme dag. Men denne gangen dukket det plutselig bare opp en invitasjon i skolesekken, der de to andre skal feire i år. Uten at jeg har hørt noe som helst.

Så dattera mi er jo såklart kjempekjempelei seg og skuffet da, og vil dermed ikke reise i deres bursdag.

Jeg har en følelse av at det er fordi den ene forelderen ikke helt liker meg, da hun plutselig har begynt å overse meg. Uten at det har skjedd noe spesielt som jeg vet, og uten at vi har hatt noen konflikter. Vi har alltid vært på hils, sittet ved siden av hverandre på foreldremøter, var på barseltreff sammen, feiret barnebursdagene sammen, o.l.

Noen ganger har jeg dratt igang planleggingen av bursdag, andre ganger noen av de to andre foreldreparene. Vi har alltid delt på oppgavene, så ikke noe merarbeid på de andre. Men denne gang har jeg ikke tenkt så langt med bursdag enda (pga ny jobb på meg og travelt), MEN jeg hørte heller aldri noe fra dem. Og den det går utover er jo jenta mi som føler seg veldig utenfor. Selv om det er den voksne som holder MEG utenfor. Ringvirkninger...

Råd?

Anonymkode: 2ca47...1eb

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel igjen selvfølge at man skal feire sammen hvert år… 

Anonymkode: fc242...625

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt og spurt.

Anonymkode: 242a7...411

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også spurt. "Jeg ble litt overrasket over at det plutselig kom invitasjon til felles bursdag, er det noen grunn til at vi ikke skulle ha det sammen slik som vi pleier?"

Anonymkode: a66c7...910

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier ikke en selvfølge at barna skal feire sammen, men det er likevel litt feigt av de andre foreldrene å ikke si fra at de planlegger noe annet.

Anonymkode: 5b700...9bd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Barna har bursdag på samme dag? De andre har allerede stelt i stand og sendt ut invitasjoner? Mens du ikke har startet å planlegge engang? Hva ventet du på, i og med at bursdagen er nært forestående, at de skulle initierere? Det er ingen selvfølge.

Anonymkode: cc862...483

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at bursdagen nærmer seg, siden det allerede har kommer invitasjoner i sekken, så hvorfor har ikke du tatt kontakt med de to andre foreldrene og foreslått felles bursdagsfeiring?

Utover det må du ta kontakt med de to andre, ring gjerne, og spør de hvorfor dere ikke skal ha bursdagsfeiringen sammen i år. Det kan jo ha skjedd noe her som du ikke vet om engang. 

Anonymkode: fa39e...cf3

• Liker 3
Skrevet

Synes det er dårlig gjort at de nå har valgt å stenge ute deg og din datter med tanke på at dere alltid har feiret sammen før, når det er sagt så var du kanskje seint ute og selv om man før har feiret sammen så betyr jo ikke det at man alltid skal gjøre det alltid. Uansett, de kunne ha gitt beskjed om at de hadde tenkt å bare la de to feire sammen.

Men er jenta di fortsatt venner med de som de var før, har det skjedd noe på den fronten... Synes det er rart om man utelukker et barn fordi man ikke liker ens forelder.

• Liker 9
Skrevet

Hm….

Ville bare spurt. «Var sent ute med planleggingen selv - så den må jeg ta på egen kappe. 

Men X oppfattet invitasjonen ekskluderende, og tror nå hun er utestengt. Ingen forplikter jo selvsagt til en fast ordning, men når 2 stk skal feire sammen utenom den ene faste fremstår jo det selvsagt ekskluderende. Jenta tror jo nå dette er hennes feil, men jeg lurer på hva som ligger bak her». 

Ta samtalen etter din datters feiring, ikke før. 

Alle andre foreldre legger nok merke til den de og. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barna har bursdag på samme dag? De andre har allerede stelt i stand og sendt ut invitasjoner? Mens du ikke har startet å planlegge engang? Hva ventet du på, i og med at bursdagen er nært forestående, at de skulle initierere? Det er ingen selvfølge.

Nei, det er ingen selvfølge at de alltid skal feire sammen. Men litt rart av de andre to å ta iniativt til å feire sammen, men ikke med TS hvis de tre alltid har feiret sammen. Her ville jeg bare ha ringt og spurt…..også tenker jeg at selv om du føler det som ekskludering av deg, så må du fremheve at datteren din føler seg ekskludert….

Anonymkode: 40b5c...231

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ingen selvfølge at de alltid skal feire sammen. Men litt rart av de andre to å ta iniativt til å feire sammen, men ikke med TS hvis de tre alltid har feiret sammen. Her ville jeg bare ha ringt og spurt…..også tenker jeg at selv om du føler det som ekskludering av deg, så må du fremheve at datteren din føler seg ekskludert….

Anonymkode: 40b5c...231

Her har ts vært for slapp og bare antatt at de andre tar initiativ, og tydeligvis også planlegger. Selv såpass tett på dagen i og med at invitasjonene allerede er ute. Det kan umulig være mer enn en uke eller to til selve dagen. Det gjør man bare ikke. Og man klager ikke i ettertid heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datter din burde gå i bursdagen, også får du heller planlegge en fin bursdag for datteren din, kan jo være fint å feire 10 års dagen uten at andre også blir feiret. Snart blir det jo også slutt på feiring med hele klassen, så kanskje bare greit at fellesbursdag tar slutt. 

Anonymkode: ef74b...73b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventet kun ett enkelt spm, som vi har gjort tidligere, om vi skal fortsette å feire sammen, eller om vi skal finne på noe eget. Jeg var selv tenkt å spørre på fredag, da det er 1 mnd til selve bursdagen for jentene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tatt initiativ til å planlegge noe eller snakke med de andre forelderene så de har vel regnet med at du ikke er interessert. 

Nå er det på tide å lære datteren din at verden ikke er rettferdig og at ting ikke er likt hvert år.

Forstår at hun føler det er sårt, men hun er ikke blitt holdt utenfor. De hadde bare andre planer dette året her. 

Anonymkode: fe8f5...8ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette var rart. Rart at de andre foreldrene ikke har tatt kontakt når dere tidligere har feiret sammen. 
Min sønn har også alltid feiret sin bursdag sammen med to andre i klassen, fordi de har bursdager tre dager på rad. Noen år har jeg tatt initiativ og andre år en av de andre foreldrene. Jeg hadde syns det var veldig merkelig hvis de plutselig slo seg sammen uten oss. Men som andre skriver, hvorfor tok du ikke kontakt når det tydeligvis er så nært forestående at de har levert ut invitasjoner? 

Anonymkode: 94573...db7

• Liker 2
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg forventet kun ett enkelt spm, som vi har gjort tidligere, om vi skal fortsette å feire sammen, eller om vi skal finne på noe eget. Jeg var selv tenkt å spørre på fredag, da det er 1 mnd til selve bursdagen for jentene.

Ja, det er jo helt utrolig merkelig. Vi har også hatt det sånn, veksla litt på om de vil feire sammen, 3stk som deg, men alle blir jo spurt! Og det er helt greit om de ikke vil, og tilogmed hun ene som ikke liker meg er da voksen nok til å tåle trynet mitt de få timene det gjelder. Makan.. 

Nei, hadde det vært meg ville jeg spurt hva som skjedde der, fordi jenta mi ble lei seg. Det er HELT innafor å spørre om det, det verste du får er et svar du ikke liker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har ts vært for slapp og bare antatt at de andre tar initiativ, og tydeligvis også planlegger. Selv såpass tett på dagen i og med at invitasjonene allerede er ute. Det kan umulig være mer enn en uke eller to til selve dagen. Det gjør man bare ikke. Og man klager ikke i ettertid heller.

Nå er det litt forskjell på hvor tidlig ute folk er med invitasjoner da. Noen deler ut en uke eller mindre i forveien, mens andre inviterer tre uker i forkant. Kanskje TS slett ikke er sent ute.

Anonymkode: d1dda...128

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har de levert ut invitasjon 1 mnd i forkant? Det er spesielt vil jeg si. Kan nesten virkr dom om de fortet seg å levere den ut før du rakk å spørre om felles feiring.

Anonymkode: c464b...5b5

• Liker 13
Skrevet (endret)

Det er litt ufint å droppe en etablert tradisjon uten å i det minste informere alle involverte, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare ringte de andre foreldrene med det samme og spurte. Dessuten lurer jeg på hva slags forhold jentene har - er de nære venner alle tre og gjerne vil feire sammen, eller er det mer at dere foreldre har bestemt at det er praktisk for dere å feire sammen? 10-åringer begynner å bli såpass store at de i større grad har meninger og bør få være med på å bestemme sånt selv.

Endret av Daria
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at det er noe din datter kan ha sagt eller gjort mot de andre jentene som gjør at de to andre vil feire for seg. Selv om din datter gjerne ikke forteller det videre til deg 

Anonymkode: c401d...748

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...