Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Beklager dersom jeg spør dumt - jeg er førstegangsgravid (23+6) og er usikker på dette med lite liv og når man bør kontakte fødeavdelingen/jordmor.

Jeg har kjent at det sakte men sikkert har blitt mer og mer liv i magen. Det har vært en blanding av dytt og "åling". Det kommer og går i løpet av dagen, men det har ofte vært mer hyppig i visse tidsrom, og det har som nevnt blitt mer og mer (både i frekvens og styrke).

Denne uka har jeg vært syk (korona). Ikke feber, men sterkt forkjølet, kvalme, oppkast og hodepine.

I går og i dag har jeg følt på at det har vært mindre liv. Det pleier for eksempel alltid å være mye liv og røre i 21-tiden, men i går var det omtrent ingenting. I dag har jeg foreløpig kun kjent bittelitt på morgenen.

Er dette definert som lite liv? Eller er det vanlig å ha dager hvor det er roligere? Spesielt med tanke på at jeg "kun" er 23 uker på vei.

Håper noen med hod erfaring kan komme med innspill 😊

Anonymkode: 53618...5ff

Skrevet

I uke 23 er det fortsatt masse plass i livmoren og for meg var det ikke noe rytme slik som det var senere i svangerskapet(selvom jeg også hadde en ettermiddags/kveldsbebis 😅). Jeg hadde også en episode i uke 24,men viste seg at bebis hadde snudd seg så hun sparket innover.

Men! Ta kontakt med helsestasjonen, for det er mye bedre med en telefon for mye enn en for lite :)

AnonymBruker
Skrevet

Fra og med uke 24 skal du kjenne liv daglig, men det er ikke før i uke 28 det er noe spesielt mønster å følge med på 😊 Er selv i uke 23+4 og blir stresset når jeg ikke kjenner liv når jeg pleier å kjenne det (på kvelden etter middag feks). Prøver å berolige meg selv med at jordmor sier det er helt vanlig så tidlig. Mest sannsynlig sparker bare baby mot ryggen i stedet for mot magen. Jeg har i tillegg morkake på fremre vegg så er nok ikke alle bevegelser jeg kjenner så godt. Hvis du er veldig stresset skader det jo ikke å kontakte jordmor/fastlege å høre om du bør komme inn en tur. 😊

Anonymkode: d5597...039

AnonymBruker
Skrevet
Molly_ skrev (6 minutter siden):

I uke 23 er det fortsatt masse plass i livmoren og for meg var det ikke noe rytme slik som det var senere i svangerskapet(selvom jeg også hadde en ettermiddags/kveldsbebis 😅). Jeg hadde også en episode i uke 24,men viste seg at bebis hadde snudd seg så hun sparket innover.

Men! Ta kontakt med helsestasjonen, for det er mye bedre med en telefon for mye enn en for lite :)

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fra og med uke 24 skal du kjenne liv daglig, men det er ikke før i uke 28 det er noe spesielt mønster å følge med på 😊 Er selv i uke 23+4 og blir stresset når jeg ikke kjenner liv når jeg pleier å kjenne det (på kvelden etter middag feks). Prøver å berolige meg selv med at jordmor sier det er helt vanlig så tidlig. Mest sannsynlig sparker bare baby mot ryggen i stedet for mot magen. Jeg har i tillegg morkake på fremre vegg så er nok ikke alle bevegelser jeg kjenner så godt. Hvis du er veldig stresset skader det jo ikke å kontakte jordmor/fastlege å høre om du bør komme inn en tur. 😊

Anonymkode: d5597...039

Takk for svar - betryggende å høre at det kan være helt normalt på denne tiden av svangerskapet 😊 Jeg har morkaken festet mot ryggen, så det skal ikke være den som er i veien. Syns bare det er så rart når jeg har kjent mye liv omtrent hver dag siden rundt uke 19. Far har kunnet kjenne det tydelig på utsiden, og vi har av og til sett på magen hvor babyen ligger.

Jeg skal spise litt nå og kjenne etter om det kanskje sparker i gang noe.

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Rundt den tida du er i nå hadde jeg et par dager jeg tenkte baby var i dårlig form/død 😅 førstegangs her også.

Er i uke 32 nå, og det blir klart tydeligere bevegelser etterhvert.

Anonymkode: 800fd...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig i denne perioden. Baby snur seg og sparker bakover. Tråder om dette hver uke fra de i uke 19-23

Anonymkode: 86eb9...475

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Beklager dersom jeg spør dumt - jeg er førstegangsgravid (23+6) og er usikker på dette med lite liv og når man bør kontakte fødeavdelingen/jordmor.

Jeg har kjent at det sakte men sikkert har blitt mer og mer liv i magen. Det har vært en blanding av dytt og "åling". Det kommer og går i løpet av dagen, men det har ofte vært mer hyppig i visse tidsrom, og det har som nevnt blitt mer og mer (både i frekvens og styrke).

Denne uka har jeg vært syk (korona). Ikke feber, men sterkt forkjølet, kvalme, oppkast og hodepine.

I går og i dag har jeg følt på at det har vært mindre liv. Det pleier for eksempel alltid å være mye liv og røre i 21-tiden, men i går var det omtrent ingenting. I dag har jeg foreløpig kun kjent bittelitt på morgenen.

Er dette definert som lite liv? Eller er det vanlig å ha dager hvor det er roligere? Spesielt med tanke på at jeg "kun" er 23 uker på vei.

Håper noen med hod erfaring kan komme med innspill 😊

Lite liv er ingenting på 2 timer ved sparketest, eller mindre enn 10 bevegelser. 

Anonymkode: 86eb9...475

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt over, så er det vanlig at bevegelsesmønsteret endrer seg på denne tiden, fordi fosteret fremdeles har god plass til å snu på seg. Plutselig sparker hen inn mot ryggen din, eller snur seg andre veien, og du kjenner mindre bevegelser eller ved andre steder. 

Når det er sagt, så er det helt innafor å ringe føden og be om rådgivning om du er usikker. De er bedre enn synsere på Kvinneguiden til å vurdere din situasjon, og om du bør komme inn for en sjekk for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: afb5f...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det mulig jeg er veldig hard, men i uke 23/24 tenker jeg at man bør tenke på hva man kan oppnå med dette også.

Det er 99,9% sjanse for at alt er normalt. Skulle det ikke være det, så hva oppnår man, liksom? Sannsynligvis vil du kjenne om et par dager at ting kjennes helt normalt ut igjen.

Barnet er jo høyst sannsynlig ikke levedyktig utenfor livmor, og skulle det være det, vil det sannsynligvis få et liv med ekstreme fysiske utfordringer, samt ekstreme smerter den første tiden av sitt liv. Eller det vil dø, etter en svært smertefull medisinsk prosess med å prøve å holde det i live. 

Har selv en del kunnskap om premature, og den behandlingen de må gjennom når de er så små, ville jeg ikke unnet min verste fiende. 

Anonymkode: a96c4...142

AnonymBruker
Skrevet

www.kjennliv.no

Anonymkode: 8c91c...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...