Gå til innhold

Bærekraftig mat? Hva er ikke bærekraftig og hvordan finne dette ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å ha mer fokus på bærekraftig mat og som ikke ødelegger naturen eller hvor mennesker blir misbrukt (dårlige arbeidsforhold, barnearbeid osv). 

Men jeg syns det er litt vanskelig å finne informasjon. Og kan man stole på informasjonen om produktet om man leser på produsentens nettsider? 

Ta f.eks soya. Det er jo sunt og et fint alternativ for animalske produkter for veganer/vegetarianere. Men det fører til avskoging og blodige konflikter. Finnes det f.eks soyaprodukter som er fremstilt på en bedre måte?

Ønsker egentlig all info jeg kan få. Så legg gjerne ved linker, eller skriv om produkter du vet ikke er bra. Eller hvordan man kan finne ut hvilke produkter som er bra. 

Anonymkode: 7958b...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kortreist mat, dvs mat som er laget i Norge er en form for bærekraftig mat. Naturlige råvarer. 

• Liker 3
Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

Kortreist mat, dvs mat som er laget i Norge er en form for bærekraftig mat. Naturlige råvarer. 

Det er en myte. Transport spiller nesten ingen rolle. Grønnsaker fra sør-Amerika er mye mer bærekraftig enn kjøtt fra Norge.

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er å redusere kjøttforbruket. Og hvis du skal spise kjøtt, hold deg unna sau og storfe.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp avokado. 

Anonymkode: 64a94...c89

AnonymBruker
Skrevet

Sau holder kratt og skog nede, gir oss ull og kjøtt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dessuten, noe av det mest bærekraftige du kan gjøre, er å spise opp maten du kjøper inn og ikke kaste mat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Soyaen som brukes til menneskemat bidrar ikke til avskoging, det er soyaen vi bruker i dyrefôr dette gjelder. Så det største bidraget du kan gjøre er å redusere/kutte ut kjøtt fra kostholdet ditt. Det er også bevist at tilogmed avokado importert fra Chile er mer bærekraftig enn lokalprodusert kjøtt - det sier litt all den tid avokado er en versting. Spis varer som er i sesong, og suppler med etiske varer produsert uten industrielt dyrehold. Dropp varer som ekte vanilje (grov utnyttelse av fattige arbeidere og barn), og spis mye grønnsaker. 

Anonymkode: f0e93...02c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lyst å ha mer fokus på bærekraftig mat og som ikke ødelegger naturen eller hvor mennesker blir misbrukt (dårlige arbeidsforhold, barnearbeid osv). 

Men jeg syns det er litt vanskelig å finne informasjon. Og kan man stole på informasjonen om produktet om man leser på produsentens nettsider? 

Ta f.eks soya. Det er jo sunt og et fint alternativ for animalske produkter for veganer/vegetarianere. Men det fører til avskoging og blodige konflikter. Finnes det f.eks soyaprodukter som er fremstilt på en bedre måte?

Ønsker egentlig all info jeg kan få. Så legg gjerne ved linker, eller skriv om produkter du vet ikke er bra. Eller hvordan man kan finne ut hvilke produkter som er bra. 

Anonymkode: 7958b...768

Soya til menneskemat er ikke fienden. Det er verre med soyaen til dyrefôr 

Anonymkode: 8b699...6ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Soya til menneskemat er ikke fienden. Det er verre med soyaen til dyrefôr 

Dette stemmer.

Hvis du vil spise kjøtt så er vilt eller sau det beste. Det er sykt hvor mye sauekjøtt som kastes i Norge fordi folk ikke vil spise det. Masseproduksjon fra kjøttindustrien er det man vil unngå, men sau bruker vi uansett. 

Avokado er lite bærekraftig, men frukt og grønt er generelt bærekraftig. Det samme er bønner og linser. Vanlig potet er vel det mest bærekraftige som finnes i Norge. 

Anonymkode: 19dfa...277

• Liker 2
Skrevet

Tja.

Det viktigste er vel å lage seg en topp 5-10 liste.

- Redusere/kutte animalsk (kjøp produkter fra Grøstad Gård og liknende om du vil ha noe animalsk)

- Minimere matsvinn så mye som mulig

- sesongbasert 

- oppbevare maten riktig 

- hvilken grønt/frukt er verst (avocado+++)

- droppe «trendgreier» (de er ofte bare dyre og lite bærekraftige)

- sjekk hvilken soya som er OK

- kakao/sjokolade/kaffe (kjøp etisk)

- ekte vanilje (var ikke klar over det før i dag faktisk)

Du kan nok finne mye god informasjon og veiledning hos Fremtiden i våre hender og liknende. 

Lag en topp 5 liste første halvår. Når den føles som en del av hverdagsvanene kan du lete etter nye.

Ofte sugarcoater produsenter litt eller mye ja.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://www.framtiden.no/gronne-tips/mat/sjekk-hvilken-mat-som-er-best-for-miljoet.html

«Grønnsaker, frukt og korn skiller seg ut ved å ha gjennomgående lavere klimaavtrykk enn kjøtt og animalske produkter. I tillegg krever plantene mindre ressurser som vann og areal enn det kjøttproduksjonen gjør»

https://forskning.no/husdyr-klima-landbruk/nei-kjottproduksjon-fra-norsk-storfe-er-ikke-klimavennlig/1312689

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sau holder kratt og skog nede, gir oss ull og kjøtt. 

Hvorfor skal man holde skog og kratt nede?

AnonymBruker
Skrevet

Som flere har nevnt er kjøtt en klimaversting. Viltkjøtt og fisk er bra, også går det an å velge seg ut noe «vanlig» kjøtt du også spiser. Jeg spiser sau/lam rett og slett på grunn av dyrevelferd, også kjøper jeg en hel gris i året av noen jeg vet gir dyra et bra liv. 

Og fyll på grønnsaker, Ingrid Landmark Tandrevold er skiskytter, men har også fokus på å spise frukt og grønt, har videoer på youtube blant annet. 

Anonymkode: 7a636...539

AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (På 3/10/2022 den 17.19):

Hvorfor skal man holde skog og kratt nede?

Bor du utenfor byen så ser du at mer og mer av landskapet gror igjen. Der det før var gode og fine stier og fine utsiktspunkt f.eks er det nå tett, ugjennomtrengelig buskas som er vanskelig å komme igjennom. Ser skogen bak vårt hus nærmer seg mer og mer eiendommen, og sola blir mer borte fordi skogen blir så høy etterhvert. 

Om vi sager ned et tre, så vokser det en million småkvistbusker opp fra stubben. Som om noen år blir til trær tett i tett.

Før beitet dyr (geit, sau) ned disse, mens nå er alt dyrehold her lagt ned. 

Anonymkode: bd320...1ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...