AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Er det noen som har fått beskjed fra jordmor/gyn/lege på ultralyd hva sannsynligheten er for at det går bra etter å ha sett liv? Tenker da etter å ha sett liv mellom uke 8-10, altså før uke 12. Lurer da vi var på UL i uke 10+0. Vil gjerne føle oss sikrest mulig før vi forteller barna våre. Jeg har vært ganske dårlig, så litt vanskelig å skjule. Vet jo at ting kan skje likevel, men siden det er barna våre vil vi jo gjerne at de skal slippe å få en dårlig nyhet senere selv om det ikke er garanti. Anonymkode: 4ac95...0c4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Det er det ingen som kan si noe om dessverre. Sannsynligheten er større for at det går bra om man har sett liv, men er jo ingen garantier. Prøv denne kalkulatoren om du trenger litt oppmuntring. Den forteller deg sannsynligheten for at det går bra. https://datayze.com/miscarriage-chart.php Anonymkode: b9356...b41
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Ifølge den erfarne gynekologen jeg var hos da jeg var 8+0 var det svært lite sannsynlig at noe kom til å gå galt - basert på hva han så da. Noen konkrete tall: Quote Here’s the good news: According to a study, after an ultrasound confirms baby’s heartbeat at eight weeks, the risk of miscarriage is about 3 percent. Better yet, research published in Obstetrics & Gynecology indicates that the rate is closer to 1.6 percent for women experiencing no symptoms. What’s more, the risk of miscarriage continues to fall even lower as the weeks progress—so try not to stress. https://www.thebump.com/a/miscarriage-symptoms-signs-causes Quote Risk of miscarriage after seeing heartbeat: Overall risk: 4% After 8 weeks: 1.6% https://www.verywellfamily.com/miscarriage-heartbeat-ultrasound-odds-2371536 Anonymkode: a2d6f...890
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Ifølge den erfarne gynekologen jeg var hos da jeg var 8+0 var det svært lite sannsynlig at noe kom til å gå galt - basert på hva han så da. Noen konkrete tall: https://www.thebump.com/a/miscarriage-symptoms-signs-causes https://www.verywellfamily.com/miscarriage-heartbeat-ultrasound-odds-2371536 Anonymkode: a2d6f...890 Gjelder dette MA også? Jeg oppdaget MA i uke 10 og da hadde fosteret sluttet å utvikle seg rundt 8+3. MA oppdages gjerne senere, i verste fall på ordinær ultralyd i uke 18. Anonymkode: eeeb8...108
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Gjelder dette MA også? Jeg oppdaget MA i uke 10 og da hadde fosteret sluttet å utvikle seg rundt 8+3. MA oppdages gjerne senere, i verste fall på ordinær ultralyd i uke 18. Anonymkode: eeeb8...108 Jeg antar at det gjelder alle som har sett et levende foster og hørt et bankende hjerte, ja, uavhengig av type ikke-fremprovosert abort man opplever etterpå. 1,6 % er jo fortsatt litt i underkant av 2 personer per 100 (som er på ultralyd etter uke 8), hvilket betyr at det fortsatt er noen som vil oppleve at det ikke går bra. Men også at prosentandelen synker utover i svangerskapet (altså om man ser at alt står bra til i uke 10, er det enda lavere risiko for spontanabort enn når man ser det i uke 8). MA (eller blighted ovum), er jo, tross alt, nokså sjeldent. Noen ytterst få vil allikevel til og med oppleve spontanabort etter ordinær ultralyd, dessverre. Det er viktig å huske på at dette er et bestemt utvalg - de som er på tidlig ultralyd. Naturlig nok vil risikoen for spontanabort, på gruppenivå, gå ned når alt ser bra ut også tidlig i løpet. De fleste spontanaborter skjer fordi noe er feil, og de skjer før uke 6. De generelle tallene, som Datayze baserer seg på, gjelder absolutt alle ikke-fremprovoserte aborter. Anonymkode: a2d6f...890
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg antar at det gjelder alle som har sett et levende foster og hørt et bankende hjerte, ja, uavhengig av type ikke-fremprovosert abort man opplever etterpå. 1,6 % er jo fortsatt litt i underkant av 2 personer per 100 (som er på ultralyd etter uke 8), hvilket betyr at det fortsatt er noen som vil oppleve at det ikke går bra. Men også at prosentandelen synker utover i svangerskapet (altså om man ser at alt står bra til i uke 10, er det enda lavere risiko for spontanabort enn når man ser det i uke 8). MA (eller blighted ovum), er jo, tross alt, nokså sjeldent. Noen ytterst få vil allikevel til og med oppleve spontanabort etter ordinær ultralyd, dessverre. Det er viktig å huske på at dette er et bestemt utvalg - de som er på tidlig ultralyd. Naturlig nok vil risikoen for spontanabort, på gruppenivå, gå ned når alt ser bra ut også tidlig i løpet. De fleste spontanaborter skjer fordi noe er feil, og de skjer før uke 6. De generelle tallene, som Datayze baserer seg på, gjelder absolutt alle ikke-fremprovoserte aborter. Anonymkode: a2d6f...890 Du virker å kunne en del om dette. Jeg lurer på: om man opplever ma eller at fosteret dør av andre årsaker, får man som regel smerter da, eller er det mer at kun symptomene på graviditet forsvinner? Om man har vært kvalm, slutter kvalmen etc. ? Anonymkode: 98e6d...6e7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Gjelder dette MA også? Jeg oppdaget MA i uke 10 og da hadde fosteret sluttet å utvikle seg rundt 8+3. MA oppdages gjerne senere, i verste fall på ordinær ultralyd i uke 18. Anonymkode: eeeb8...108 Husk at det er en glidende overgang mellom SA og MA. Det er ikke sånn at kroppen enten begynner å støte ut fosteret med en gang det slutter å utvikle seg, eller aldri gjør det og man går til OUL i uke 18 før man finner ut av det. Helt vanlig at det går noen uker før kroppen rydder opp, og om man da tilfeldigvis er på tidlig ultralyd i mellomtiden ville det blitt klassifisert som MA. I og med at stadig flere tar ultralyd privat i første trimester bare for å sjekke at det er liv, vil flere og flere også oppdage en MA før kroppen ordner opp av seg selv. Har selv opplevd en SA uke 11+3, der fosteret sannsynligvis sluttet å utvikle seg to-tre uker tidligere. Hadde jeg tilfeldigvis vært på ultralyd i mellomtiden, ville det blitt regnet som MA i stedet. Anonymkode: 35495...d35
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det noen som har fått beskjed fra jordmor/gyn/lege på ultralyd hva sannsynligheten er for at det går bra etter å ha sett liv? Tenker da etter å ha sett liv mellom uke 8-10, altså før uke 12. Lurer da vi var på UL i uke 10+0. Vil gjerne føle oss sikrest mulig før vi forteller barna våre. Jeg har vært ganske dårlig, så litt vanskelig å skjule. Vet jo at ting kan skje likevel, men siden det er barna våre vil vi jo gjerne at de skal slippe å få en dårlig nyhet senere selv om det ikke er garanti. Anonymkode: 4ac95...0c4 Jeg så liv i uke 8. alt fint. Ma oppdaget i uke 14. fosteret døde i uke 10 Anonymkode: d82dd...3b1
yeti92 Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Jeg har hele veien fått høre at det er sjeldent når man ser bankende hjerte på TUL. Men - jeg var på UL i uke 7 og i uke 9 der man så to bankende hjerter, like god blodforsyning til begge tvillingene (separat morkake og fostersekk) og alt så tilsynelatende «perfekt ut». Kom tilbake på UL i uke 12 og da hadde den ene tvillingen sluttet å utvikle seg rundt uke 9/10. Merket ingenting til den MA’en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå