Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan jo også begynne å sakte bygge deg opp et lager ved å handle 2-3 ting ekstra på handlelista hver gang du handler. Da vil fu ikke merke det så godt på lommeboka, og du vil etterhvert få et lite lager. Tips er å kjøpe mat du vet du liker, ikke bare følge en liste slavisk. Kan du ikke fordra bønner så ikke kjøp det, da vil du sannsynligvis ikke få bruk for dette hvis det ikke skjer en nødsituasjon. Tenk på hvor lenge du vil ha mat til, finn ut kaloribehov for hustanden og kjøp inn deretter. Jeg mener at mat er en av de billigste og viktigste "forsikringene" du kan ha :)) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lever fra måned til måned selv. 

Mitt lille beredskapslager består av: Har en stor sekk ris. Nesten nok vann til hva som er anbefalt beredskapslager. 
Masse knekkebrød. Noen bokser grovhakkete tomater. Noen pakker hvetemel. Gjær. En pakke egg. Vi er to personer. 
Kjøper litt om litt, men har egentlig ikke råd. Har fryseren full av pølser og kjøtt.

Anonymkode: 381c7...20d

Ris og mel er jo supert! Men hva er poenget med et beredskap av kjøtt og pølser om dere egentlig ikke har råd? Det er mat man greier seg helt fint uten og som samtidig er dyrt. 

Anonymkode: 00862...0f5

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som sier at det heller lønner seg å spare disse pengene. Hvorfor er ikke mat en god investering?

Anonymkode: 8f8fa...4fa

Fordi hvis de lever fra måned til måned så er det kun én uforutsett utgift i form av tannlege/hvitevarereparasjon/etc som skal til før hele økonomien deres er kjørt på ræv og de må ty til lån eller kredittkort for å komme seg gjennom det. Da er det mye bedre å ha en krisebuffer enn et lager med linser og bønner. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi en buffer brukes på uforutsette utgifter. Kanskje blir det nødvendig med flere legebesøk i sommer, eller kanskje trenger barna plutselig nye sko, da hjelper det ikke med et fullt matskap. Det har seg også sånn at mange ikke bruker opp mat de har i skapene. Å ha nok mat regner jeg som faste utgifter, det er ikke en investering, på samme måte som det å sette av penger til ekstra strøm til vinteren ikke er en investering, det er bare en nødvendig utgift.

Om TS faktisk har buffer og bare ser etter en investering, så er det generelt mye bedre avkastning på fond enn å spare seg de prosentene matprisene vil øke i løpet av et år.

Kan man ikke da spise fra beredskapslageret og trekke disse pengene fra matbudsjettet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vann tar man jo gratis fra springen da

Anonymkode: e79f0...083

Ikke hvis vannet blir forurenset eller tilgangen stoppet. 

Anonymkode: ab7f5...efa

AnonymBruker
Skrevet
Wallaby skrev (1 minutt siden):

Du kan jo også begynne å sakte bygge deg opp et lager ved å handle 2-3 ting ekstra på handlelista hver gang du handler. Da vil fu ikke merke det så godt på lommeboka, og du vil etterhvert få et lite lager. Tips er å kjøpe mat du vet du liker, ikke bare følge en liste slavisk. Kan du ikke fordra bønner så ikke kjøp det, da vil du sannsynligvis ikke få bruk for dette hvis det ikke skjer en nødsituasjon. Tenk på hvor lenge du vil ha mat til, finn ut kaloribehov for hustanden og kjøp inn deretter. Jeg mener at mat er en av de billigste og viktigste "forsikringene" du kan ha :)) 

Dette gjør vi. Er alene med 2 barn, og har ikke verdens beste økonomi, men plukker med meg litt ekstra hver gang jeg handler. En stor pk knekkebrød, en pose havregryn, hermetiske tomater, bønner, nøtter osv. Litt hipp som happ hva jeg plukker med meg, og plutselig har jeg endel uten å egentlig merke det noe særlig på lommeboka :)

Anonymkode: b3eed...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har jo allerede skrevet noe om din økonomi. Du trenger ikke høre på hva folk her inne sier. Men når man hører om noen som er i full krise så vil man gjerne hjelpe. Om emnet var "mannen min voldtok meg, burde vi sove på hver vårt rom?" så er det sannsynlig at du vil få kommentarer som går utover det konkrete spørsmålet fordi vi som svarer ser at her er det et større problem enn bare hvilken rom man skal sove på.

Jeg nevnte nok det sånn for å forklare at vi handler mat hver ukr og ikke har skuffer og skap fulle av basisvarer  

Så er det også sånn at vi bør bli flinkere til å akseptere at ikke alle har som mål i livet å ha mest mulig penger. Vi har lite, men har alt vi trenger ❤

Anonymkode: 3ffb3...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere en varmekilde som kan brukes til matlaging om strømmen går? Lommelykt/stearinlys, dab radio på batteri? 

Havregryn er det vi har, i tillegg til kjeks og et par middagsretter :) Nøtter er også lurt. 

Anonymkode: f8de1...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere som sier at det heller lønner seg å spare disse pengene. Hvorfor er ikke mat en god investering? Det er noe som kommer til å bli spist uansett, så hvorfor ikke invistere litt for å ha når det trengs. Når du tenker over det vil ikke mat tape seg i verdi så lenge det oppbevares riktig. Og bedre med nok mat til en måneds tid enn 1500 på kontoen dersom uhellet er ute, og inflasjon kanskje har spist opp verdien på pengene dine.

Ville investert i havregryn, sukker, matolje (mye kalorier for lite penger) evt billig type  sjokolade, poteter (kan tørkes, og varer uansett lenge hvis du kjøper uvasket), bønner, linser. Mel går også an, men da må du være nøye med å aktivt bruke å bytte ut ettersom det ikke har aå lng holdbarhet. Ellers for beredskap kn det være fint å kjøpe frø hvis du har tilgang på hage, slik at du kan lage din egen beredskapshage.

Ja takk begge deler. Men man er nødt til å prioritere.

Penger kan til en hver tid (i normalsituasjon) gjøres om til mat. Eller drivstoff. Kanskje medisiner? Eller regninger. Eller noe annet man må ha og som koster penger. Det er nærmest umulig (i en normalsituasjon) å gjøre om 10 kg ris til penger. Så penger er mer praktisk i det daglige.

Når en da beskriver at en lever fra måned til måned så ville jeg ha prioritert å spare pengene. Man bør ha en god buffer for å kunne håndtere plutselige og uventede utgifter. Eller uforutsette endringer i arbeidssituasjonen. To måneder bør de fleste ha tilgjengelig.

Når det gjelder mat så er min strategi å handle litt ekstra av ting som varer når vi allikevel er å handler. Trenger jeg 1kg mel så kjøper jeg 2. En pakke spagetti blir for 2 eller 3. Kjøper laktosefri melk i stede for vanlig ene og alene på grunn av holdbarhetsdato som eksempel. Da blir kostnadene for å bygge opp ett beredskapslager med mat mindre merkbart og de fleste klarer å håndtere den utgiften i det daglige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg nevnte nok det sånn for å forklare at vi handler mat hver ukr og ikke har skuffer og skap fulle av basisvarer  

Så er det også sånn at vi bør bli flinkere til å akseptere at ikke alle har som mål i livet å ha mest mulig penger. Vi har lite, men har alt vi trenger ❤

Om dere lever fra måned til måned så driver dere med risikosport og har ikke alt dere trenger. Livet skjer og man trenger en buffer til slike hendelser. 

"Ingen" har som mål å ha mest mulig penger, men alle burde ha som mål å kunne ta vare på seg selv og sine barn i overskuelig framtid. 

Anonymkode: a94e7...c4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du mener vel fra hånd til munn? Alle tar jo dag for dag, måned for måned osv.

Anonymkode: 8c68a...29d

• Liker 2
Skrevet

Husk stearinlys.

AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (7 timer siden):

Å leve fra måned til måned går jo på det økonomiske forbruket, og at dere bruker opp hele lønna før neste lønning uten å sette av noe til buffer og sparing.

Tenker du det da er lurt å bruke de 1500 kr som dere har klart å sette av....?

Snakk om å være trangsynt

Anonymkode: 3155e...f7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, var mange fordomsfulle og trangsynte mennesker her.. velger å ta med meg de gode rådene jeg har fått og overse resten ❤

For ordens skyld; de 1500 var et gavekort på matbutikk jeg fikk i gave, men som vi ikke trenger i budsjettet vårt. Giver ønsket vi skulle handle inn litt ekstra, men vi har altså et helt greit budsjett som ja, også har litt til overs til uforutsette ting 🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, var mange fordomsfulle og trangsynte mennesker her.. velger å ta med meg de gode rådene jeg har fått og overse resten ❤

For ordens skyld; de 1500 var et gavekort på matbutikk jeg fikk i gave, men som vi ikke trenger i budsjettet vårt. Giver ønsket vi skulle handle inn litt ekstra, men vi har altså et helt greit budsjett som ja, også har litt til overs til uforutsette ting 🙈

Vet akkurat hvordan det er derav kommentaren min.

Mine tips er linser/belgfrukter/tørre erter etc. Det kan brukes både til middag og som pålegg(mos med krydder)

Et par bokser kokosmelk og noen liter plantebasert melk(holder seg veldig lenge i romtemperatur )

Peanøttsmør

Sjokade og syltetøy (litt søtt trenger man i tøffe tider ;) )

Tørket frukt og nøtter

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva var trangsynt med det?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...