Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men har nå 1500 kr jeg ønsker å bruke til et lite "beredskapslager".

Tenker

Havregryn, makrell i tomat,fyrstikker, dopapir, pasta, noen bokser leverpostei og knekkebrød. 

Hvordan ville du fordelt disse pengene? Vet maten er rekorddyr så må få mest mulig ut av pengene..

Anonymkode: 3ffb3...221

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pass på å dekke vannbehovet først. Du lever mye lengre uten mat enn uten vann.

Knekkebrød er rimelig. Skaff noe knekkebrød og anbefaler sterkt nøtter da det er sunt og holder lenge. Så ville jeg anbefalt noe usunt også, for livsmotet.

Anonymkode: 25866...18a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid et skap fullt av pasta, tomatbokser, linser, kokosmelk og bønner. Da trenger jeg ikke dra på butikken om jeg er sliten, har dårlig tid eller dårlig råd. Dopapir har jeg alltid råd til, så det gidder jeg ikke lagre. Fyrstikker bruker jeg sjelden. Dette er jo helt opp til dere. Selv har jeg veldig billig mat i ekstra-skapet. 500 kroner burde holde for meg til det, og da hadde jeg spart de 1000 ekstra kronene. 

Anonymkode: 00862...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Knekkebrød er rimelig. Skaff noe knekkebrød og anbefaler sterkt nøtter da det er sunt og holder lenge. Så ville jeg anbefalt noe usunt også, for livsmotet.

Vann har vi allerede ordnet. Takk for tips om nøtter! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt pengene på en bufferkonto i stedet.

Anonymkode: 4e60c...b1c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vann tar man jo gratis fra springen da

Anonymkode: e79f0...083

• Liker 1
Skrevet

Å leve fra måned til måned går jo på det økonomiske forbruket, og at dere bruker opp hele lønna før neste lønning uten å sette av noe til buffer og sparing.

Tenker du det da er lurt å bruke de 1500 kr som dere har klart å sette av....?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tolket beredskapslager i tilfelle det skjer noe med samfunnet (flom, ras, strømbrudd, vannbrudd). Da kan man bli uten strøm og vann en periode, og vareforsyningene til butikkene kan bli skadelidende. Derfor er alle anbefalt å ha et lite beredskapslager hjemme, så man greier seg selv noen dager. Man bør derfor tappe vann på beholdere og ha stående hjemme. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (13 minutter siden):

Å leve fra måned til måned går jo på det økonomiske forbruket, og at dere bruker opp hele lønna før neste lønning uten å sette av noe til buffer og sparing.

Tenker du det da er lurt å bruke de 1500 kr som dere har klart å sette av....?

Jeg spurte ikke om råd for min privatøkonomi. 

Å ha mat og utstyr i beredskap er også buffer.

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vann er ikke gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vann har vi allerede ordnet. Takk for tips om nøtter! 

Spar har 200gr valnøttkjerner til 29.90 denne uka, nøtter og mandler har blitt forferdelig dyrt i det siste så hiver meg på gode tilbud.

Anonymkode: 09b35...79b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Hippogriff said:

Jeg tolket beredskapslager i tilfelle det skjer noe med samfunnet (flom, ras, strømbrudd, vannbrudd). Da kan man bli uten strøm og vann en periode, og vareforsyningene til butikkene kan bli skadelidende. Derfor er alle anbefalt å ha et lite beredskapslager hjemme, så man greier seg selv noen dager. Man bør derfor tappe vann på beholdere og ha stående hjemme. 

Det håper jeg virkelig ikke. TS har jo kjempelite penger til overs, da er det å bruke alt som er overs til å bli en "prepper" som skal lage seg et stort lager utrolig dumt. Det er en unødvendig luksus TS ikke har råd til. Jeg tolket det mer som å ha litt ekstra av tørrvarer. 

Men OM dette faktisk er hva TS tenker seg, så er jeg helt enig i at å tappe vann fra krana er lurt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte ikke om råd for min privatøkonomi. 

Å ha mat og utstyr i beredskap er også buffer.

Men begrepet "måned fra måned" som du skreiv i emnefeltet handler altså om økonomi. Veldig konkret handler det om at man har brukt opp lønna si før man får neste lønning. Men når du ikke vil ha råd om privatøkonomi så burde du kanskje tenkt på ett litt mer presis emne?

Brukere her inne klikker seg inn på en tråd på bakgrunn av emnefeltet. Om det ikke stemmer med selve tråden får du ikke nødvendigvis så mye diskusjon og råd som du kanskje ønsker. Bare et forslag :)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det håper jeg virkelig ikke. TS har jo kjempelite penger til overs, da er det å bruke alt som er overs til å bli en "prepper" som skal lage seg et stort lager utrolig dumt. Det er en unødvendig luksus TS ikke har råd til. Jeg tolket det mer som å ha litt ekstra av tørrvarer. 

Men OM dette faktisk er hva TS tenker seg, så er jeg helt enig i at å tappe vann fra krana er lurt.

Helt enig, overdreven prepping er dyrt og unødvendig. Myndighetene anbefaler bare at man har nok mat og vann til å greie seg selv noen få dager. Det er for de fleste ikke mye som skal til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier at det heller lønner seg å spare disse pengene. Hvorfor er ikke mat en god investering? Det er noe som kommer til å bli spist uansett, så hvorfor ikke invistere litt for å ha når det trengs. Når du tenker over det vil ikke mat tape seg i verdi så lenge det oppbevares riktig. Og bedre med nok mat til en måneds tid enn 1500 på kontoen dersom uhellet er ute, og inflasjon kanskje har spist opp verdien på pengene dine.

Ville investert i havregryn, sukker, matolje (mye kalorier for lite penger) evt billig type  sjokolade, poteter (kan tørkes, og varer uansett lenge hvis du kjøper uvasket), bønner, linser. Mel går også an, men da må du være nøye med å aktivt bruke å bytte ut ettersom det ikke har aå lng holdbarhet. Ellers for beredskap kn det være fint å kjøpe frø hvis du har tilgang på hage, slik at du kan lage din egen beredskapshage.

Anonymkode: 8f8fa...4fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (6 minutter siden):

Men begrepet "måned fra måned" som du skreiv i emnefeltet handler altså om økonomi. Veldig konkret handler det om at man har brukt opp lønna si før man får neste lønning. Men når du ikke vil ha råd om privatøkonomi så burde du kanskje tenkt på ett litt mer presis emne?

Brukere her inne klikker seg inn på en tråd på bakgrunn av emnefeltet. Om det ikke stemmer med selve tråden får du ikke nødvendigvis så mye diskusjon og råd som du kanskje ønsker. Bare et forslag :)

Jeg tar det på min kappe og set jeg ikke hadde tenkt å skrive noe som helst om min økonomi.

Ønsket i grunn bare gode tips på hvordan lage et beredskapslager så enkelt, billig og uhysterisk som mulig :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere som sier at det heller lønner seg å spare disse pengene. Hvorfor er ikke mat en god investering? Det er noe som kommer til å bli spist uansett, så hvorfor ikke invistere litt for å ha når det trengs. Når du tenker over det vil ikke mat tape seg i verdi så lenge det oppbevares riktig. Og bedre med nok mat til en måneds tid enn 1500 på kontoen dersom uhellet er ute, og inflasjon kanskje har spist opp verdien på pengene dine.

Ville investert i havregryn, sukker, matolje (mye kalorier for lite penger) evt billig type  sjokolade, poteter (kan tørkes, og varer uansett lenge hvis du kjøper uvasket), bønner, linser. Mel går også an, men da må du være nøye med å aktivt bruke å bytte ut ettersom det ikke har aå lng holdbarhet. Ellers for beredskap kn det være fint å kjøpe frø hvis du har tilgang på hage, slik at du kan lage din egen beredskapshage.

Anonymkode: 8f8fa...4fa

Fordi en buffer brukes på uforutsette utgifter. Kanskje blir det nødvendig med flere legebesøk i sommer, eller kanskje trenger barna plutselig nye sko, da hjelper det ikke med et fullt matskap. Det har seg også sånn at mange ikke bruker opp mat de har i skapene. Å ha nok mat regner jeg som faste utgifter, det er ikke en investering, på samme måte som det å sette av penger til ekstra strøm til vinteren ikke er en investering, det er bare en nødvendig utgift.

Om TS faktisk har buffer og bare ser etter en investering, så er det generelt mye bedre avkastning på fond enn å spare seg de prosentene matprisene vil øke i løpet av et år.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lever fra måned til måned selv. 

Mitt lille beredskapslager består av: Har en stor sekk ris. Nesten nok vann til hva som er anbefalt beredskapslager. 
Masse knekkebrød. Noen bokser grovhakkete tomater. Noen pakker hvetemel. Gjær. En pakke egg. Vi er to personer. 
Kjøper litt om litt, men har egentlig ikke råd. Har fryseren full av pølser og kjøtt.

Anonymkode: 381c7...20d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er dere i husholdningen? 

Anonymkode: baad7...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tar det på min kappe og set jeg ikke hadde tenkt å skrive noe som helst om min økonomi.

Ønsket i grunn bare gode tips på hvordan lage et beredskapslager så enkelt, billig og uhysterisk som mulig :)

Du har jo allerede skrevet noe om din økonomi. Du trenger ikke høre på hva folk her inne sier. Men når man hører om noen som er i full krise så vil man gjerne hjelpe. Om emnet var "mannen min voldtok meg, burde vi sove på hver vårt rom?" så er det sannsynlig at du vil få kommentarer som går utover det konkrete spørsmålet fordi vi som svarer ser at her er det et større problem enn bare hvilken rom man skal sove på.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...