Gå til innhold

Sognebunad regler/skikker/tradisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått meg en fantastisk flott sognebunad som jeg gleder meg stort til å bruke. Men jeg synes det er vanskelig å finne ut om spesifikke skikker og tradisjoner som går på denne bunaden spesifikt.

Sølvbelte virker det som at de fleste har, mener det ikke sånn at dette signaliserer at en er gift? 

Når det kommer til hodeplagg er det både lue (som jeg mest ser på eldre kvinner) og hårbånd. Jeg ønsker meg hårbånd siden det er penere enn lua, men jeg har forstått det sånn at det er for ugifte kvinner (noe jeg er).

Blir det helt feil å ha hårbånd og samtidig ha sølvbelte da dette er «motstridende»? 

Er det andre skikker, tradisjoner eller føringer jeg burde vite om? 

Setter pris på all info om dette, og tar gjerne også i mot tips til hvor jeg kan lese mer om sognebunad 😄

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange som bruker hårbånd og sølvbelte,  tror de absolutt fleste bruker sølvbeltet uansett sivilstatus. 

Ellers er det vel enklest å se bilder fir å finne ut hvordan alt sølvet skal plasseres i forhold til hverandre. 

Anonymkode: 4d4ea...380

AnonymBruker
Skrevet

Sølvbelte er bare tull og har uansett ingenting med gamle tradisjoner å gjøre, så om du skal bruke det, er det helt irrelevant hva du ellers velger av tilbehør. Og det bør det jo også være. 

Anonymkode: 09969...0b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sølvbelte er bare tull og har uansett ingenting med gamle tradisjoner å gjøre, så om du skal bruke det, er det helt irrelevant hva du ellers velger av tilbehør. Og det bør det jo også være. 

Hvorfor er det tull? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sølvbelte er tradisjonelt for gifte, men de fleste får til konfirmasjon nå. 

Jeg har altså brukt sølvbelte og pikebånd (hårbåndet) samtidig. De fleste gjorde det da jeg konfirmerte meg. De fleste bruker hårbåndet feil. Du kan Google "rogge håret". Jeg tar det liksom bare rundt hodet som en slags hårbøyle. 

Facebookgruppa "sognebunad den finaste bunaden" er fin. 

Fjell og fjord nederst på stakken representer indre Sogn. Applikasjoner symboliserer øyene i ytre Sogn. 

Anonymkode: 8240f...a3d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det heter ikke hårbånd, det heter vippe.

Anonymkode: f1e03...08c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Feil

Anonymkode: fae97...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sognebunad har har ikke vippe men pikebånd

Anonymkode: fae97...6b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sognebunaden har pikeband(slags langt vevd bånd man kan ta rundt hodet, eller rogge håret med), jentebore (ser ut som en slags perla hårbøyle). Gifte kvinner bruker hodnahua som ser ut som en svær rar hvit hatt (indre Sogn), eller svarthua (ytre). 

Vippe har jeg aldri hørt om til sognebunaden. Sikker på at du ikke blander med en annen bunad? 

Anonymkode: 8240f...a3d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest blåbærpike
Skrevet

Anbefaler gruppa Sognebunad, den finaste bunaden! på Facebook. Der er det mange kunnskapsrike bunadsentusiastar, som kan gje rette svar på spørsmåla dine. 

AnonymBruker
Skrevet
PrinsesseNila skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det tull? 

Fordi det er en helt ny og moderne oppfinnelse som kombineres med drakter som etterligner klær fra en helt bestemt tidsepoke. Du kan like gjerne kombinere med boblejakke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fordi det er en helt ny og moderne oppfinnelse som kombineres med drakter som etterligner klær fra en helt bestemt tidsepoke. Du kan like gjerne kombinere med boblejakke. 

Sølvbelte er ikke en ny oppfinnelse. Det er laget sølvbelter på gården jeg kommer fra tilbake på 1800-tallet.

Anonymkode: ab8c7...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stølebelter går i alle fall tilbake til renessansen. Da var de trolig i bruk over store deler av landet. I de områdene der draktskikken var preget av renessansen, som for eksempel store deler av Hordaland, er stølebelte selvsagt tilbehør. Opprinnelig var det kun gifte kvinner som brukte slike belter, men den skikken har blitt mer utflytende og nå får mange stølebelte til konformasjonen. Akkurat det er det greit å mislike. Det er også helt greit å mislike bruk av stølebelte brukt til bunader som har lite eller ingenting med renessansepreget draktskikk å gjøre, for eksempel til Gudbrandsdalens festbunad eller østfoldbunaden. Men å si at stølebelter i seg selv er en moderne oppfinnelse er bare tull.

Til sognebunaden har det vel opprinnelig ikke hørt til stølebelte, det er en nyere greie. Det hører så vidt jeg vet ikke med stølebelte til den rekonstruerte bunaden fra Sogn heller, selv om draktskikken den baserer seg på er renessansepreget. Det kan tyde på at det ikke har vært i bruk i området, eller veldig lite brukt. Så, om man vil være purist så antar jeg at stølebelte utgår, men om man ikke bryr seg så mye om denne type gamle tradisjoner så er det fritt frem. For det selges jo stølebelte til sognebunaden, og mange får det til konfirmasjonen, så det er ikke akkurat som man skiller seg veldig ut. TS, du kan eventuelt låne Norsk bunadleksikon på biblioteket, og se om det står noe oppklarende om det der.

Anonymkode: 2f1e8...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Til sognebunaden har det vel opprinnelig ikke hørt til stølebelte, det er en nyere greie. 

Det er jo sognebunaden vi snakker om, og til den er der bare tull. Jeg har ikke sagt noe om alle bunader. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo sognebunaden vi snakker om, og til den er der bare tull. Jeg har ikke sagt noe om alle bunader. 

Les det du har skrevet en gang til. Det kan lett tolkes som du svarer om flere bunader.

Anonymkode: ab8c7...c9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle bunader er relativt nye oppfinnelser… det et ikke sant at søvbelter er nytt. Det er sølv på veldig gamle brudestakker. 

Anonymkode: e5e12...c5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sa at sølvbelte er en ny og moderne oppfinnelse, du sa ikke at sølvbelte TIL SOGNEBUNADEN er en ny og moderne oppfinnelse. To ord som gjør stor forskjell i hvordan folk oppfatter deg der altså.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PrinsesseNila skrev (21 timer siden):

Jeg har nylig fått meg en fantastisk flott sognebunad som jeg gleder meg stort til å bruke. Men jeg synes det er vanskelig å finne ut om spesifikke skikker og tradisjoner som går på denne bunaden spesifikt.

Sølvbelte virker det som at de fleste har, mener det ikke sånn at dette signaliserer at en er gift? 

Når det kommer til hodeplagg er det både lue (som jeg mest ser på eldre kvinner) og hårbånd. Jeg ønsker meg hårbånd siden det er penere enn lua, men jeg har forstått det sånn at det er for ugifte kvinner (noe jeg er).

Blir det helt feil å ha hårbånd og samtidig ha sølvbelte da dette er «motstridende»? 

Er det andre skikker, tradisjoner eller føringer jeg burde vite om? 

Setter pris på all info om dette, og tar gjerne også i mot tips til hvor jeg kan lese mer om sognebunad 😄

Det er ikke faste regler for sølvet, men sølvbelte er dyrt og det ble jo derfor til at bare (rike) gifte damer hadde råd. Nå har de fleste sølvbelte, men reima med søljer som henger fra beltet er sjeldnere og blir ofte referert til som konereim. Men jeg så på konfirmasjonsbildet av Solveig Kloppen at hun hadde reim allerede da, så det går fint det også.

Skautet er for gifte damer, men ser ut som verdens styggeste badehette og er derfor lite i bruk. Jeg ønsker meg likevel, men inntil videre bruker jeg hårbånd selv om jeg er gift. Har fått en kommentar eller to, men påpeker da at heller ikke den som kommenterer har skaut og da blir det stille.

Sognebunaden gikk rett fra folkedrakt i bruk til bubad, og har derfor mindre regler og mer variasjon enn rekonstruerte og nydesignede bunader. De kan lett ha et uniformspreg der den ene er kliss lik den andre.

Gratulerer med bunad ☺️

Anonymkode: 9931b...d8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, på sognebunaden er beltet tilhørende og ikke nydesignet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stølebelter går i alle fall tilbake til renessansen. Da var de trolig i bruk over store deler av landet. I de områdene der draktskikken var preget av renessansen, som for eksempel store deler av Hordaland, er stølebelte selvsagt tilbehør. Opprinnelig var det kun gifte kvinner som brukte slike belter, men den skikken har blitt mer utflytende og nå får mange stølebelte til konformasjonen. Akkurat det er det greit å mislike. Det er også helt greit å mislike bruk av stølebelte brukt til bunader som har lite eller ingenting med renessansepreget draktskikk å gjøre, for eksempel til Gudbrandsdalens festbunad eller østfoldbunaden. Men å si at stølebelter i seg selv er en moderne oppfinnelse er bare tull.

Til sognebunaden har det vel opprinnelig ikke hørt til stølebelte, det er en nyere greie. Det hører så vidt jeg vet ikke med stølebelte til den rekonstruerte bunaden fra Sogn heller, selv om draktskikken den baserer seg på er renessansepreget. Det kan tyde på at det ikke har vært i bruk i området, eller veldig lite brukt. Så, om man vil være purist så antar jeg at stølebelte utgår, men om man ikke bryr seg så mye om denne type gamle tradisjoner så er det fritt frem. For det selges jo stølebelte til sognebunaden, og mange får det til konfirmasjonen, så det er ikke akkurat som man skiller seg veldig ut. TS, du kan eventuelt låne Norsk bunadleksikon på biblioteket, og se om det står noe oppklarende om det der.

Sølvbeltet hører til sognebunad og har gjort det hele veien for de som hadde råd til det. At det var sjeldent går mer på at befolkningen langs sognefjorden jevnt over var fattige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...