Gå til innhold

Hvis du visste i dag at du ville havne i en bilulykke med barna dine i bilen, ville du sikret de annerledes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et lite barns hode er ca 25% av barnets hele kroppsvekt. Et voksent hode er kun 6%. Voksne får whiplash i selv små ulykker med relativt lav fart. Hva tror du skjer med et barn?

https://www.instagram.com/reel/CP66MFqlfDn/?utm_medium=copy_link

Et lite barn i beltestol. Ca 4 års størrelse. Hva tror du skjer med hodet når det kastes i kneet til barnet? De fleste vet heller ikke at man skal ha ca 55cm avstand fra beltestoler til setet foran, så her ville et barn i mange biler blitt kastet rett i setet foran seg i stedet for eget kne. https://fb.watch/bFwxEQfFrH/

Trygg trafikk om best i test. https://www.facebook.com/119711611405029/photos/a.152556168120573/2759357727440391/?type=3

Og litt om plus-testen, hvorfor den er viktig. Den baserer seg kun på sikkerhet.  https://m.youtube.com/watch?v=m7Sw1nAQEYA&feature=share

Anonymkode: fecaf...739

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg visste at jeg kom til å havne i en bilulykke, ville jeg latt barna være igjen hjemme.

Et flåsete svar, men noe alvor bak. Jeg ser mange fokusere på bilsikkerhetsutstyr, samtidig som de overser tiltak som risikerer risikoen fir ulykker i første omgang. Sikker kjørestil, redusere unødvendig bilkjøring og så videre. Mor kjører med hodet i mobilen, men så lenge barna sitter bakovervendt i høykvalitetsseter er ikke det så farlig, liksom.

Anonymkode: 1a189...a71

• Liker 21
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå satt mine bakovervendt i flere år, men i Tyskland, da vi stort sett kjørte på auto bahn, valgte jeg å snu dem fremovervendt. Det var jeg glad for fordi vi ble påkjørt bakfra. 

Ved påkjørsel bakfra er det plutselig dødsfelle å sitte bakovervendt. Grunnen til at det i Norge er anbefalt å sitte bakovervendt er fordi det statistisk sett er oftere front mot front, enn påkjørsel bakfra. 

Anonymkode: 89cf8...3f5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kan ikke gjøre noe annerledes, de sitter i bakovervendt bilstol, som er plus testet, uten tykke jakker. Blir nok vanskeligere når de blir litt eldre og ikke vil sitte bakovervendt. Foreløpig er hun elste 2 år, og vet ikke om noen annen måte å sitte i bil, så da går det bra. 

Anonymkode: 12998...b94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå satt mine bakovervendt i flere år, men i Tyskland, da vi stort sett kjørte på auto bahn, valgte jeg å snu dem fremovervendt. Det var jeg glad for fordi vi ble påkjørt bakfra. 

Ved påkjørsel bakfra er det plutselig dødsfelle å sitte bakovervendt. Grunnen til at det i Norge er anbefalt å sitte bakovervendt er fordi det statistisk sett er oftere front mot front, enn påkjørsel bakfra. 

Dette stemmer ikke helt. Selv om vi statistisk sett oftere opplever front mot front kollisjoner, er det fremdeles sikrere å sitte bakovervendt ved kollisjon bakfra også. Dette er ren fysikk, for selv om du blir påkjørt bakfra så beveger bilen seg fremdeles fremover i bilens kjøreretning. Unntaket er selvfølgelig med kollisjon mens en rygger bilen, men det er sjeldent til aldri i stor fart.

Anonymkode: 3fa07...d08

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, mitt barn er 11 år og 155 cm, så kan ikke akkurat ha ham bakovervendt. 😛 Han sitter i midten bak, uten jakke, samt at vi unngår å kjøre om vi er syke, har sovet lite, eller det er andre faktorer som kan påvirke hvor trygt vi kjører. Så føler vi gjør det vi kan.

Anonymkode: 13863...5fe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Et lite barns hode er ca 25% av barnets hele kroppsvekt. Et voksent hode er kun 6%. Voksne får whiplash i selv små ulykker med relativt lav fart. Hva tror du skjer med et barn?

https://www.instagram.com/reel/CP66MFqlfDn/?utm_medium=copy_link

Et lite barn i beltestol. Ca 4 års størrelse. Hva tror du skjer med hodet når det kastes i kneet til barnet? De fleste vet heller ikke at man skal ha ca 55cm avstand fra beltestoler til setet foran, så her ville et barn i mange biler blitt kastet rett i setet foran seg i stedet for eget kne. https://fb.watch/bFwxEQfFrH/

Trygg trafikk om best i test. https://www.facebook.com/119711611405029/photos/a.152556168120573/2759357727440391/?type=3

Og litt om plus-testen, hvorfor den er viktig. Den baserer seg kun på sikkerhet.  https://m.youtube.com/watch?v=m7Sw1nAQEYA&feature=share

Så setebeltet har ingen funksjon? 

Anonymkode: ce6b1...804

• Liker 1
Skrevet

Nei, barna våre har alltid vært sikret slik det er anbefalt (og ikke bare påbudt) så jeg er trygg på at de har det aller beste utgangspunktet for å klare seg ved en eventuell bilulykke. Nå er våre ganske store så det er lenge siden de satt bakovervendt. Mellomste nådde nettopp 150 cm og har derfor bare akkurat sluttet med beltestol, mens 9-åringen sitter i beltestol fremdeles og skal sitte der til hun blir 150 cm hun også. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Mine følger allerede alle anbefalinger (inkludert å sitte bakovervendt også etter de har fylt 4). De er sikret så godt som man kan allerede. 

Og som noen har påpekt, hadde jeg visst vi kom til å havne i en ulykke hadde jeg latt være å kjøre... 

Anonymkode: dca65...e7f

• Liker 2
Skrevet

Det jeg er litt overrasket over er at folk legger store ressurser i å sikre barn i bilen, men at det i den samme bilen gjerne ligger mange løse gjenstander som brusflasker, vesker/bager, nettbrett/mobiltelefoner og det som verre er. Klassikeren er et par tunge handleposer i setet ved siden av barnet. Moderne biler og sikkerhetsutstyr tåler mye, men i en kraftig kollisjon hjelper ikke det hvis ett nettbrett eller en full brusflaske treffer et barn i hodet

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Det jeg er litt overrasket over er at folk legger store ressurser i å sikre barn i bilen, men at det i den samme bilen gjerne ligger mange løse gjenstander som brusflasker, vesker/bager, nettbrett/mobiltelefoner og det som verre er. Klassikeren er et par tunge handleposer i setet ved siden av barnet. Moderne biler og sikkerhetsutstyr tåler mye, men i en kraftig kollisjon hjelper ikke det hvis ett nettbrett eller en full brusflaske treffer et barn i hodet

Det kjenner jeg ikke igjen. 

Tvert imot er det stort fokus på nettbrettholder og slikt, nettopp fordi folk er klar over hvor farlig løse gjenstander er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aha, så det betyr at det er situasjonsbetinget hva som er fordel og ulempe? Som med de fleste saker ...? Det var det jeg antok, det kommer an på hva man fokuserer på, hvis fokuset hadde vært et annet hadde det vært annen måte å angripe problemet på og da hadde det vært andre fordeler og ulemper. Det eneste jeg vet er at jeg ikke gidder å krangle med andre bilister når de pleier egoet sitt i trafikken. 

Anonymkode: b0a21...c46

AnonymBruker
Skrevet

I dag ville vært den beste dagen for en bilulykke, for barna er hos sin far og ikke hos meg.

Når folk ønsker å informere om banale ting blir jeg alltid så fascinert. Det er både supernedlatende og ureflektert.

Anonymkode: 51269...6c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De er 8 og 11 og sitter, i likhet med meg, med setebelte. Yngstemann er omtrent like høy som meg, eldstemann er 20 cm høyere.

Anonymkode: 811d6...857

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barna godt sikret, men vi har også nye biler. Det er omtrent ikke alvorlige personskader og dødsfall i nyere biler. 

Du kan ha det nyeste dyreste bilsete men det hjelper lite hvis du kjører en Toyota Yaris fra 1990.

Anonymkode: f0a77...b3e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan ha det nyeste dyreste bilsete men det hjelper lite hvis du kjører en Toyota Yaris fra 1990.

Anonymkode: f0a77...b3e

Yaris kom på markedet i 1999 ;)

1990? Corolla var vel den tilsvarende modellen da. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (2 timer siden):

Dette er også veldig viktig. Fint at du nevner det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Mine følger allerede alle anbefalinger (inkludert å sitte bakovervendt også etter de har fylt 4). De er sikret så godt som man kan allerede. 

Og som noen har påpekt, hadde jeg visst vi kom til å havne i en ulykke hadde jeg latt være å kjøre... 

Men da hadde du ikke havnet i ulykken. Spørsmålet er veldig bokstavelig, og den eneste endringen du kan gjøre er å evt endre hvordan barna er sikret, ville du gjort det? Sikrer du barna etter anbefalt måte så er det jo et tydelig nei, og det er flott.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag ville vært den beste dagen for en bilulykke, for barna er hos sin far og ikke hos meg.

Når folk ønsker å informere om banale ting blir jeg alltid så fascinert. Det er både supernedlatende og ureflektert.

Anonymkode: 51269...6c2

Banale ting? Mener du bilsikring er uviktig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, mitt barn er 11 år og 155 cm, så kan ikke akkurat ha ham bakovervendt. 😛 Han sitter i midten bak, uten jakke, samt at vi unngår å kjøre om vi er syke, har sovet lite, eller det er andre faktorer som kan påvirke hvor trygt vi kjører. Så føler vi gjør det vi kan.

Anonymkode: 13863...5fe

Og det gjør dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...