Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått lån I husbanken og fått bakt inn forburksgjeld? 

Bolig vi leier er ikke i bra stand. Ingen andre boliger i området til leie  vi har sett i over 5 år nå.   Vi betaler i dag 10500 kr pr mnd pluss 6000 kr I året i kommunale utgifter.  Kommunene rundt er heller ikke billigere. 

Anonymkode: 1e4b5...797

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye lån trenger du får å kjøpe og hvor mye gjeld har du?

Anonymkode: 6e221...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye lån trenger du får å kjøpe og hvor mye gjeld har du?

Trenger 1.9 mil I lån. 

Har ca 500.000 i gjeld fra før. 

AnonymBruker
Skrevet

Betaler dere husleie OG kommunale avgifter?? Det er vel normalt at huseier betaler disse, akkurat som nygningsforsikringen... 

Anonymkode: b8bb4...ecd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betaler dere husleie OG kommunale avgifter?? Det er vel normalt at huseier betaler disse, akkurat som nygningsforsikringen... 

Anonymkode: b8bb4...ecd

Ja. Vi betaler kommunale. Er vist nok lov. Huseier leier kun ut for å tjene penger ikke bruke penger på boligene han leier ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja. Vi betaler kommunale. Er vist nok lov. Huseier leier kun ut for å tjene penger ikke bruke penger på boligene han leier ut. 

Kommunale avgifter kan ikke huseier kreve at dere dekket. Forbruk av vann og avløp (som ofte er inkludert i kommunale avgifter) kan kreves men da etter forbruk. Og da snakker vi om målt forbruk.

Så her høres det ut som om utleier er på tynn grunn. Se husleieloven §3-1.

• Liker 5
Skrevet

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet så ser jeg ikke at det er åpning i husbanken for å låne mer enn til boligen for å bake inn forbruksgjeld. Det er noe vanlige banker kan gjøre så lenge lånet på boligen ikke overstiger en viss prosentsats. Dvs at om dere har en bolig som har en verdi å 3 mill og boliglånet er på 1,5 så vil dere fint kunne bake inn forbruksgjelden gitt at dere har betjeningsevne til det.

Men dersom dere har 500k i forbruksgjeld, og dere har leid i 5 år uten å bli kvitt denne - er det frisk gjeld? Altså betaler dere på gjelden som normalt med normale renter eller har deler eller alt forfalt og gått til rettslig innkreving?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør vel alle? Ingen leier ut boliger for å være snill eller "hjelpe folk". Så det er ingen vits å snakke i foraktelige tonefall om huseiere som leier ut for å tjene penger. Det er en inntektskilde, og det er derfor de gjør det. Helt normalt for alle.

Eneste unntaket er vel kanskje eksempler som der en eldre slektning leier ut til et barnebarn skittbillig eller noe, for å være snill og for at boligen ikke skal stå tom mens de selv er på sykehjem etc.

Anonymkode: eae9f...730

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger 1.9 mil I lån. 

Har ca 500.000 i gjeld fra før. 

Det får du ikke.

Skrevet

Prøv å søk. Man vet aldri.

AnonymBruker
Skrevet

Er/har dere:

- Varig ut av stand til å spare til egen bolig?

- Fast inntekt i form av offentlige tjenester som trygd eller annet?

- Barn og derfor behov for en trygg boligsituasjon?

- Noen former for alvorlig kroniske sykdommer som påvirker arbeidsevnen deres (Se trygd).?

Om så, ja, kanskje kan dere få lån fra Husbanken. 

Er/har dere ikke:

- Problemer med å spare penger?

- Jobb og fast inntekt?

- Barn.

- Behov for tilrettelagt bolig som følge av sykdom?

Om ikke, så er det mindre sjanse for at dere får lån. 

Anonymkode: aed0b...167

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er/har dere:

- Varig ut av stand til å spare til egen bolig?

- Fast inntekt i form av offentlige tjenester som trygd eller annet?

- Barn og derfor behov for en trygg boligsituasjon?

- Noen former for alvorlig kroniske sykdommer som påvirker arbeidsevnen deres (Se trygd).?

Om så, ja, kanskje kan dere få lån fra Husbanken. 

Er/har dere ikke:

- Problemer med å spare penger?

- Jobb og fast inntekt?

- Barn.

- Behov for tilrettelagt bolig som følge av sykdom?

Om ikke, så er det mindre sjanse for at dere får lån. 

Anonymkode: aed0b...167

Jeg har 50% aap. Og 50 % jobb. Tjener ganske mye likevell pga tillegg. Jeg skal vurderes for ufør nå i tiden fremover. 

Vi har 3 barn, to av de har utfordringer som krever mye mer trygghet og oppfølging enn hva som er normalt.  

Vi får ikke spart noe da vi har denne gjelden. Uansett så hadde det tatt oss mange år å spare nok for egenkapital slik markedet og kravet i bankene er i dag. 

Gjelden Vi har er ikke ny. Den er noen år gammel, den blir betjent fast.  

Vi har i flere år betalt alle utgifter Vi skal til tide og ikke bygd oss noe ny gjeld.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har 50% aap. Og 50 % jobb. Tjener ganske mye likevell pga tillegg. Jeg skal vurderes for ufør nå i tiden fremover. 

Vi har 3 barn, to av de har utfordringer som krever mye mer trygghet og oppfølging enn hva som er normalt.  

Vi får ikke spart noe da vi har denne gjelden. Uansett så hadde det tatt oss mange år å spare nok for egenkapital slik markedet og kravet i bankene er i dag. 

Gjelden Vi har er ikke ny. Den er noen år gammel, den blir betjent fast.  

Vi har i flere år betalt alle utgifter Vi skal til tide og ikke bygd oss noe ny gjeld.  

Du vil ikke få startlån på AAP. For AAP er ikke stabil inntekt. Det er kun i ekstra ordinære saker hvor det er snakk om krav om helse, for eksempel for de som trenger tilrettelagt bolig, både privat og typ omsorgsbolig. Ellers så vil du ikke få godkjent startlån, verken med eller uten gjeld. 

Du får ikke startlån fordi du ikke orker å spare over tid. Er ikke slik det fungerer. Du må være i stand til å betjene lånet og gjelden din, og 500 000 kr er mye. 

Anonymkode: 606f6...63c

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så tviler jeg på det, dere har tydeligvis tatt dårlige økonomiske valg siden dere har så mye gjeld. Og startlån er for de som virkelig trenger det, ikke for de som ikke gidder å spare.

Anonymkode: c45ee...2c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg var nettopp i en lignende situasjon og har satt meg inn i dette litt. Jeg har fast jobb og mye tillegg på overtid. Jeg er i søkergruppen pga samlivsbrudd og barn med diagnose dom trenger stabil bosituasjon. Dessverre hadde jeg 160.000 i gjeld.  Dette var pga en x som jeg hadde billån med som fikk gjeldsordning. Jeg fikk derfor ansvaret videre for hans gjeld. Han skulle overta bilen… men rotet det til. Siden dette da var en inkassosak ble det umulig å få huslån nå. Så jeg fikk klar beskjed ifra husbank om at det ikke gikk å refinansiere dette siden jeg ikke allerede eier bolig. Kun da kan du få refinansiert med startlån. De kan altså ikke ta sjansen på å gi boliglån om de er usikker på om gjeldssituasjon fører til at bolig vil bli forsøkt tvangssolgt pga gjeld. Er strenge regler her. Jeg fikk betalt ned gjelden. Og fikk deretter lån. Nå leter jeg bare etter bolig 👌😊 Men dersom du har god kontroll på forbrukslån og viser at du kan betjene det uten at noe er inkasso kan du jo forhøre deg? De kan evt ordne avdragsfrihet i et par år der dere må dokumentere at dere betaler ned på gjeld i henhold til avtale gjort med kommunens gjeldsrådgiver. Men her er de strenge. Det beste er å ringe kommunen og snakke med en saksbehandler i startlån avdelingen. Du har muligens ingen god sak , men uansett på tide å få orden på gjeld då du ved et senere tidspunkt kan få boliglån 😊 ønsker deg lykke til 💜 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...