Gå til innhold

Kampen om sannheten vil avgjøre krigen- er vi for klønete? Dumt å stenge ute russere fra idrett!

I Grosny

Anbefalte innlegg

Det bekymrer meg at Putin får 71 % på meningsmålinger. Dersom det er sant tyder det på at sanksjoner irriterer og plager russerne, skaper antivestlig stemning og får de til å samle seg rundt Putin.

Det er menneskelig å tro på den man har tillit til.

Det er mennekelig å avvise fiendtlig informasjon som propaganda og fake news.

Jeg tror informasjon må komme sammen med hyggelig interaksjon for å virke.

Idrett er et viktig kontaktpunkt der utøvere fra alle nasjoner møtes og forbrødres. Ukrainere er venner med Russere . Russere er venner med Nordmenn. Vennskap er tillitt og tillit er mottagelighet for informasjon. Russeren Ian Nepomniatchi er venn med Magnus Carlsen og har gått offentlig ut mot krigen.

Vi kan altså vinne krigen ved å øke vennlig kontaktflate med russerne.

Hvorfor stenge russerne ute? Det ser ut som det handler om å markere at krig er uakseptabelt. Russerne blir f.eks. fortalt at NATO planlegger atomkrig og vil drepe alle. Problemet er at Putins budskap dominerer.Meningsmålinger kan antyde at utestenging er uheldig for informasjonsmottagelighet.

Jeg tror Bolshunov burde vært i Kollen, og burde blitt plassert mellom to Ukrainere på banketten.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen

Russiske offiserer med Z på draktene bør ikke få delta på vegne av landet som dreper sivile i Ukraina.

Pro-russisk propaganda bør holdes unna KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (46 minutter siden):

Det bekymrer meg at Putin får 71 % på meningsmålinger.

Åssen vet vi at vi kan stole på at det der ikke er korrupsjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (5 minutter siden):

Åssen vet vi at vi kan stole på at det der ikke er korrupsjon?

Vi kan ikke stole på det. Men hvis Putin sier:" vil du støtte meg , eller vil du i fengsel? ",så påvirker det resultatet. Men jeg tror ikke han kan presse så hardt, fordi det kan skade hans propagandaposisjon.

Tall eller ikke tall. Fakta er at altfor mange russere i Russland støtter Putin. Jeg tror det vil snu dersom sannheten når fram. Det er vanskelig når alle har piggene ut, så det må gjøres på en myk måte.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Det er å spytte på Ukraina og ukrainere å la Russland få delta i de internasjonale idrettsarrangementene.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (1 minutt siden):

Det er å spytte på Ukraina å la USA få delta i OL, VM, osv. 

Du mente vel Russland. Håper forresten Ukraina kan akseptere hva som helst for å bekjempe Putins propaganda.

Jeg synes det var viktig at russisk Andrej Rublev spilte tennis I Australia. Han skrev antikrigsbudskap på kameralinsa.

Putin prøver å hermetisk lukke landet for informasjon. Jeg vil la informasjon sive inn på alle mulige kanter.

Vennskap som bygges i idrett er viktig, og vi har vunnet mye i sjakken (men ikke Karjakin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Du mente vel Russland. 

Takk, endret det nå.

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Vennskap som bygges i idrett er viktig, og vi har vunnet mye i sjakken (men ikke Karjakin).

Vi prøvde vennskap gjennom idrett. Russland fikk fortsette å delta etter at de kriget i Georigia og tok Krimhalvøya. Dette kan ikke fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (50 minutter siden):

Russiske offiserer med Z på draktene bør ikke få delta på vegne av landet som dreper sivile i Ukraina.

Pro-russisk propaganda bør holdes unna KG

Turneren med Z er problematisk. Årsaken til hans z er at han har feil informasjonsgrunnlag. Tror det er vanskelig å fortelle han noe som helst. Men mange andre utøvere er temmelig forvirret og forstår ikke helt hva som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Kanskje man kan få til en ordning hvor russiske idrettsutøvere som ønsker å ta avstand fra Putins kriging  får ukrainsk statsborgerskap og får lov til å delta under ukrainsk flagg. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (Akkurat nå):

Takk, endret det nå.

Vi prøvde vennskap gjennom idrett. Russland fikk fortsette å delta etter at de kriget i Georigia og tok Krimhalvøya. Dette kan ikke fortsette.

Vi må gjøre tiltak som har riktig effekt. At Rublev spilte tennis var riktig. Han har bygget relasjoner gjennom mange år og er godt informert. Det er riktig at Nepomniatchi spiller sjakk internasjonalt.

Når krigen om sannheten blir vunnet så er Putin ferdig. Akkurat nå står sannheten veldig dårlig. Det må jobbes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får russiske barn lov til å delta i idrett her likevel, kjempebra ❤️ Barn skal aldri diskrimineres pga voksnes handlinger! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Nå får russiske barn lov til å delta i idrett her likevel, kjempebra ❤️ Barn skal aldri diskrimineres pga voksnes handlinger! 

Enig i at barn skal få delta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er Russere og Ukrainere venner. Fordi de omgås. Russere og Ukrainere trenger å omgås. Sannheter som kommer fra venner blir trodd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
I Grosny skrev (7 minutter siden):

I Norge er Russere og Ukrainere venner. Fordi de omgås. Russere og Ukrainere trenger å omgås. Sannheter som kommer fra venner blir trodd.

Absolutt. Men det betyr ikke at Russland skal få delta i i internasjonale idrettsarrangementer. Forbrødringen får skje på andre arenaer enn de som gir propagandaseier til Putin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (5 minutter siden):

Absolutt. Men det betyr ikke at Russland skal få delta i i internasjonale idrettsarrangementer. Forbrødringen får skje på andre arenaer enn de som gir propagandaseier til Putin. 

Fortell om disse arenaene!  

Rublovs seier i Australian open var en propagandasmell i trynet på Putin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Fortell om disse arenaene!  

Barneidrett, russere kan begynne å dra på ferie til Ukraina og russerne kan sette Putin i fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes virkelig det ikke det gjør no med utestengelse i det hele tatt. De kan bare trene i landet sitt til de slipper tilbake igjen lenge etter denne krigen er ferdig. Det er jo bare for en periode uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse internasjonale sjakkturneringene som Oslo Chess International er bra møtesteder der det kommer stormestre fra f.eks.  Russland, Israel og Ukraina som møtes over brettet, på banketten og noen overnatter i Norske hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (3 minutter siden):

Synes virkelig det ikke det gjør no med utestengelse i det hele tatt. De kan bare trene i landet sitt til de slipper tilbake igjen lenge etter denne krigen er ferdig. Det er jo bare for en periode uansett. 

Jeg snakker ikke om hensynet til utøverne, jeg snakker om møteplasser for samtale og kommunikasjon som et angrep på Putins propagandajernteppe. Jeg tror nemlig Putins avgang vil ha en sammenheng med at flere russere blir informerte, men stenger vi informasjonsluker, så motarbeider vi veksten av russisk opposisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, sivile skytes og drepes i Ukraina. Selfølgelig skal ikke russere få delta på sport arrangementer som om alt er normalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...