Gå til innhold

Kan man oppgi dette som sterke sider på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man si at man alltid er i godt humør på jobb og at ingen kolleger har sett meg sur, eller blir dette rart å si?

Og kan man si at man har høy arbeidsmoral og minimalt med sykefravær?

Er begge deler innafor å si på jobbintervju? 🤔

Anonymkode: 835f1...b60

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

høy arbeidsmoral og minimalt med sykefravær

Dette er positive sider, men noe alle kan si uten at det stemmer. Jeg ville derfor supplert med eksempler på begge påstandene og/eller dokumentasjon. Jeg er sikker på du finner noen reelle eksempler fra arbeidslivet ditt som underbygger dette, f.eks hvis du har fått ros fra leder i situasjoner der din høye arbeidsmoral ble tydelig. Minimalt med sykefravær kan underbygges med f.eks ingen legemeldte sykefravær (sykemeldinger) de siste tre åra, kun to korttidsfravær på fire dager totalt.

Det er mange her på KG som hevder at sykefravær ikke skal være tema på jobbsamtale, men det absolutt verste arbeidsgivere vet er ansatte som til stadighet er syke. Det er dyrt, skaper problemer med å få bemanningskabalen til å gå opp og skaper støy hos kollegaer. Kanskje synd, men like fullt sant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe som hørtes overdrevent ut. Å si at ingen har sett deg sur, høres litt for urealistisk ut til at jeg hadde trodd deg, jeg hadde tenkt at det var en drøy overdrivelse fra din side. DA ville jeg heller sagt "Jeg er som regel alltid i godt humør", og latt det være med det. 

Å skryte på seg minimalt med sykefravær ville jeg ikke gjort. Det høres litt ut som om du rakker ned på de som har det. I tillegg til at det plutselig kan snu (alle kan falle på isen..)

Jeg ville også hatt med konkrete eksempler. Å bare si en ting, uten å begrunne den, holder som regel ikke. Har noen kolleger kommentert på det gode humøret ditt? "Jeg har fått høre fra kolleger at jeg alltid virker så blid og glad på jobb, og at de får god energi av å jobbe med meg", f.eks. Høy arbeidsmoral kan du kanskje komme med et eksempel på som i "Blant annet pleier jeg alltid å gjøre meg ferdig med oppgaver før jeg tar helg" eller noe sånt. 

Anonymkode: 5a660...fbc

Skrevet

Man får sjelden spørsmålet"hva er dine postivite/negative sider" lenger. 

du får heller spørsmål om eksempler

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør svare noe som du kan begrunne. 

Og så bør du svare noe som er tilpasset jobben du søker. Anbefaler deg å se i stillingsutlysningen hva slags "personlige egenskaper" de søker etter, og så velger du 1-2 derifra og supplerer med 1-2 som du selv mener. 

Ser de etter en "ekstrovert og fremoverlent" (gulp) ansatt, så må du fremheve at dine positive sider er at du er omgjengelig og trivelig person (+begrunnelse), samt at du er en som har høy arbeidsmoral og jobber hardt for resultater (+begrunnelse). Deretter kan du si noe som treffer deg mer personlig. 

Et jobbintervju MÅ sminkes utifra stillingen du søker på. Det handler ikke om å være ærlig og oppriktig. Glem det. 

Anonymkode: 298eb...3d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør svare noe som du kan begrunne. 

Og så bør du svare noe som er tilpasset jobben du søker. Anbefaler deg å se i stillingsutlysningen hva slags "personlige egenskaper" de søker etter, og så velger du 1-2 derifra og supplerer med 1-2 som du selv mener. 

Ser de etter en "ekstrovert og fremoverlent" (gulp) ansatt, så må du fremheve at dine positive sider er at du er omgjengelig og trivelig person (+begrunnelse), samt at du er en som har høy arbeidsmoral og jobber hardt for resultater (+begrunnelse). Deretter kan du si noe som treffer deg mer personlig. 

Et jobbintervju MÅ sminkes utifra stillingen du søker på. Det handler ikke om å være ærlig og oppriktig. Glem det. 

Anonymkode: 298eb...3d2

Spot on! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes helt tullete ut

Anonymkode: 12584...9c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...