Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er inne i vårt fjerde år som kjærester og har det utrolig fint sammen. Det eneste som plager meg litt er Pepsi Max-avhengigheten hans, han drikker det seriøst som tørstedrikk på samme måte som jeg drikker vann. Jeg er høygravid, og selv om det er litt opp og fram, så er det uaktuelt for meg at det forholdet til brus blir overført til barnet vårt. Det er jo heller ikke sunt verken for kropp eller tenner. Ei venninne av meg begynte nettopp å snuse igjen etter over et år uten, og det mener samboeren min er svakt... mens han sitter det med pepsiflaska og er minst like avhengig. Det frister nesten å begynne å snuse igjen selv etter hvert til tross for tre år uten for å få han til å forstå hvor dumt det er, for jeg savner snusen like mye ennå som han hadde savnet brusa si om han slutta. Det er sikkert barnslig av meg, men jeg tror ikke noe annet ville fått han til å slutte. Han er like lite interessert i å se meg ødelegge helsa mi med snus, som jeg er i å se han ødelegge helsa si med lettbrus. Hva er det med menn og brusavhengighet egentlig? Kjenner ikke en eneste mann på vår alder som ikke drikker brus hver eneste dag, tror jeg.

Anonymkode: 3ca4d...17d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på her er egentlig bare om det er jeg som er urimelig? Det kunne vært verre sier han, og sikter til at det i det minste ikke er sukker i... men det er jo uansett ikke bra!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg lurer på her er egentlig bare om det er jeg som er urimelig? Det kunne vært verre sier han, og sikter til at det i det minste ikke er sukker i... men det er jo uansett ikke bra!!

Du er urimelig. 

Anonymkode: cc85b...489

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er urimelig. 

Anonymkode: cc85b...489

Fint om du kan begrunne det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i mitt tjuende år som gift kvinne, vi var samboere en del år først.

Skal ikke ta stilling til hva som er verst å slutte med av lettbrus eller snus, men gjør meg noen tanker om hva man skal forlange av en mann. Hvis denne brusdrikkingen hans er ditt hovedproblem i forholdet så går min sympati til ham, du har nok vært utrolig heldig og fått deg en bra samboer.

Anonymkode: 19807...be3

• Liker 32
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting man skal tilpasse seg i et forhold virker dette å være det letteste. Dette er å konstruere et problem. 

Anonymkode: c6281...82d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er urimelig. 

Snus og lettbrus kan ikke sammenlignes, for det første. 

Pepsi max er ikke bra for tennene, men det er også det eneste problemet med det. Det er ikke helseskadelig på noen annen måte. 

Han er en voksen mann. Han velger selv hva han vil drikke. 

Og så er det ikke sånn at alt man gjør hver dag, er lik avhengighet.. Det går helt fint an å drikke pepsi max hver dag fordi man LIKER det, og velger det, uten å være avhengig. 

Jeg vokste opp med at pepsi max ble brukt som tørstedrikk. Jeg var heldig tannmessig sett, og fikk ikke syreskader av det. Men jeg var aldri avhengig. Det var null problem å reise på hytten til bestemor en tur, hvor det aldri var noe brus. 

Jeg drikker nå fire kopper kaffe om dagen. Jeg er ikke avhengig. Det har vært null problem å kutte ut kaffen de gangene jeg har blitt gravid. Jeg klarer meg helt fint uten koppene om jeg er på jobb et sted og har glemt termosen. 

Han er en voksen mann, og så lenge det ikke er felles økonomi du er bekymret for, velger han det helt selv. 

Så må dere bli enige i lag hva ungene deres skal drikke. Mine har aldri fått smake brus av noe slag, selv om de ser vi drikker det til maten i helgene. 

De ser meg også bøtte nedpå kaffe, uten at de noen gang har fått smake det... 

Anonymkode: a576c...347

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avhengig av både snus og pepsi max. Vi må jo få ha litt gleder og goder i dette helvettes livet her. 

Anonymkode: ea2e9...886

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

All sympati med han. Han ødelegger kun sine egne tenner med å drikke noe med syre, ellers utgjør det ingen skade for deg og barn. 

Hva er alternativet? Skilles/flytte, og så nekte han samvær pga drikking av lett-brus?

Anonymkode: 98ffd...8e9

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner deg litt, det er veldig lite attraktivt med voksne som må ha brus hver eneste dag. 

• Liker 10
Skrevet

Pappaen til ungane er veldig glad i pepsi max, ingen av ungane likar brus, det treng mao ikkje verte eit «problem».  La mannen få ha denne ganske uskuldige lasten.  

Det er uansett eit større problem at han snakkar nedsettande om andre, det kan du ta tak i. Greitt å vere bevisst på korleis ein snakkar om andre når ein etterkvart skal verte ein god rollemodell for ungen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er inne i mitt tjuende år som gift kvinne, vi var samboere en del år først.

Skal ikke ta stilling til hva som er verst å slutte med av lettbrus eller snus, men gjør meg noen tanker om hva man skal forlange av en mann. Hvis denne brusdrikkingen hans er ditt hovedproblem i forholdet så går min sympati til ham, du har nok vært utrolig heldig og fått deg en bra samboer.

Anonymkode: 19807...be3

Det har du helt rett i, jeg har vært utrolig heldig og har lite å klage over ellers. Men det er jo litt problematisk, pepsibudsjettet her i huset er skyhøyt, og sist han var hos tannlegen var det ikke akkurat billig det heller. Og så synes jeg det er vanskelig å tro at nesten en liter pepsi hver dag i stedet for vann ikke kan skade helsa på noen måte... jeg mistet onkelen min til kreft for snart et år siden, og siden det har jeg stresset litt mer med sånne ting, og det har gitt meg større frykt for at samboeren min skal bli syk. Mener ikke at han skal slutte med pepsi altså, det blir litt drøyt, men jeg skulle gjerne sett at i hvert fall halvparten av det han drikker i løpet av en dag ble byttet ut med vann.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har du helt rett i, jeg har vært utrolig heldig og har lite å klage over ellers. Men det er jo litt problematisk, pepsibudsjettet her i huset er skyhøyt, og sist han var hos tannlegen var det ikke akkurat billig det heller. Og så synes jeg det er vanskelig å tro at nesten en liter pepsi hver dag i stedet for vann ikke kan skade helsa på noen måte... jeg mistet onkelen min til kreft for snart et år siden, og siden det har jeg stresset litt mer med sånne ting, og det har gitt meg større frykt for at samboeren min skal bli syk. Mener ikke at han skal slutte med pepsi altså, det blir litt drøyt, men jeg skulle gjerne sett at i hvert fall halvparten av det han drikker i løpet av en dag ble byttet ut med vann.

Lettbrus er ikke koblet til kreft... Det er det gjort studie på studie på, og ikke funnet noen korrelasjon. 

Økonomien kan du derimot klage på. Men da må du også passe på at DU ikke bruker masse penger som det kun er du som har glede av (jeg bruker en formue i balsam...). 

Da kan du heller foreslå delvis skilt økonomi, så kan han kjøpe pepsien sin for sine egne penger. 

Akkruat sånt er grunnen til at vi ikke har fellesøkonomi - samboeren har ikke en dritt med hva jeg bruker mine penger på, og jeg har ikke en dritt med at han bruker sine penger på skitdyre duppeditter. 

Anonymkode: a576c...347

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her drikkes det sukkerfri brus og energidrikk forna barna. De er vokst opp med at vi foreldre gjør det og tenker ikke på det en gang. De velger vann istedenfor. På lørdag får de sin egen brus og den drikkes aldri opp uansett. Vi drikkes også vann så klart. 

Mannen sin tannhelse er det eneste som blir påvirket. Altså lager du et problem ut av ingenting.

Skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem Ts 

Anonymkode: 61f10...cf4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får fort koffein abstinens hodepine så fort jeg går en dag uten en boks pepsi max. Prøver å slutte, men haaaaater den hodepinen. Den kan vare i flere dager før jeg må gi opp. Jeg drikker ikke kaffe, og nekter å begynne på det i stedet. Kanskje han også får den hodepinen?

Anonymkode: 392de...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også avhengig av pepsi max (og snus for den saks skyld), og er kvinne. Jeg kjenner langt flere kvinner som drikker pepsi max daglig enn menn. Så tror ikke det er en greie med menn og lettbrus?? Jeg bruker sugerør når jeg drikker det hjemme, for å unngå mest mulig skade på tennene.

Jeg ser ikke problemet? Det er jo ikke slik at selv om han drikker pepsi max så heller han det i tåteflaske og gir til ungen?🙈 Nå er jenta mi såpass stor at hun vil smake på alt som jeg har, så jeg sparer pepsi maxen til hun sover, eller ikke får med seg😊 er ikke sånn at jeg serverer det uansett🤦‍♀️

Anonymkode: 0a504...311

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var avhengig av cola. Kunne stoppe på hver butikk og kjøpe 4 eller 6 pk. Fylte hele bagasjerommet etter en bytur. Der jeg stoppet på hver tettsted å kjøpte cola. Helt til jeg måtte opereres i 2018. Siste colaglasset tok jeg før jeg måtte faste. Jeg spydde den første uka etter operasjonen og torde ikke drikke cola. Bestemte meg for å prøve å slutte med cola da jeg etter ei uke etter operasjonen ikke hadde rørt ei dråpe.  I dag er det 4 år siden. Ikke tatt ei spiseskje med brus! Er så glad jeg er blitt fri fra brusen!! Følt meg som en brus alkoholiker da jeg var avhengig. Fikk hodepine om jeg ikke drakk brus. Første jeg tenkte om morgen var iskald cola  det siste jeg tenkte før leggetid iskald cola. Har ei venninne som er avhengig av brus. Gjør meg ingenting å se henne drikke det. Får ikke lyst på. Selv om hun har prøvd å få meg til å ta et glass. Så det jeg tenker er at mannen din har et stort problem.  Brus alkoholiker er han!

Anonymkode: 28be8...6a5

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får fort koffein abstinens hodepine så fort jeg går en dag uten en boks pepsi max. Prøver å slutte, men haaaaater den hodepinen. Den kan vare i flere dager før jeg må gi opp. Jeg drikker ikke kaffe, og nekter å begynne på det i stedet. Kanskje han også får den hodepinen?

Det tviler jeg litt på, han drikker vanligvis kaffe også. Tror det sitter mest i hodet for han egentlig. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her drikkes det sukkerfri brus og energidrikk forna barna. De er vokst opp med at vi foreldre gjør det og tenker ikke på det en gang. De velger vann istedenfor. På lørdag får de sin egen brus og den drikkes aldri opp uansett. Vi drikkes også vann så klart. 

Mannen sin tannhelse er det eneste som blir påvirket. Altså lager du et problem ut av ingenting.

Skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem Ts 

Anonymkode: 61f10...cf4

Ønsker i utgangspunktet ikke å være en sånn do as I say, not as I do-forelder. Ser for meg det blir dumt om barnet begynner å mase om å få brus, men kun får det i helga, når faren drikker det hele dagene. Men så har jeg aldri vært forelder før da, man kan jo ikke vite hvordan det blir på forhånd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det tviler jeg litt på, han drikker vanligvis kaffe også. Tror det sitter mest i hodet for han egentlig. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, da får han nok ikke den! Den er det eneste jeg er "avhengig" av, så ser ikke at man blir avhengig uten koffeinet er en faktor.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg var slik som samboeren din før. Pepsi Max var tørsteslukker og jeg drakk det som om det var vann. Det gikk hardt utover økonomi og tenner, jeg var så avhengig i flere år.. Forsøkte å slutte noen ganger men gikk ikke mange ukene før jeg havnet tilbake.

Men så, i en alder av 27, så ble jeg hentet i ambulanse pga to nyresteiner som hadde blokkert nyrene mine, jeg lå og skrek i timevis og det var forferdelig vondt. Fikk så klart noen retningslinjer av legen og han var veldig klar på at overdreven brusdrikking er en enorm risikofaktor for nyrestein (+ diverse andre ting da). Men det skremte meg nok til at nå har jeg maks 1 boks i helga, eller ingenting.

Anonymkode: 0d0a2...65f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...