Gå til innhold

Hvorfor bryr de seg bare om barna under krigen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn hadde vi lite penger. Jeg var vel 7 år og merket ikke noe til det. Jeg forstod det ikke. Brødrene mine som var 12 og 15 år merket veldig mye til det, spesielt han på 15 som forstod mest. Det preget han mye. 

I krig vil jeg tro at det preger mest de som forstår hva som skjer? 

Da syns jeg det er rart at man bare er opptatt av de minste barna som ikke forstår så mye. 

Hva med de eldre barna som er 10-12 år og tenåringer? De må jo blir mer preget da de forstår mer? 

Og hva med unge voksne som er alene og eldre som er alene? Hvorfor bryr ingen seg om dem? 

Det fokuseres mye på barnefamilier også pga de små barna. 

Syns det er rart da fokuset bør være alle. 

Anonymkode: 6c008...185

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at ingen bryr seg om de eldre barna ? 
Hvis det er krigen du hinter til så er det sikkert fordi at de små barna ikke forstår hva som skjer, og blir livredde og vanskelige å trøste. 
De som er eldre kan kommunisere, men krig er fælt for alle. 
Er det krigen som får frem en følelse av bitterhet fra oppveksten til deg og dine søsken? 

Anonymkode: 4a5bd...922

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du med 'de' sikter til media og verdenssamfunnet, er svaret ganske enkelt. 

De bryr seg ikke bare om de minste barna, men ved å fokusere på dem og bringe deres skjebner frem i lyset aktiverer de beskytterinstinktet vårt. Beskytterinstinktet er sterkest overfor de minste, og vil dermed trigge oss til å bidra der vi kan. 

Dersom du ser på tvers av dyreriket, har så å si alle nyfødte pattedyr stort hode i forhold til kroppen og store øyne i forhold til hodet. Dette signaliserer 'jeg er liten og hjelpeløs, vær forsiktig', og vil trigge beskytterinstinktet overfor flokkmedlemmer og også andre dyrearter - selvsag med unntak av sultne rovdyr.

Anonymkode: fe53e...dbe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeez. Man bryr seg om ALLE BARNA UANSETT ALDER!!!

Anonymkode: 3421b...d48

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke sett det bildet med de tre 18-åringene som skulle ut i krigen og forsvare Ukraina? Alle bryr seg om dem, særlig vi tenåringsforeldre. 

Men hvor yngre barn, jo mer sårbare og forsvarsløse, rent fysisk. De blir lettere syke, tåler dårligere å fryse, sulte, forstår ikke, klarer seg ikke på egenhånd. Vi bryr oss om de voksne også, og ja, ungdom og unge voksne, de får virkelig erfare byrden av  krigen, nå og etterpå.

Anonymkode: 83124...b98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner vinklingen din og tankene dine rundt dette ts. Jeg var vel 7-8  år da Tsjernorbyl ulykken inntraff og kan ikke huske dette (kan ikke huske at jeg ble preget.  Eller om jeg i det heletatt fikk det med meg). Dette er jo noe jeg lærte mer om da jeg ble eldre. Yngre barn er jo flinkere til å tilpasse seg. Og som tenåring så skjønner en seg kanskje mer på verden. 
Jeg sitter her selv og prøver å sette meg inn i hvordan det må være for en mor som står på grensen til ett annet land pga en er på flukt og måtte la min sønn på 18 år være igjen for å krige 🥺😭
Litt utenom spørsmålet, men jeg sitter igjen med flere bilder i hodet som media har visst oss. Og en av bildene er ung mann (ungdom fra Ukraina) som du ser tydlig fortvilelsen, tårene, redselen i ansiktet hans. Jeg hulket da jeg så bildet av ham 😭

Anonymkode: 145a9...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mest synd på voksne menn i krig, det er jo de som så oftest må bøte med livet. Men det er det jo ikke innafor å si. Det er alltid kvinner og barn som er ofre.

Anonymkode: b0605...9ba

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...