Gå til innhold

Ville dere valgt lengre sykehusveg for lystgass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor egentlig rett i nærheten av sykehus, men de tilbyr ikke lystgass. Kan søke om å få et sykehus som er i underkant av 2 timer kjøretur unna, som tilbyr lystgass. Dette sykehuset er også mindre, men har bare hørt positive erfaringer, siden det er mindre ofte er mer plass til samboer og mer tid fra jordmødre og leger. Men er det verdt reisevegen? Er førstegangsfødende, og må søke nå snart.

Anonymkode: cd483...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk lystgass og merket ikke noe til det. Så jeg droppet å bruke det, og følte det var mer i veien enn til hjelp. Men er vanskelig å si hvilken reaksjon du eventuelt ville hatt av å bruke det under rier. Kan være at du bare trenger å vite at du har det tilgjengelig, og det vil roe deg? Epidural var det som funket hos meg ihvertfall. Lykke til med fødsel :) du har en fin tid imøte! 

Anonymkode: 81118...f7c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lystgass alene, men jeg har valt et sykehus som er 1 t lengere kjørevei til pga mange faktorer, hvor lystgass er én av de, men mindre viktig enn en del andre ting. 

Tid fra jordmødre og plass til samboer ville veid mye tyngre for meg. 

Anonymkode: 4c6ba...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Plass til samboer hadde veid mye tyngre for meg. Jeg fikk lystgass da de skulle ha ut morkaken, og syntes ingenting om det. Ikke fjernet det smerten, og jeg følte meg ruset og småkvalm. Kommer ikke til å bruke det neste gang :) 

Anonymkode: 8743e...b92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri valgt et sykehus to timer unna. Jeg hadde født i grøftekanten med begge mine om jeg hadde så lang vei til sykehuset. 

Jeg har født på Haukeland to ganger, og de har ikke lystgass. Mye MYE heller det enn å føde på Voss, halvannen time unna. 

Det var tortur å kjøre til sykehuset, hver hump i veien var grusom. Og det var bare 15 min å kjøre.. så risikerer man å plutselig skulle føde i fredagsrushet når alle skal til hytten, og så står man plutselig bom fast i kø... 

Anonymkode: 5ac19...d54

• Liker 4
Skrevet

En kollega jeg jobbet sammen med før, hadde en gravid kone hjemme. Det meldte seg rier, og de satte seg i bilen for å ta den kjøreturen på en time. De rakk det ikke... han måtte svinge inn på plassen foran en bensinstasjon og så fødte hun i bilen der. Hodet var halvveis ute alt, så det var bare å dra ned klærne og få ungen helt ut. 

Dette var før mobiltelefonenes tid, så han gikk inn på bensinstasjonen og ba dem ringe sykehuset og si at de var på vei med en unge som fremdeles hang fast i morkaken. Da de ankom sykehuset sto personalet klare med båre til mor og barn.

Det gikk bra med dem alle. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg helt klart ha gjort. Har født fire barn, to med og to uten lystgass. Det var et hav av forskjell for meg.

Anonymkode: 119f9...e4c

Skrevet

Hadde 45 min, syntes det var langt nok.

Hadde jeg hatt 2 timer så ville det blitt fødsel i veikanten. For det gikk fort.

AnonymBruker
Skrevet

Merket ikke noe effekt av lystgassen, vet du at det fungerer på deg?

Anonymkode: de44c...622

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god effekt av lystgass i mine fødsler, men synes samtidig at 2 timer reisevei er mye.

Anonymkode: 96a42...dee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du er førstegangsfødende, vil jeg anbefale det sykehuset som er nærmest. Du vet ikke om du føder raskt eller langtekkelig, og er mer usikker til alt. Da veier tryggheten tyngre enn tilgjengeligheten til lystgass, som det er en viss risiko ikke fungerer tilstrekkelig.

Anonymkode: b3fa5...a23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er Haukeland og Voss det er snakk om, eller samme størrelsesforhold i hvert fall, ville jeg valgt det sykehuset med best helsetilbud om noe går galt. En vet aldri hvordan fødselen går, og for meg er det viktig at de har best kompetanse på å redde barnet om noe skulle skje. 

Anbefaler ellers epidural for smerte, den kan justeres i intensitet, så om du ønsker å kjenne riene bedre/mindre kan den skrus ned/opp som du ønsker. 

Anonymkode: 7f527...638

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

To timer reisevei med rier? Nope. Større sykehus som er bedre rustet til uforutsette hendelser? Yup!

Anonymkode: f0331...1dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i livet. Men lystgass fungerte ikke på meg 

Anonymkode: 12cbe...1fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er Haukeland og Voss det er snakk om, eller samme størrelsesforhold i hvert fall, ville jeg valgt det sykehuset med best helsetilbud om noe går galt. En vet aldri hvordan fødselen går, og for meg er det viktig at de har best kompetanse på å redde barnet om noe skulle skje. 

Anbefaler ellers epidural for smerte, den kan justeres i intensitet, så om du ønsker å kjenne riene bedre/mindre kan den skrus ned/opp som du ønsker. 

Anonymkode: 7f527...638

Enig! Ville valgt Haukeland foran Voss. Har født tre ganger på Haukeland, og har blitt tatt godt bare på der. Tenkte det måtte være det- men hun skriver at hun må søke- og det har ikke jeg gjort iallfall. 

Jeg ville nok uansett valgt det nærmeste. Størrelse og nærhet er to viktige faktorer som begge taler for å velge dette. 

Anonymkode: 1b942...55c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

To timer i bil med rier når det finnes et alternativ? Ikke faen! Jeg ble uansett bare kvalm av lystgass, så de to trekkene jeg tok skulle jeg gjerne vært foruten..

Anonymkode: 2ef6a...4a6

• Liker 2
Skrevet

Har født både med og uten, ville aldri valgt ekstra kjørevei for å få det. Kunne like gjerne pustet inn i en maske koblet til luft. For å fokusere pusten fungerte det på en måte, men som sagt tror jeg bare en løs maske å puste i ville gjort samme nytten. Lykke til! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt det nærmeste sykehuset. Selv så hadde jeg to bomturer de to dagene før fødselen. Begge var med kraftige rier. Men riene stoppet opp, og jeg ble sendt hjem igjen. Da var det veldig greit å bo bare en halv time unna sykehuset. 

I tillegg så har jeg ingen glede av lystgass. Den bare gjør meg kvalm uten å fjerne smertene.

Anonymkode: 072dd...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt det som er lengst unna, men ikke pga lystgass men det andre. 2 timer er ikke mye. De færreste har superkjappe fødsler, selv om folk i denne tråden får det til å høres ut som typ annen hver.

Anonymkode: 0b42c...258

AnonymBruker
Skrevet

Personlig så elsker jeg lystgass, brukte det under begge fødsler, men kun fra 8-10 cm. Uvisst hvordan jeg hadde taklet det uten lystgass, og da er det vel for sent med epidural? Men to timer i bil med rier høres verre ut😅😅

Anonymkode: f9ada...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...