AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Hei. Vil fortelle om en hendelse som skjedde for noen år siden. Egentlig kun fordi jeg veldig ofte går å tenker på det, og, ja hva skal man si, skylder på meg selv. jeg hadde vært på fest, endte opp med å ha sex med en fyr og vi la oss til å sove sammen. Våkner opp på morgenen etter av at han puler meg på nytt. Jeg ble ganske paff og frøs til. Hadde ikke noe lyst å ha sex på nytt, men greide liksom ikke å si nei eller dytte han bort. Ble egentlig bare liggende helt i ro. Når han var ferdig latet jeg som om jeg skulle noe og skyndtet meg avgårde. Tenkte der og da og i ettertid at det ikke kunne sees på som voldtekt, da jeg ikke gjorde noe for å få han bort. Men greier ikke legge tanken fra meg heller om at det ikke er greit å forvente at du kan gjøre det pånytt bare fordi du fikk lov en gang. Har også lest litt om voldtekt, og har lest at man kan fryse til og ikke greie å si nei selv om man ikke vil. Så lurer egentlig på hva andre tenker. Har egentlig ikke en skikkelig god grunn til å stille spørsmålet, og kommer på en måte ikke noe godt ut av det. Men ikke snakket med noen om det egentlig, fordi jeg føler folk blir å le og si at det ikke er voldtekt fordi jeg ikke sa nei eller noe. Så kjente nå at jeg bare trengte å få det ut en plass, og høre andres mening. Kanskje det roer tankene litt. Blir kvalm hver gang jeg tenker på det egentlig. Vil skru tiden tilbake og endre utfallet med å dytte han bort å gå derifra Anonymkode: 5660b...285 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Du sov, det er voldtekt. Anonymkode: e1ba5...eff 12 2
Silva Pluvialis Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Ja, det er voldtekt hvis du våknet til at han hadde sex med deg. Sovende mennesker kan ikke samtykke, og hvis du sov da han startet så er det overgrep. 6 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 Sov han også? Visste han hva han gjorde? Anonymkode: bfd12...097
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sov han også? Visste han hva han gjorde? Anonymkode: bfd12...097 Nei han lå jo selvfølgelig ikke å sov mens det skjedde. Om han viste eller vet at det ikke var innafor det han gjorde vet jeg ikke. Men han var fult klar over hva han gjorde ja, og han pratet jo med meg rett etterpå ts Anonymkode: 5660b...285
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 De fleste vil nok skrike opp om voldtekt, men det finnes en annen side av slike hendelser også. Dere hadde kost dere, hatt sex, sovet sammen og var sikkert fremdeles nakne. Å ha lyst på en runde til og at en prøver seg er da ikke helt uvanlig. Du sov da han startet, men hva vet du om responsen du ga fordet. Jeg vet selv at jeg i søvne (spesielt når jeg akkurat har sovnet eller tidlig om morgenen) kan gi respons som om jeg var våken. Røre litt på meg og komme med godlyder. Mannen som kjenner meg godt blir selv overrasket når jeg stopper han og sier at jeg faktisk sov. Det kan ikke være lett for noe å tolke signaler i den sammenhengen og selv om en kan fryse til hvis det er noe en ikke vil synes jeg det blir feil å kalle det voldtekt. Overtramp, tvilstilfelle, veldig dumt ja. Men å rope ut om voldtekt når det ikke blir gitt noen tegn på at tilnærmelsen ikke blir likt er å trekke det litt langt. Anonymkode: d4246...63b 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 Han misforsto kanskje settingen ? Anonymkode: bfd12...097 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 Ja, det vil bli ansett som voldtekt og du kan uten dårlig samvittighet omtale det som voldtekt. Det startet når du sov og han innhentet ikke noe gjengjeldende respons fra deg når du ikke lenger sov. Hvorvidt det er hensiktsmessig og riktig å starte en anmeldelse er opp til deg selv og jeg personlig synes at du kan vurdere hans intensjon og oppfattelse. Du er ikke forpliktet til det, men du kan velge å gjøre det. Mangel på puteprat og måten du forlot åstedet på burde jo ringe noen alarmklokker i han at dette ikke var greit. Har du sett han i ettertid? Tror du han selv mener at det han gjorde var "innafor" eller tror du episoden endret han? Anonymkode: 285cd...e38
Pippi Lotta Skrevet 10. mars 2022 #9 Skrevet 10. mars 2022 Du sov og var ikke i stand til å samtykke så det var per definisjon voldtekt. Det er veldig vanlig og fryse til i slike situasjoner. Du gjorde i gen ting galle❤️Om det er noe du tenker på er det sikkert lurt å snakke med noen om det (andre en KG, her kommer det alltid oppgulp i slike tråder dessverre). 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #10 Skrevet 10. mars 2022 Pr definisjon så er det jo voldtekt siden du sov, men det kan jo også ha vært en rekke misforståelser. Jeg kan respondere positivt selv om jeg sover, om samboer begynner å ta på meg/stryke på meg. Han har flere ganger blitt overrasket over at jeg faktisk ikke er våken. Han kan jo ha misforstått tegnene du gav når han begynte, og tenkt at du muligens ville, siden du frivillig ble med han hjem på natten. Men som sagt, ja, pr definisjon voldtekt. Det jeg dog lurer på, er hvorfor det er viktig for deg å sette et 'stempel' på det flere år senere? Vil det hjelpe deg på noe vis at du forteller deg selv at du ble voldtatt? Du kommer jo ingen vei med å anmelde det nå heller, og jeg personlig ville jo tenkt at det blir verre for deg dersom du tenker på det enda, om du skal fokusere på at du ble voldtatt. Det er jo ikke for å være stygg jeg sier det her, men det eneste du kan gjøre ut av dette nå, er å ta lærdom av det. Ikke bli med folk hjem i fylla, og dersom du skal ligge med noen, så sover du ikke over etterpå. Anonymkode: 3e442...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #11 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pr definisjon så er det jo voldtekt siden du sov, men det kan jo også ha vært en rekke misforståelser. Jeg kan respondere positivt selv om jeg sover, om samboer begynner å ta på meg/stryke på meg. Han har flere ganger blitt overrasket over at jeg faktisk ikke er våken. Han kan jo ha misforstått tegnene du gav når han begynte, og tenkt at du muligens ville, siden du frivillig ble med han hjem på natten. Men som sagt, ja, pr definisjon voldtekt. Det jeg dog lurer på, er hvorfor det er viktig for deg å sette et 'stempel' på det flere år senere? Vil det hjelpe deg på noe vis at du forteller deg selv at du ble voldtatt? Du kommer jo ingen vei med å anmelde det nå heller, og jeg personlig ville jo tenkt at det blir verre for deg dersom du tenker på det enda, om du skal fokusere på at du ble voldtatt. Det er jo ikke for å være stygg jeg sier det her, men det eneste du kan gjøre ut av dette nå, er å ta lærdom av det. Ikke bli med folk hjem i fylla, og dersom du skal ligge med noen, så sover du ikke over etterpå. Anonymkode: 3e442...d1a Ja tror ikke han med vilje tenkte at nå skal jeg voldta henne. Men det betyr ikke at jeg ikke sitter igjen med følelsen av at det var det som skjedde. Som jeg skrev i innlegget så var det egentlig ikke en skikkelig god grunn for å stille spørsmålet eller «sette et stempel» på det som du skriver. Vanskelig å forklare egentlig hvorfor jeg stilte spørsmålet. Ikke pratet med noen egentlig om dette. Pga at jeg føler jeg kanskje har litt skyld i det og ikke vært helt sikker på om andre anser det som voldtekt. Lettere å «prate» med noen her om det, da ingen her vet hvem jeg er. Hvis flere her hadde vært enig med mine følelser om at dette ikke var greit, så blir det kanskje lettere for meg å prate med noen av mine nære om det. Når det kommer til det siste du skriver der, blir jeg på en måte litt provosert. Kanskje mener du det i beste mening. Men det skal ikke være slik at man ikke skal kunne være med noen hjem i fylla eller sove over hos noen man har hatt sex med, for å hindre å bli voldtatt. Det blir litt som å si at det er jenters feil at det har skjedd fordi di valgte å sove over. Man skal til og med kunne starte et samleie, og likevel kunne stoppe det underveis, og det skal den andre part respektere. Uansett om man velger å være med noen hjem i fylla eller ha sex med noen en gang, er det ingen åpning for voldtekt. Setter pris på alle sitt svar. Ser hva dere skriver, og jeg er jo enig i det dere sier at det er fult mulig at han tolket det feil, og vet jo selvfølgelig ikke hva jeg gjør i søvne. Føler dog at man skal være ganske sikker på at dette er greit for den andre part før man starter. Tenker at øyekontakt er litt lurt å få, spes når man akkurat har våknet, for å være sikker på at personen er våken og vil dette. ts Anonymkode: 5660b...285
StovnerJune Skrevet 10. mars 2022 #12 Skrevet 10. mars 2022 Hvis du sov og han bare begynte å pule på deg så er det klassisk sovevoldtekt. Han tenkte kanskje at fordi dere hadde sex kvelden før var det fritt fram, men ikke helt sånn det funker. Det kan også være en fordel, for hvis han ikke visste at han gjorde noe galt vil han lettere innrømme det. Opplevde det samme med en samboer da jeg var "ung og uerfaren". Kunne plutselig våkne om morgenen eller midt på natta og da var han allerede inne i meg og holdt på. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #13 Skrevet 10. mars 2022 Og her kom månedens "la oss trigge voldtektsofre" tråd. Like clockwork. Anonymkode: f9580...343 1
Gjest Warrior Skrevet 10. mars 2022 #14 Skrevet 10. mars 2022 Ja det er voldtekt når noen har sex med noen som sover UTEN at det er avtalt på forhånd fra begge at det er greit å bli vekket med sex/oralsex. Voksne folk bør vite at man ikke har sex med noen som sover uten lov. Det kan de bli anmeldt og straffet for. Et menneske som sover kan ikke forsvare seg, si ja eller nei osv. Det er helt sant at man ofte kan fryse til under en voldtekt og ikke klarer å si eller gjøre noe. Selv om det ikke er enkelt så er det viktig å anmelde folk som voldtar så fort som mulig etter en voldtekt, så de som voldtar kan lære seg at voldtekt IKKE er greit. Da blir de anmeldt og forhåpentligvis straffet for det. Du har ingen grunn til å skylde på deg selv Ts. Det er aldri offeret sin feil. Kun den som voldtar og tar seg til rette på andre sine kropper når de sover sin feil😡 Klem til deg ts❤️
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #15 Skrevet 10. mars 2022 Warrior skrev (3 minutter siden): Det kan de bli anmeldt og straffet for. Et menneske som sover kan ikke forsvare seg, si ja eller nei osv. Dette er dessverre bare delvis sant. Gaute Drevdal kom unna med 14/15 voldtekter fordi norsk lov ikke regner det som voldtekt med mindre det er vold eller trusler. Et nei er altså rettslig ikke nok. Selv om det burde vært det. For det er voldtekt. Det jobbes sterkt for å få en samtykkelov på grunn av dette. Anonymkode: f9580...343 1
GammelKaktus Skrevet 10. mars 2022 #17 Skrevet 10. mars 2022 Hvis man ligger og sover så er man ikke samtykkekompetent og da er det voldtekt, uansett hva dere gjorde kvelden før. For en ekkel type.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #18 Skrevet 10. mars 2022 Med mindre begge parter har på forhånd snakket om at de ønsker å bli vekket av en lignende situasjon (det er de som tenner på det), så skal man ellers aldri ha sex i noen form med noen som ikke er ved bevissthet. Noen som sover kan ikke samtykke. Uavhengig av at dere hadde sex før dere la dere, kan ikke samtykke for den gangen overføres til neste. Dette var voldtekt. Det er mange som ikke kjemper imot. Det er mange som bare blir liggende til de er ferdig. Det er en slags forsvarsmekanisme. For man kan bli mer skadet om man prøver å gjøre noe, da er det bedre å bare vente til personen er ferdig. Anonymkode: d1688...634
Biloba Skrevet 10. mars 2022 #19 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er dessverre bare delvis sant. Gaute Drevdal kom unna med 14/15 voldtekter fordi norsk lov ikke regner det som voldtekt med mindre det er vold eller trusler. Et nei er altså rettslig ikke nok. Selv om det burde vært det. For det er voldtekt. Det jobbes sterkt for å få en samtykkelov på grunn av dette. Anonymkode: f9580...343 Jo, det er voldtekt etter norsk lov hvis en person penetrerer en sovende person, bare å sjekke lovdata.no. Jeg er imidlertid ikke sikker på når dette ble tatt inn i lovverket, lovverket har blitt oppdatert i de senere år. 2
Katten.2.0 Skrevet 10. mars 2022 #20 Skrevet 10. mars 2022 Hvis dere ikke har avtalt at slikt er greit, du sov og han var våken, ja da er det per definisjon voldtekt. Det kan dog være vanskelig. Noen initierer sex i søvne, spesielt når de drikker. Jeg er en av dem, så teoretisk er det en mulighet for at han sov i starten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå