Gå til innhold

Vurderer å skille meg, men jeg er født og oppvokst på andre siden av landet enn der hvor jeg bor nå.. flytting, barn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å skille meg.. Bor i dag sammen med mannen min og sønnen vår på halvannet år i en annen del av landet enn der jeg vokste opp. Jeg ønsker i såfall å flytte hjem til der hvor jeg vokste opp, men hvordan blir dette med barnefordeling da? Blir jo ikke 50% hver dersom jeg flytter. Hvordan har dere andre gjort det? Kan jeg risikere at jeg ikke «får lov» til å flytte tilbake til hjemstedet mitt dersom jeg skiller meg? 

Anonymkode: e3a68...510

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvem som skal ha hovedomsorgen for barnet. Blir vel til at en av dere må fly eller kjøre til barnet når det er så lite. 

Anonymkode: 329d1...288

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet selvsagt ikke hjem, kunne jeg aldri gjort mot barnet mitt som har en fantastisk pappa. Jeg gjorde en jobb med å skaffe meg nettverk her jeg bor i steden.

Det er jo ikke sikkert du får hovedomsorgen heller

Anonymkode: 71ec5...567

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det DUMMESTE man gjør her i livet er å gå barn på en annen kant av landet enn der man egentlig vil bo. Sorry. 

Nå er det for sent, og hvis du har ungen sitt beste i tankene gjør du en av to ting: Prøver å fikse forholdet til mannen din (dere er i småbarnsfasen, den er tøff for alle) eller skiller deg og blir boende i nærheten. 

Utrolig dårlig gjort mot mann og barn å flytte.

Anonymkode: 3c89b...5c4

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine skilte seg da jeg var 11, og faren min flyttet til andre siden av landet. Så han kanskje en gang i året. Anbefales ikke.

Anonymkode: 6be90...9f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere blir enige om at du skal ha omsorgen kan du flytte hvor du vil i Norge med barnet, du må bare varsle tre måneder i forveien. Hvis barnet bor hos far gjør du selvsagt helt som du vil, men du vil vel ikke miste kontakten med barnet?

Anonymkode: 5c957...148

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min x har to barn som er en del større og her ble jeg boende. Min x flyttet tilbake etter noen år, tar ca 3 timer.

Siden mine barn er større og er etablert med skole og venner, så blir jeg her. Har ingen familie i nærheten, men en må jo bare klare seg uten. 

Når det gjelder samvær med pappaen så har vi ingen fast ordning. Men det bør en jo når barnet er så liten. Må sies at pappaen kommer her en del, er ingen dramatikk mellom oss så han kan være på gjesterommet.

Om du skal eller kan flytte så er det ikke bare å gjøre det helt uten videre.

Anonymkode: 1ce17...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet "hjem" to år etter bruddet, barnet som da var 6 ble boende med pappaen, da der vi bor var det eneste hjem barnet kjente, og tok fly ca hver 6 uke på helgesamvær. 

Det har funket, men om jeg ville valgt det på nytt når jeg ser tilbake 8 år senere er jeg usikker på. 

Anonymkode: 1eab0...8df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vurderer å skille meg.. Bor i dag sammen med mannen min og sønnen vår på halvannet år i en annen del av landet enn der jeg vokste opp. 

Anonymkode: e3a68...510

Dere har ett barn på 1,5 år.. har dere forsøkt familieterapi? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok prøvd å holde ut der du bor nå, av hensyn til forholdet mellom barn og far. Ved å flytte hjem igjen, blir jo båndet mellom de to betydelig dårligere pga mindre samvær. Om det er slik at far får hovedomsorgen, er det båndet mellom deg og barnet som får svi. Siden du kun vurderer å skille deg, ville jeg i det minste prøvd terapi før skilsmissen blir et faktum. 

Anonymkode: 287d5...52b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mannen din motsetter seg at du flytter, så tror jeg ikke du får lov å flytte. 

Anonymkode: e9396...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også mange timer unna hjemplassen min, og har selv fått barn. Det at vi valgte å få barn mens vi bor her er noe vi selvfølgelig har tenkt over før vi fikk barn, og blir det slutt må jeg selvfølgelig fortsette å bo her. Kan jo ikke dra ned meg ungen (og sikkert eks) til et sted min eventuelle eks ikke har noen relasjon til annet enn at han har vært på besøk der noen ganger.

Anonymkode: 5c6d8...79d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eksen til min samboer flyttet halve landet med barnet deres da han gikk fra henne, av samme grunn som deg; ville hjem til familie. Fordi mannen valgte å gå fra henne, måtte han miste jobben han elska, familien sin, alt det sosiale nettverket og alt som var kjent - for å flytte etter. Alternativet er jo å gi opp båndet med barnet sitt? Han ble aldri den samme igjen etter han måtte ofre "hele livet", og jeg håper eksen forstår hvor utrolig mange som lider fordi hun tok et egoistisk valg. Barnet har mistet kontakt med familie på farssiden og har vært utsatt for gjentatte flyttinger fordi alle bruker tid på etablering, gjentatte barnehagebytter, osv... Nå venter vi et felles barn som ikke kommer til å ha familie rundt seg på hverken mor- eller farssiden, siden jeg valgte å stå ved samboerens side da eksens flytta, og det er bare dritt hele greia. Skill deg fra mannen om du vil det, men ikke ødelegg livet hans ved å flytte halve landet...

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å holde ut å flytte der du kommer fra eller er han klar over at forholder ikke fungerer for din del? Utspekulert men hvis du vil beholde barnet og bo der du ønsker så det løsningen. 

Anonymkode: 80fa0...48f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette er min største skrekk :( Bor også langt unna min familie. Blir det slutt har jeg ingen.

Anonymkode: 38aa2...b7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg flyttet "hjem" to år etter bruddet, barnet som da var 6 ble boende med pappaen, da der vi bor var det eneste hjem barnet kjente, og tok fly ca hver 6 uke på helgesamvær. 

Det har funket, men om jeg ville valgt det på nytt når jeg ser tilbake 8 år senere er jeg usikker på. 

Anonymkode: 1eab0...8df

Hvorfor valgte du å flytte fra barnet? 

Anonymkode: 4cbff...269

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du skiller deg kan du selvfølgelig flytte så langt du vil, men du kan ikke ta med barnet uten fars samtykke. Siden dere bor sammen nå har barnet fast bosted der, og da må begge foreldrene være enige om å flytte med barnet.

Får ikke til å legge ved link, men står i lovverket og står forenklet forklart på bufdir sine sider blant annet.

Anonymkode: f56b0...b38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt å finne ut dette på Google, men dette er jo såklart noe dere må bli enige om ved en evt mekling på familievernkontoret.

Og, det er mye enklere å flytte nå når han bare er 1,5 år, enn når han blir 5-6år. Gjør det før han får nettverk!! Mtp. skole, fritidsaktiviteter, osv.

Anonymkode: b27b7...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Er faren en dårlig far, siden du vil flytte avgårde med barnet? 

Anonymkode: 4cbff...269

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...